WELLBEING//

Tehnici simple prin care să-ți antrenezi mintea să gândească pozitiv

Oamenii de știință spun că e nevoie de trei gânduri pozitive pentru a combate unul negativ.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Cum poți să-ți gestionezi sarcinile într-un mod productiv.
– Care este secretul optimiștilor.


Oamenii de știință susțin că noi toți avem tendința să privim partea goală a paharului, hiperbolizând obstacolele pe care le întâlnim în viață și subestimându-ne capacitatea de a le depăși. Atunci când ești într-un permanent război de supraviețuire, nu e de mirare că atingerea echilibrului între muncă și viața personală devine o adevărată provocare.

Dar sunt și vești bune! Secretul este să-ți subestimezi provocările și să-ți amplifici capacitatea de a le gestiona. Cercetătorii spun că ar fi necesare trei gânduri pozitive pentru a combate un gând negativ. Cu puțin exercițiu, însă, vei reuși să-ți păcălești pesimismul și să-ți activezi sistemul nervos parasimpatic. E timpul să privești greutățile vieții ca pe o aventură și să vezi obstacolele ca pe niște lecții din care să tragi învățăminte, și nu ca pe niște eșecuri pe care trebuie să le înduri. 

Acceptă faptul că ”s-ar putea să…”

Lucrurile nu merg întotdeauna conform planului. Viața urmează căi ciudate și tot felul de evenimente neprevăzute te vor lua prin surprindere. S-ar putea să  înceapă ploaia în mijlocul picnicului tău de vis. Sau să te lase mașina baltă în mijlocul unei intersecții. Sau poate că o răceală te va pune pe hold două săptămâni. S-ar putea și să nu obții promovarea pentru care ai muncit în ultimii doi ani. Viața nu se conformează agendei noastre și nu ne putem ajusta toate circumstanțele. 

Dependenții de muncă, spre exemplu, au ca premise siguranța și previzibilul. Vor să știe ce, cine, când, unde și cum se vor desfășura lucrurile. În caz contrar, simt că o iau razna. 

Atunci când accepți că nu poți prevedea ce se va întâmpla, te vei simți eliberat de așteptările apăsătoare. Și vei căpăta flexibilitate înțelegând că pentru fiecare situație există o infinitate de deznodăminte posibile. 

Învață să te bucuri de momentele în care trebuie să aștepți

Presupun că, dacă citești aceste rânduri, s-ar putea să fii și tu unul dintre oamenii care n-au răbdare să apară soluții pentru probleme. Poate că-ți dorești răspunsuri rapide pentru a scăpa de griji și pentru a vedea situația rezolvată, iar asta te face să iei hotărâri nechibzuite, astfel încât să poți trece la următorul obiectiv de pe lista ta.

Dar dacă deciziile corecte ar crește în interiorul unui ou, n-ai putea să forțezi oul să eclozeze. La fel este și cu deciziile profesionale. Nu trebuie să se întâmple atunci când vrei tu. Soluțiile creative apar, de obicei, atunci când faci cu totul altceva – de exemplu, când dai cu aspiratorul sau când îți faci ordine pe birou – pentru că au nevoie de timp și de contextul potrivit pentru a se distila în ritmul lor. 

Profesioniștii relaxați pot opera simultan cu câte două opinii sau decizii aflate în opoziție, însă fără a lua alegeri impulsive. Pentru asta, trebuie să-ți faci documentarea minuțios înainte de a începe un proiect și să eviți mișcările greșite, studiind alternativele și cântărind deciziile cu înțelepciune, până când ești sigur că ai găsit soluția cea mai bună. Odată ce înveți să te bucuri de momentele de așteptare, nu te mai deranjează să aștepți momentele de bucurie. 

Permite-ți să ai și timpi morți

S-ar putea ca și tu să fii unul dintre aceia care nu își oferă timp între activitățile profesionale, programând întâlnirile unele după altele, atât de înghesuite, încât să nu rămână deloc timp pentru surprizele pe care viața ți le poate oferi (sau măcar pentru mersul la toaletă!). Sau să-ți lași timp între activități, dar să-l folosești pentru a mai tăia un obiectiv de pe listă, în loc să respiri adânc, să te relaxezi puțin și să revii câteva minute mai târziu. 

Lipsa totală a timpilor morți te ține permanent sub presiune, gravitând de la o sarcină la alta. Iar atunci când viața îți dă vreo lovitură – un blocaj în trafic, o criză familială ori vreo problemă de sănătate – te simți copleșit și foarte stresat. 

Dar poți reduce la minim această formă de stres construindu-ți limite de confort. Și reușești asta atunci când îți oferi timp să te relaxezi, în loc să rămâi agățat obsesiv de evenimentele din timpul zilei. 

Exersează acceptarea de sine

Îmi imaginez că este posibil să fii o persoană rigidă; într-atât de rigidă, încât foarte puțini oameni – poate nici chiar tu însuți – să-ți poată atinge standardele. În timp ce un profesionist realist își propune să-și atingă obiectivele în proporție de 95%-100%, perfecționiștii își stabilesc obiective de 150%. Iar atunci când eșuează, ego-ul lor îi desființează fără milă, pentru a se asigura că ”nu se va mai întâmpla altă dată”. Problema este că, pentru perfecționiști, așa cum s-ar putea să fii și tu, nici data viitoare nu va fi suficient. Acest tip de abuz interior alimentează dependența de muncă. Pentru că nu poți accepta faptul că nu faci față propriilor standarde, tragi de tine mai mult, și mai mult, neglijând orice alt aspect pentru a te apropia din ce în ce mai mult de performanță. Și de perfecțiune. 

Când vei reuși să te accepți așa cum ești – cu vulnerabilitățile și neputințele tale – vei putea face greșeli fără să te condamni, cu acceptare de sine. Acest exercițiu îți va oferi spațiu pentru idei creative, care să te facă un profesionist mai bun, un coleg mai bun și un om mai bun. Ia în considerare renunțarea la perfecțiune, descoperirea autentică a propriei persoane și exprimarea a ceea ce ești în moduri firești. 

Evită multitasking-ul

Dacă ești și tu la fel ca mulți alți oameni – adică suprasolicitați, s-ar putea să consideri multitasking-ul drept o unealtă esențială supraviețuirii într-o cultură a muncii, în care se așteaptă rezultate spontane. Într-un astfel de context, a face doar câte o activitate, pe rând, poate părea de-a dreptul neproductiv. 

Studiile au demonstrat că multitasking-ul nu este, nici pe departe, ceea ce pare. Când mai strecori câte un email sau câte un mesaj în activitatea ta, nu faci decât să-ți sabotezi concentrarea și productivitatea, obosindu-ți peste măsură creierul. Multitasking-ul îți compromite, în egală măsură și eficiența, și calitatea vieții. Adesea, asta rezultă în proiecte nefinalizate, care te epuizează și te stresează.

Din când în când, chiar e nevoie să faci mai multe lucruri în același timp. Însă, trebuie să-ți limitezi tendința de a fi multifuncțional, în așa fel încât să nu devină modul tău obișnuit de funcționare. Poți prioritiza și te poți apuca de mai puține activități în paralel. Îți poți încetini ritmul și poți termina un proiect înainte de a te apuca de altul. 

Pasaj extras din  #Chill: Turn Off Your Job and Turn On Your Life 

Citește și:

Viața, la imperfect

13 lucruri la care trebuie să renunți dacă vrei să ai succes

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Ghidul Thrive: totul despre concentrare

OAMENI THRIVE//

Randi, cântăreț: ”Starea de bine, mulțumirea de sine sunt alegeri pe care le facem sau nu”

WELLBEING//

Radiografia începutului de izolare: autodezvăluire asumată

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.