WELLBEING//

Semnele care îți arată că ești epuizat

Lipsa somnului este un lucru obișnuit pentru mulți oameni, însă cum știi când oboseala se transformă în epuizare?


În următoarele 7 minute vei afla:

– De ce este important să dormi cel puțin 7 ore pe noapte.
– Care sunt principalele cauze ale oboselii.


Se pare că societatea în care trăim, una obsedată de muncă, este populată din plin cu oameni care beau prea multă cafea și se odihnesc prea puțin. Este greu să ai parte de cele 7 ore de somn pe noapte atunci când ai atât de multe lucruri de făcut. Unora dintre adulți această realitate solicitantă nu le încurcă deloc activitățile zilnice (care se împart între serviciu, copii și liste cu lucruri de făcut). Pentru alții însă, această oboseală constantă ajunge uneori la un nivel la care încep s-o perceapă ca fiind epuizare, ceea ce are ca efect diminuarea calității vieții și a stării de fericire, în general.

Ca nu-și înrăutățească problemele cu inima, bunicul meu de 82 de ani doarme o bună bucată de zi, exact așa cum te-ai aștepta de la cineva de vârsta lui și cu aceste probleme de sănătate. Însă, ca un om care muncește, aflat în floarea vârstei, eu mă întreb: oare de ce eu dorm la fel de mult, uneori poate chiar și mai mult decât el? Și nu exagerez când spun că sunt epuizată încă din 2016.

Nu contează cât de mult dorm, mă simt obosită mereu. Nu doar obosită, ci pur și simplu epuizată. Somnul ajută, nu mă înțelegeți greșit, cu toate acestea sunt epuizată oricât de mult m-aș odihni. Și să dorm doar 7 ore pe noapte nu este ceva care poate rezolva problema; sunt, practic, un zombie umblător. Colegele mele de cameră se obișnuiseră cu obiceiurile mele de somn de 12 ore dar, credeți-mă pe cuvânt!, nimeni din jurul meu nu credea că asta e normal (mai ales cei care au grijă de sănătatea mea mintală). Din cauză că sunt deprimată, atunci când mă trezesc îmi simt corpul ca și când ar cântări tone și, prin urmare, să mă dau jos din pat e cea mai grea parte a zilei pentru mine. Am trecut, de asemenea, și prin episoade de insomnie, ceea ce a dus la oboseală cronică. Iar acest nivel de oboseală nu este normal pentru cei mai mulți oameni, mai ales atunci când au parte de el pentru perioade mai lungi de timp.

Lipsa somnului este o realitate cu care se confruntă mai mulți oameni; prin urmare, cum îți dai seama când nu mai ești doar obosit, ci de-a dreptul epuizat? Și ce poți face ca să atenuezi efectele epuizării sau chiar să scapi de oboseala cronică?

În ce constă epuizarea?

Somnul este conectat la nivel profund cu funcționarea optimă a funcțiilor noastre fizice și mentale. Când sănătatea noastră are de suferit, somnul este afectat.

Dacă oboseala te face să nu te mai poți descurca pe parcursul unei zile nici măcar cu activitățile obișnuite, atunci trebuie să fii atent: acest comportament poate fi un semn că ești, de fapt, epuizat. Epuizarea nu poate fi „tratată” cu un somn bun de o noapte, pentru că este de fapt o oboseală constantă, pe termen lung. Această oboseală constantă persistă și are un impact important asupra modului în care funcționăm în mod obișnuit. Așadar, epuizarea acaparează totul din jurul nostru, ne afectează modul în care interacționăm cu alți oameni în toate aspectele vieții noastre și felul în care ne simțim atunci când o facem. Terapeutul Dr. Meaghan Rice, PsyD, LPC, de la Talkspace, spune că, atunci când suntem extenuați, suntem „mai iritabili, mai frustrați, nu atât de receptivi la acceptarea responsabilității, defensivi, critici”, în timp ce „corpul nostru fizic înregistrează o lovitură”. Simțim ca și cum am avea o greutate pe umeri pe care trebuie s-o cărăm cu noi toată ziua, în timp ce ne îndeplinim sarcinile; este un lucru greu de făcut pentru oricine, nu contează care erau până acum capacitățile sale de a funcționa.

Ești obosit sau epuizat?

Oboseala este un fenomen des întâlnit la adulții care au un stil de viață agitat. Cercetările făcute de CDC (Centers for Disease Control and Prevention – n.red.) au arătat că peste 35% dintre adulți nu au parte de cele șapte ore de somn recomandate pe noapte. În orice caz, oboseala se transformă în epuizare atunci când vine și cu alte simptome severe și cu o cauză mai profundă la bază decât starea de somnolență, care apare după o noapte în care ai dormit prost.

Atunci când ai parte de diferite momente dificile în viața ta, este ușor să te simți epuizat. Dr. Rice spune că: „oboseala este, cu siguranță, o stare pe care o experimentăm cu toții la un moment dat, dar pentru mine, epuizarea înseamnă acel moment în care nu mai realizez că apar o mulțime de greutăți în mai multe aspecte ale vieții mele”. Ea adaugă că nici o repriză de somn, oricât de lungă, nu va trata o astfel de oboseală, pentru că rădăcinile ei sunt mult mai profunde și au mai multe cauze decât s-ar putea presupune la prima vedere.

Există, însă, câteva semne care-ți arată că probabil nu ești doar obosit, ci chiar epuizat. Când ai parte de o oboseală gravă, la care se adaugă simptome fizice și mentale, e timpul să consulți un doctor. Dacă ai parte de simptomele de mai jos, în mod frecvent, cel mai probabil ești epuizat.

Semnele epuizării includ:

  • Te trezești obosit.
  • Chiar și cele mai mici sarcini te scurg de energie.
  • Ai mereu parte de un carusel de emoții.
  • Te simți mereu stresat.
  • Ești iritabil.
  • Ai probleme să te concentrezi.
  • Uiți lucruri,
  • Ești indecis.
  • Ai dureri de cap.
  • Mănânci prea mult sau prea puțin.
  • Ai pielea uscată, buze crăpate, acnee.
  • Ai dificultăți să adormi sau să te odihnești așa cum trebuie.
  • Te simți amețit.
  • Răcești sau te îmbolnăvești ușor și des.

Cauzele pentru care te simți epuizat

Epuizarea este asociată cu o serie de boli fizice și mintale diferite. Asta înseamnă că tot ce cauzează oboseală poate varia de la persoană la persoană. Epuizarea apare frecvent atunci când te afli într-un stres extrem de locul de muncă sau când ai experimentat deja fenomenul de burnout. De cele mai multe ori, epuizarea este asociată cu stresul de la birou, însă adevărul este că poate fi provocată de orice fel de stres sau poate apărea în urma unei combinații de diferite tipuri de stres din diversele arii ale vieții personale.

În mod particular, pentru cei mai mulți dintre oameni, o boală mintală este legată strâns de fenomenul de epuizare. Oricine suferă de o astfel de boală îți poate spune că viața cu o afecțiune mintală este epuizantă. Epuizarea este îndeosebi frecventă în rândul celor care se confruntă deja cu depresii majore, cu stări de anxietate, cu tulburări bipolare. Orice luptă cu orice fel de boală mintală este extenuantă așa că, pentru mulți oameni, epuizarea este un simptom al unei sănătăți mintale precare.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În mod obișnuit, multe boli fizice sunt asociate cu epuizarea. Când lupți împotriva unei afecțiuni, corpul își dedică întreaga energie supraviețuirii. Asta înseamnă că nu prea mai rămâne energie pentru activitățile obișnuite, deci corpul nostru devine rapid extenuat. Epuizarea este frecvent legată și de o tensiune crescută, de boli de inimă, anemie, hipotiroidism, fibromialgie – arată studiile Mayo Clinic. Există, de asemenea, boli legate de privarea de somn care pot cauza epuizarea, cum ar fi apnea și sindromul de oboseală cronică.

Când suntem epuizați ne gândim, deseori: „Dacă aș putea să dorm mai mult și mai bine, sigur ar dispărea și această stare de epuizare”, spune Dr Rice. „Este adevărat, e calea cea mai simplă, însă nu este și cea mai eficientă. Ca și în cazul buruienilor dintr-o grădină, pe care trebuie să le smulgem din rădăcină ca să nu mai aibă șanse să crească la loc, la fel trebuie să procedăm și în cazul epuizării: să căutăm originea problemei.” Să cauți ajutor medical profesionist este cel mai bun mod de a înțelege de ce ești epuizat și ce poți face ca să rezolvi problema.

Moduri în care poți să-ți ții epuizarea sub control

Fiecare om are, cu siguranță, strategia lui proprie de a face față epuizării, așa că explorează și află care este cea mai bună cale prin care tu te poți simți mai bine atunci când cauți un ajutor profesionist. Un mod de a gestiona epuizarea este să-ți pui pe lista de priorități un somn de calitate care să te ajute să combați oboseala care rezultă din lipsa de odihnă. Iată câteva trucuri utile ca să ai parte de un somn mai bun, aflate direct de la experții de la American Academy of Sleep Medicine.

Trucuri pentru un somn mai bun:

  • Propune-ți să dormi cel puțin 7 ore în fiecare noapte.
  • Menține o rutină de somn consistentă, mergi la culcare și trezește-te la aceeași oră în fiecare zi. Pune asta chiar în calendarul zilnic, dacă este nevoie.
  • Dezvoltă-ți o rutină de relaxare înainte de somn. Aceasta poate include obiceiuri ca: un duș cald, lumânări parfumate, lumini difuze, cititul unei cărți înainte de a te culca.
  • Evită să bei cafea sau alcool înainte de somn.
  • Folosește-ți dormitorul doar pentru somn sau sex.
  • Pune dispozitivele electronice deoparte, măcar cu 30 de minute înainte de culcare; lumina lor poate avea efect negativ asupra capacității de a adormi.

Este adevărat, somnul te poate ajuta să ții epuizarea sub control, însă nu e un leac universal. Mulți dintre noi avem și alte responsabilități, pe care nu le putem duce la bun sfârșit dacă suntem extenuați. Iată aici câteva sfaturi care să te ajute să-ți închei ziua cu bine, chiar dacă ești epuizat.

Moduri în care poți să-ți duci la bun sfârșit activitățile zilnice chiar dacă ești epuizat:

  • Mănâncă echilibrat, caută alimente care să te energizeze pe timpul zilei. Adaugă în meniul tău nuci, cereale integrale, frunze verzi. Și nu uita de cele 6-8 pahare cu apă!
  • Practică tehnici care să reducă stresul, cum ar fi meditația, plimbările în natură și exercițiile de respirație profundă.
  • Prioritizează cele mai importante sarcini ale zilei. Asigură-te că lucrurile pe care le ai de făcut nu sunt prea multe pentru nivelul tău de energie.
  • Fă câte un pas în fiecare zi și vezi cum te simți. Nu te forța să faci mai multe lucruri decât poți pentru că, pe viitor, nu vor face decât să te obosească.
  • Pune în programul tău zilnic câteva pauze, astfel încât să nu rămâi fără energie prea repede.
  • Găsește-ți câteva hobby-uri care să te relaxeze și introdu-le în rutina ta, nu doar în weekenduri, astfel încât să ai parte de perioade de timp în care să-ți reîncarci bateriile. Și aceste lucruri pot fi unele extrem de simple – te uiți la un show ușurel, asculți muzică sau te joci cu un animal de companie.
  • Fii blând cu tine pentru că e greu să funcționezi la capacitate maximă atunci când ești epuizat. Pot fi de ajutor acele notificări care-ți aduc aminte că trebuie să iei o pauză.

Cel mai important pas pe care-l poți face ca să te ajuți atunci când ești epuizat este să cauți un sfat medical de la un expert sau tratament. Acesta este cel mai bun mod în care poți reacționa. Începând de aici, poți înțelege apoi care sunt lucrurile care te conduc către oboseala cronică și poți avansa începând să-ți rezolvi ușor-ușor problemele.

Pe mine, profesioniștii din domeniul sănătății mintale continuă să mă ajute să mă descurc cu problemele mai profunde care au legătură cu faptul că sunt epuizată. Din fericire, am găsit modalități prin care pot integra mai mult timp de odihnă în program și mă pot reîncărca, astfel încât să am parte de acel stil de viață care să îmi satisfacă nevoile. Iar o doză de cafea proaspăt râșnită dimineața, pe lângă medicamentele antidepresive, nu a făcut rău nimănui. În plus, atunci când pun în fruntea listei mele de priorități activitatea de care-mi pasă și de care sunt pasionată, am un motiv suficient de bun să mă dau jos din pat dimineața și să mă lupt cu oboseala.

Caută un specialist în sănătate mintală, care te poate ajuta să analizezi problemele din cauza cărora te simți epuizat, învățându-te strategii cu ajutorul cărora poți face față epuizării.

Citește și:

3 Mituri despre somn care dăunează grav sănătății

Efectele nebănuite ale somnului asupra durerii

S-ar putea să-ți placă și…

Foto: Ruuca
OAMENI THRIVE//

INNA: ”Sunt un om care alege să vadă binele din oameni și din viață”

WELLBEING//

Luminița de la capătul tunelului

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să ai mai multă încredere în tine la serviciu: 5 tehnici cu care nu o să dai greș

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.