EFICIENȚĂ//

Secretele femeilor lideri

Este momentul să-ți antrenezi spiritul de campioană!


În următoarele 4 minute vei afla:

– Cum să-ți cultivi spiritul de campioană.
– Care sunt stimulii la care vei reacționa cel mai puternic pentru a-ți îmbunătăți afacerea.


Ți se întâmplă să-ți spui vreodată: “Cum ar fi dacă aș avea mai multă încredere în mine?”. Fiind consultant în domeniul leadership-ului și lucrând cu organizații ce sprijină femeile lideri să-și atingă potențialul, am înteles că încrederea în sine este o temă recurentă în viața femeilor de carieră.

Aud adesea declarații precum: “Nu-mi susțin punctul de vedere pentru că mi-e teamă că o să pară că nu știu despre ce vorbesc”, după cum mi-a mărturisit recent o directoare de marketing extrem de competentă. Sau: “Nu cred că am calitățile necesare și poate de aceea nu sunt promovată”, spune un project manager.

Acestea sunt femei ale căror companii cred în capacitatea lor și, totuși, ceva le împiedică să-și atingă potențialul.

Experții în leadership Jack Zenger și Joseph Folkman au cercetat analize aprofundate și, conform Harvard Business Review, au descoperit că liderii de sex feminin sunt percepuți ca fiind la fel de competenți ca bărbații. De fapt, femeile au fost apreciate ca fiind mai eficiente decât colegii lor bărbați în sfere importante, cum ar fi: inițiativa, obținerea rezultatelor, asumarea de riscuri calculate și consolidarea relațiilor. Cu toate astea, din autoevaluări, a reieșit că femeile s-au declarat nesigure pe capacitățile lor, ceea ce sugerează că încrederea în propriile abilități nu e conformă cu performanța.

Interesant e că cercetările arată cum această prăpastie între percepție și realitate a femeilor se întâmplă până la vârsta de 40 de ani, însă de la o vârstă încolo, diferențele între femei și bărbați se nivelează. Și, în mod surprinzător, după 60 de ani, încrederea bărbaților scade în timp ce încrederea femeilor crește.

O altă perspectivă vine din partea lui Catherine Tinsley de la Universitatea Georgetown și a lui Robin Ely de la Harvard Business School, care au studiat pe larg diferențele de gen și nu au găsit diferențe măsurabile între femei și bărbați atunci când vine vorba de încrederea în sine la locul de muncă. Cercetarea lor arată că sistemul și atitudinea părtinitoare inconștientă a colegilor sunt adevăratele impedimente în avansarea femeilor. Tinsley și Ely cred că femeile ezită să-și susțină punctul de vedere, pentru că ideile lor sunt criticate mult mai aspru decât cele ale bărbaților. Cercetătorii îndeamnă organizațiile să facă următorii pași pentru a încuraja femeile să contribuie pe deplin și să aibă succes la locul de muncă:

  • Să conecteze femeile la rețelele de informații care le oferă informațiile de care au nevoie pentru a-și atinge potențialul.
  • Să sprijine în corectarea prejudecăților care penalizează femeile pentru greșeli într-un mod disproporționat față de bărbați.
  • Să se asigure că femeile obțin un feedback constructiv și obiectiv care să le ajute să se dezvolte.

Indiferent dacă există sau nu diferențe de gen în nivelul de încredere în sine pe care îl au angajații, femeile au nevoie de strategii pentru a avea încredere în ele și în contribuția pe care o aduc companiei – în special pentru că se proiectează multe prejudecăți asupra lor. Pe parcursul cercetării, s-a descoperit că, dacă ești femeie într-o funcție de conducere, ai putea beneficia din următoarele strategii.

1. Antrenează-ți spiritul de campioană

Un element cheie pe care femeile îl pot controla este vocea lor interioară. Cu toții avem criticul nostru interior – o voce care ne tot repetă că e posibil să greșim sau că nu suntem suficient de buni. Dar putem să ne cultivăm și spiritul de campioană, toți îl avem, e vorba despre acea voce încurajatoare care ne reamintește de reușitele noastre și de toate obstacolele pe care le-am depășit de-a lungul timpului. Un gând care îți spune: “Nu te cenzura, contribuția ta este importantă”. Primul pas este să remarci vocea critică. Ce are ea de spus? Și, în loc să crezi tot ce auzi, examinează dacă e ceva util în mesajul ei. Dacă nu găsești avantaje, alege să o ignori. Apoi, cultivă-ți vocea de campioană. Gândește-te ce i-ai spune unui prieten care are nevoie de încurajare, apoi spune-ți acele vorbe ție. 

2. Treci la acțiune

Un alt mod eficient de a-ți construi încrederea este să-ți abandonezi zona de confort și să începi să-ți asumi riscuri. Atunci când depășești un obstacol, te simți învingătoare, iar acest sentiment îți sporește încrederea în sine. Provoacă-te să duci acea conversație dificilă pe care o amâni, interacționează cu superiorii care te intimidează și susține-ți opiniile în ședințe cu mulți participanți. Când îți învingi temerile și treci la acțiune, modul în care îți percepi abilitățile, dar și propria persoana, ca întreg, se schimbă. 

3. Renunță la nevoia de a fi perfectă

Katty Kay și Claire Shipman, autoarele cărții The Confidence Code, spun că “Bărbații nu ezită să-și prezinte ideile, chiar dacă sunt subcalificați sau slab pregătiți, în timp ce femei supracalificate și foarte pregătite se simt sigure pe ele doar atunci când consideră că sunt perfecte. Sau aproape perfecte.” Problema cu perfecționismul e că nu e un scop realizabil, deci legătura pe care femeile o fac între încredere în sine și perfecțiune e una care blochează acțiunea. Pentru a deveni mai eficiente, ar trebui să-și ofere permisiunea de a fi doar… suficient de bune. Când oferi mai puțină importanță detaliilor îți eliberezi spațiu mental pentru a aduce o contribuție strategică scopurilor tale.

4. Lasă-te stimulată de valorile tale

Când îți cristalizezi gândurile și-ți dai seama de lucrurile care contează cu adevărat pentru tine, obții un impuls care îți clarifică obiectivele din carieră. De exemplu, Linda știa că trebuie să aducă mai mulți clienți în firma ei de avocatură pentru fi avansată, dar se îndoia de capacitatea ei de a se autopromova. Când am discutat cu ea despre lucruile de care îi pasă cu adevărat, ea a povestit cu patos cum își dorește să devină un model pozitiv pentru fiica ei. Potențarea acestei valori i-a oferit curajul să se expună respingerii și să atragă noi clienți. Iar încrederea ei în sine a crescut pe măsură ce eforturile sale au dat roade.

Să devii conștientă de lucrurile care te blochează este primul pas în atingerea obiectivelor tale profesionale. Atunci când femeile depășesc barierele sistemului și-și ating potențialul, toată compania beneficiază și prosperă în urma acestei schimbări. 

Citește și:

14 personalități dificile din mediul profesional și cum să le faci față

Oare șeful tău este psihopat?

S-ar putea să-ți placă și…

MISIUNE//

Conceptul ”Ubuntu” sau 3 modalități de a avea mai multă grijă de tine însuți

EFICIENȚĂ//

Oferă feedback empatic și constructiv

EFICIENȚĂ//

Vrei să ai idei geniale? Iată 7 metode imbatabile

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.