EFICIENȚĂ//

Tehnica pomodoro, antidotul împotriva procrastinării

Cum ar fi să-ți segmentezi timpul în roșii, și nu în ore...


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce este tehnica Pomodoro.
– Cum să scapi de stresul gestionării timpului.


Zilele trecute am vizitat un prieten și am remarcat că are pe biroul de acasă un cronometru de ouă, unul dintre acelea din acelea care chiar au formă de ou, doar că era dintr-un inox lucios și se potrivea de minune cu obiectele din jur – de la la laptop, la dispozitivul argintiu în care-și ține pixurile. Nu prea înțelegeam ce ar căuta un obiect de bucătărie acolo, iar când l-am întrebat, mi-a zis e în formă de ou pentru că nu a găsit în formă de roșie. Și, pentru că încă mi se citea nelămurirea pe față, el mi-a explicat că folosește tehnica Pomodoro pentru a fi mai productiv și pentru a-și aminti să-și ia pauze.

Trebuie să recunosc: nu m-au preocupat niciodată trucurile de productivitate, pentru că eu folosesc o agendă old school pentru a mă organiza și cred că atunci când ai un job creativ, inspirația te poate mâna cu mult mai mult spor decât însuși deadline-ul. Dar, după ce am cercetat online și am citit atât de multe discuții despre tehnica Pomodoro, m-am gândit că ar trebui cel puțin să cercetez subiectul și să înțeleg cum și de ce metoda funcționează pentru atâția oameni care jură că au o concentrare mai bună și sunt mai productivi de când o folosesc.

Ce presupune tehnica Pomodoro

Astfel, am aflat că tehnica Pomodoro este o metodă de gestionare a timpului dezvoltată de Francesco Cirillo la sfârșitul anilor 1980 (un italian, desigur). Metoda, adoptată de zeci de aplicații pentru productivitate, folosește un cronometru pentru a împărți munca în intervale, în mod tradițional 25 de minute, separate prin pauze scurte. Iar după aproximativ patru pomodoro, trebuie făcută o pauză mai lungă, de aproximativ 20 de minute.

Fiecare interval este cunoscut sub numele de pomodoro, din cuvântul italian pentru roșie, botezat după cronometrul de bucătărie în formă de roșie pe care Cirillo l-a folosit când era student – deși la noi sunt mai frecvente cronometrele sub formă de ouă decât de roșie, însă pentru a testa tehnica nu trebuie neapărat să investești în asta, poți folosi și cronometrul cuptorului (care, de altfel, te va obliga să te ridici de pe scaun) sau al cronometrul telefonului.

Cum și de ce funcționează

Ideea din spatele tehnicii este că cronometrul insuflă un sentiment de urgență. Deci, în loc să ai senzația că ai la dispoziție toată ziua pentru a finaliza o anumită sarcină, și să ajungi să pierzi timpul pe social media, YouTube sau alți hoți de atenție, îți impui să te concentrezi 100%, știind că ai doar 25 de minute la dispoziție să progresezi într-o anumită sarcină.

În plus, pauzele forțate ajută la prevenirea acelui sentiment de burnout pe care majoritatea dintre noi îl resimțim spre sfârșitul zilei. Tehnica e în special eficientă pentru workoholici, pentru că, folosind-o, devine imposibil să petreci ore întregi în fața computerului fără să-ți dai seama – cronometrul îți amintește să te ridici și să respiri. Dar funcționează și pentru oamenii care au obieciul de a procrastina, pentru că oferă ritm și structură zilei de muncă, și îi obligă să se concentreze intens și să uite de toate lucrurile care i-ar putea distrage pentru cel puțin 25 de minute.

Însă metoda are multe alte avantaje:

1. Pauzele scurte combat plictiseala cognitivă

Nu sunt mari diferențe între atenția noastră și acidul apei minerale: ambele se duc după câteva minute, iar scurtarea intervalului nostru de atenție e una dintre cele mai mari provocări ale erei digitale. Însă un studiu publicat în revista Cognition arată că pauzele scurte ajută la menținerea concentrării. Lucrul îndelungat la o sarcină poate duce la plictiseală cognitivă, fenomen ce afectează concentrarea și te face să vrei să te apuci de altceva, iar astfel să amâni finalizarea ei. Deci, urmarea unui model de lucru alternat cu pauze scurte poate rezolva această problemă.

De asemenea, să stai toată ziua pe scaun sau ghemuit în fața laptopului nu este ceva ce corpul tău a fost proiectat să facă. Stilul de viață sedentar plictisește creierul și acesta va căuta metode să diversifice stimulii, adică să procrastineze. Pot fi de ajutor și pauzele care includ mișcare fizică la intervale regulate pe parcursul zilei, deoarece schimbă treptele de viteză ale creierului, sporind concentrarea.

2. Tehnica pomodoro stimulează motivația

De câte ori nu ți-ai spus: „Voi termina asta, este doar o chestiune de câteva minute și voi face o pauză după aceea”? Însă, pe măsură ce bifezi sarcină după sarcină, motivația începe să scadă până ajunge la cote… neproductive. În plus, atunci când lucrezi ore întregi în mod neîntrerupt, chiar și lucrurile simple ajung să consume energia mentală, fiind favorizată astfel producerea stresului.

Abordarea tehnicii pomodoro de a împărți munca în sesiuni de concentrare și pauză stimulează mecanismul recompensei din creier. „După decenii de cercetări privind învățarea și comportamentul, am concluzionat că, cu cât este mai scurt timpul dintre recompense, cu atât este mai puternic impulsul de a finaliza acea sarcină și de a câștiga recompensa”, spune dr. Gazzaley, cercetător în neurologie în cartea The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World”.

Așadar, luându-ți o pauză de fiecare dată când sună cronometrul, îți antrenezi creierul să reziste plictiselii, să lucreze eficient și să aștepte cu nerăbdare pauza.

3. Un remediu împotriva oboselii decizionale

Un studiu sugerează că luarea pauzelor ajută la combaterea oboselii decizionale. În esență, deciziile frecvente ne pot altera capacitatea de raționa și ne slăbesc voința. Această cercetare celebră a arătat că șansele ca judecătorii israelieni să acorde eliberarea condiționată prizonierilor erau mult mai mari atunci când își luau pauze pe parcursul zilei. Se pare că, pe măsură ce se instala oboseala decizională, judecătorii luau cea mai la îndemână decizie – spunând nu. Prin urmare, pauzele încorporate ale tehnicii pomodoro revigorează creierul, astfel încât să nu iei decizii pe baza unor raționamente simpliste.



Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Scapi de stresul gestionării timpului

Henry Bergson, filosof și laureat al Premiului Nobel, a aprofundat subiectul percepției timpului. El considera că timpul devine stresant  numai atunci când trebuie să-l măsori și te gândești că ai putea să întârzii (spre exemplu, atunci când ai un deadline). Pe de altă parte, vizualizarea timpului într-un mod fragmentat, precum o serie de evenimente (cum ar fi să-ți faci patul, să mănânci micul dejun, să mergi la birou etc.), nu provoacă stres. Și acesta este exact modul prin care tehnica Pomodoro combate stresul legat de timp.

Te ajută să-ți stabilești un ritm de lucru pigmentat cu pauze care-ți punctează rutina. Drept urmare, ajungi să percepi timpul ca pe o punte între lista de sarcini și obiectivele atinse, reducând astfel nivelul anxietății pe care-l asociem cu termenele limită.

În plus, așa ajungi să devii mai conștient de modul în care-ți petreci 25 de minute, iar acest lucru te va ajuta să fii mai prezent și să-ți sporești concentrarea.

5. Cronometrul previne multitasking-ul și întreruperile

Într-o sesiune tipică de pomodoro, lucrezi la o singură sarcină, îți pui telefonul pe modul silențios și amâni verificare e-mail-urilor și a conturilor de social media.

Pe scurt, acest mod de lucru limitează distragerea atenției și te ajută să rămâi dedicat sarcinii pe care-ți dorești să o finalizezi. Deși multitasking-ul este glorificat, știința  descurajează această practică. Când sari de la o sarcină la alta, îți ia 23 de minute și 15 secunde să te reorientezi, potrivit unui studiu realizat de University of California.

Dacă stau să mă gândesc, perioada de reorientare valorează aproape un pomodoro întreg. Și, pe lângă faptul că am ajuns să segmentez timpul în roșii, ceea ce sună mult mai puțin stresant decât minute sau ore, gândește-te… câte lucruri nu se pot face în acest interval de timp?!

Citește și:

De ce Steve Jobs se îmbrăca la fel în fiecare zi

Flow – cheia productivității, dar și a fericirii

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Ce trebuie să ştii când alegi o psihoterapie

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să eviți depresia cauzată de singurătate

SELF-IMPROVEMENT//

Tarotul: tehnică ezoterică sau instrument de autocunoaștere?

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.