WELLBEING//

Viața reîncepe. Te simți copleșit? Încearcă acești micropași

Acești pași mici, bazați pe știință, ne pot ajuta să ne formăm niște obiceiuri care ne vor îmbunătăți viața într-un mod semnificativ.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce nu e indicat să ne dorim o reîntoarcere la lumea de dinainte de COVID-19.
– Care este motivul pentru care suntem încă neproductivi și incapabili să ne concentrăm. 


Pe măsură ce vedem luminița de la capătul tunelului COVID, remarcăm că începe o nouă fază a experienței colective: anticiparea. A sosit deja vara. Lumea se deschide (la modul propriu) din nou. Cererea de bilete de avion crește. Avem locuri de văzut și oameni cu care vrem să ne (re)întâlnim, așa că facem planuri mărețe și încercăm să recuperăm timpul pierdut. 

Pandemia a însemnat o perioadă de pierderi și tragedii inimaginabile. Dar, în același timp, a funcționat ca un catalizator; ne-a forțat să ne uităm mai bine la viețile noastre, să ne reevaluăm prioritățile, să privim cu atenție modul în care trăim și muncim. Am petrecut mai bine de un an concentrându-ne asupra lucrurilor din interiorul nostru, gândindu-ne ce am vrea să luăm cu noi mai departe și ce am vrea să lăsăm în urmă. Și, dacă ne dorim să profităm la maximum de momentul actual, trebuie să ne acompaniem planurile mărețe cu pași mici. Sunt acei pași mici care ne vor ajuta să ne folosim de înțelepciunea acumulată anul trecut pentru a ne forma obiceiuri noi și, astfel, să construim o viață chiar mai bună și o lume superioară celei pe care o știam pre-COVID. 

Deși în mod reflex, aproape copilăresc, ne dorim ca lumea să revină la cea „pe care o știam”, ne dăm seama că n-o să ne întoarcem acolo, iar asta este un lucru bun. Pe măsură ce ne croim un drum către următorul capitol din viață (unul deocamdată destul de incert), avem oportunitatea unică să aplicăm lecțiile pe care le-am desprins din experiența noastră individuală și colectivă. Iar în această acțiune, cu siguranță, pașii mici – mai degrabă decât promisiunile și jurămintele mărețe – sunt cei care ne vor ajuta să ne găsim drumul drept către tranziție. 

La Thrive Global avem un cuvânt care descrie acești pași mici: „Micropași”. Micropașii sunt pași mici, bazați pe descoperiri științifice, pe care putem să-i facem rapid, pentru a căpăta obiceiuri sănătoase care ne vor îmbunătăți într-un mod semnificativ viața. Ei stau la baza sistemului de schimbare comportamentală pe care noi l-am prezentat către organizațiile și persoanele din întreaga lume – către cei pe care i-am ajutat să-și construiască reziliența, să-și întărească conexiunile și să-și îmbunătățească starea de bine și performanța. Și, spre deosebire de rezoluțiile de Anul Nou pe care, cu o estimare generoasă, mai mult de jumătate dintre noi nu le ducem la bun sfârșit, Micropașii sunt prea mici ca să nu-i faci. 

Iar acest lucru este extrem de important pentru că, nu-i așa, n-am avut deja parte de o perioadă prea lungă în care am simțit că dăm greș?! Astfel, chiar dacă vedem sclipiri de optimism la orizont, mulți dintre noi încă lâncezim – incapabili să ne concentrăm, neproductivi, prinși în „acest vid dintre depresie și dezvoltare”, cum îl descrie Adam Grant. Micropașii ne oferă episoade scurte de acțiune, succes și chiar bucurie, ceea ce este vital dacă vrem să ajungem să ne dezvoltăm și să înflorim, chiar în condițiile în care efectele pandemiei încă se mai văd în sănătatea noastră mintală colectivă. 

Luna trecută, la conferința anuală Brainstorm Health Conference, organizată de Fortune (pe care am co-prezidat-o), Karen Lynch, CEO-ul CVS Health mi-a spus că o să vedem curând manifestări ale „tulburărilor post-traumatice generate de COVID”, urmate de stări de anxietate legate de COVID și de stări depresive care pot persista ani buni după ce pandemia va lua sfârșit. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Acest lucru a fost susținut și de către Dr. Michelle Williams, decanul Harvard T.H. Chan School of Public Health, care a spus că „atunci când vom privi înapoi către acest moment, vom observa, probabil, că pandemia a făcut ca daunele colaterale asupra sănătății noastre mintale să fie chiar mai mari decât cele pe care le-a avut asupra sănătății fizice”.

Așadar, ca să luptăm cu aceste lucruri, avem nevoie, mai mult ca niciodată, de victorii mici. Aici, la Thrive, am scris o întreagă carte despre ele, Your Time to Thrive, un sistem care te ajută să implementezi ușor schimbările comportamentale și care folosește sute de astfel de Micropași aplicabili în domenii diverse, de la somn, nutriție, sport până la concentrare, creativitate și scop în viață. Într-o lume în care putem controla atât de puține lucruri, Micropașii ne ajută să ne concentrăm pe lucrurile pe care le putem stăpâni. Ei ne oferă un motiv de bucurie, propulsându-ne înainte, către următoarea victorie mică, apoi către următoarea. În timp, pe măsură ce ne construim obiceiuri noi, aceste gesturi și acțiuni devin parte a acțiunilor noastre obișnuite – și fac parte, la final, din noi. Așa cum spunea compatriotul meu Aristotel, „Obiceiul nu e altceva decât o practică îndelungată care, în cele din urmă, ajunge să facă parte din natura omului”.

Cu un efort minim și cu puțin timp, poți integra acești Micropași în activitatea de fiecare zi, iar ei vor avea efecte benefice imediate pentru starea ta de bine, pentru reziliență, concentrare, relații și simțul scopului final. Suntem în pragul unei tranziții istorice. Și nu e nimic greșit în faptul că vrem să țintim cât mai sus, însă ne putem ajuta pe noi înșine începând cu pași mici. 

Iată care sunt Micropașii mei favoriți (și poți începe cu ei): 

  • Atunci când te trezești, nu-ți începe ziua uitându-te la telefon. În schimb, acordă-ți cel puțin un minut să respiri adânc sau să-ți stabilești planurile pentru ziua care începe. 
  • S-a demonstrat că recunoștința are multe beneficii, printre ele fiind scăderea anxietății și stresului. O modalitate simplă prin care poți utiliza puterea recunoștinței în viață este ceea ce cercetătorii numesc „un cumul de obiceiuri”: atunci când atașezi un obicei nou unuia deja existent în viața ta. Așadar, de fiecare dată când te speli pe dinți, doar gândește-te la trei lucruri pentru care ești recunoscător. 
  • Neuroștiința ne arată că ne putem corecta starea de stres într-un interval de timp scurt, de la 60 la 90 de secunde. Și putem face asta concentrându-ne asupra respirației noastre, cea care activează sistemul nervos parasimpatic, scăzând astfel nivelul de cortizol, hormonul responsabil de stres. Trupele SEALS folosesc o metodă de reducere a stresului pe care o numesc „respirația în cutie”. Tot ce trebuie să faci este să inspiri cât numeri până la patru, să-ți ții respirația la fel, patru secunde, și să expiri numărând până la patru. 
  • Alege o oră, seara, la care să-ți închizi toate dispozitivele electronice și să le escortezi afară din dormitor. Telefoanele noastre sunt depozitarele a tot ce trebuie să lăsăm deoparte ca să putem dormi – listele cu lucruri de făcut, e-mail-urile, proiectele multiple, problemele. Atunci când te deconectezi de la lumea digitală poți avea parte de un somn mai bun și mai liniștit și-ți poți reîncărca bateriile pentru o nouă zi.

Citește și:

Micro-rezoluții pentru macro-reușite

9 lecții esențiale pe care trebuie să le înveți până la jumătatea vieții

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Pentru a fi începute, planurile mari au nevoie de pași mici

SELF-IMPROVEMENT//

Ghidul Thrive: cum să construiești obiceiuri sănătoase și durabile

MISIUNE//

Cum să simți mai multă bucurie și să găsești un sens al scopului atunci când ești la serviciu

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.