SELF-IMPROVEMENT//

Schimbările mici pot avea un impact enorm asupra stimei de sine

Află cum să te simți bine în pielea ta și să devii cel mai mare suporter al tău.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce trăiești cu impresia că toți ceilalți sunt mai buni decât tine.
– Cum să-ți identifici punctele tari și să le folosești în avantajul tău.


Te-ai trezit vreodată cu sentimentul că nimic n-o să fie cum trebuie? Te-ai ridicat din pat simțind, cu toată ființa, că nu-ți găsești locul, în timp ce vocea ta interioară continua să repete „hei, te așteaptă o altă zi cu eșecuri și greșeli”? Doar gândul acesta îți poate face praf buna dispoziție pentru toată ziua și-ți poate nimici speranțele de a avea o zi cât de cât bună. Dacă așa te simți și tu, azi sau în oricare altă zi, atunci trebuie să citești asta. 

Efectul pe care stima de sine scăzută îl are asupra întregii vieți 

Stima de sine înseamnă, mai întâi, modul în care te simți în pielea ta, dar și felul în care te prețuiești în orice situație te-ai afla. Iar acel sentiment de auto-apreciere și gândul că ești în stare să faci lucruri îți vor da forța să înfrunți provocările de fiecare zi. Poți s-o faci fie cu capul sus, știind că, indiferent că ai sau nu habar ce trebuie să faci, vei găsi o cale să rezolvi situația, fie poți să-ți pleci capul și să devii defensiv, să te lași în voia sorții, gândindu-te că nu vei reuși, chiar înainte să încerci. 

Adevărul este că orice persoană, într-un anumit moment al vieții sale, are o părere proastă despre el însuși, iar stima de sine este la cel mai scăzut nivel: este un efect secundar neplăcut și autocritic pe care mintea noastră îl experimentează, ca urmare a eșecurilor sau situațiilor în care nu ne-am descurcat prea bine. 

Stima scăzută de sine, de cele mai multe ori, te dezechilibrează și-ți reduce capabilitatea de a reacționa. Astfel, te aștepți la ce este mai rău din partea ta și ai mereu impresia că ceilalți sunt mai buni ca tine. În general, o stimă de sine scăzută aduce după ea:

  • o neîncredere constantă în forțele proprii;
  • gânduri negative și păreri depreciative despre propria persoană și despre propriile abilități;
  • o performanță scăzută, de vreme ce persoana respectivă crede că n-o să reușească niciodată să facă un lucru sau ducă la bun sfârșit o activitate; 
  • dificultăți în a continua și a depăși obstacolele;
  • o tristețe constantă, o stare de anxietate și sentimentul că nu merită să ți se întâmple nimic bun sau amuzant în viață. 

Cauzele unei stime de sine scăzută 

O stimă de sine scăzută nu are o cauză anume, pe care să pui degetul; nu e declanșată de o situație în care ceva n-a mers bine și… boom, te-ai trezit că ai o părere proastă despre tine. E rezultatul mai multor întâmplări și situații de care ai avut parte în viața ta. Este ca un proces de creștere: nu crești într-o zi ca alții în zece, ca eroul din basme. Stima de sine scăzută se adâncește puțin câte puțin, pe parcursul anilor, fiind influențată și construită pe baza factorilor diverși (experiențele colective, genetica, stimuli externi ca exercițiile fizice și așa mai departe). 

Câteva dintre cauzele unei stime de sine scăzute sunt: 

  • Crești într-un mediu extrem de critic: multe persoane care au o stimă de sine scăzută au copilărit într-un mediu familial extrem de sever, unde orice acțiune le era criticată, sau au trăit într-un mediu toxic pentru o personalitate în dezvoltare. Au crescut fiindu-le frică să fie ei cu adevărat. Un copil care este criticat în fiecare zi, orice ar face, se dezvoltă și crește gândindu-se prea puțin la el la final de zi;
  • Ai parte de critici negative foarte dure: indivizii expuși constant unor critici exagerate sfârșesc prin a crede ceea ce aud și, într-un final, chiar se văd așa cum îi categorisesc ceilalți, adică niște ratați; 
  • Ești diferit din punct de vedere fizic: în termeni de greutate, înălțime. 
  • Ai avut parte de experiențe neplăcute care au lăsat cicatrici în memoria ta: în anumite momente, aceste traume îți revin în minte. 
  • În cele din urmă, o părere proastă despre tine însuți, construită de-a lungul timpului, poate duce la o stimă de sine scăzută. Vestea bună este, însă, că poți să depășești această stare. 

Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Schimbările mici au un impact uriaș asupra stimei de sine 

Din fericire, nu trebuie să te confrunți la nesfârșit cu neîncrederea în tine. Este vorba doar despre o stare, pe care o poți schimba, dacă faci câteva mici schimbări. Nu spune nimeni că este ușor, însă poți începe cu pași mărunți, astfel încât drumul către construirea unei stime de sine ridicate să nu devină prea greu și prea anevoios. Poți începe cu următoarele lucruri:

  • Schimbă-ți modul negativ de a privi situația: identifică lucrurile pozitive pe care le poți spune despre tine, caută să afli care sunt calitățile tale, punctele tari și realizările de care ai avut parte, și concentrează-te asupra lor. 
  • Odată ce ai identificat acea parte pozitivă în tine și vezi că ești capabil să faci lucruri, este necesar să îți reformulezi convingerile și gândurile pe care le ai despre propria persoană, să te auto-încurajezi mai mult și să faci și mai multe lucruri. 
  • Învață să vezi situațiile așa cum sunt și nu te mai crampona de greșelile făcute; ele te vor face să cazi înapoi în capcana deprecierii de sine. 
  • Cercetările în stomatologie arată că 37% dintre adulți au omis să se spele pe dinți câte două zile la rând. Ești sigur că nu ești unul dintre ei? Pentru că zâmbetul afișat mai des, un look nou, o sesiune de shopping sau o garderobă în culori vii te ajută să ai o părere mai bună despre tine. 
  • Poți ține un jurnal în care să notezi care sunt lucrurile care te afectează și-ți scad încrederea în tine, pentru ca apoi să găsești moduri de a le depăși. 
  • Susține-ți ideile, impune-ți să ai o atitudine pozitivă și repetă-ți o mantră gen „amintește-ți mereu că poți face orice îți dorești”. 
  • Petrece-ți timpul cu oameni care te apreciază, te fac fericit și evită mediile negativiste. 
  • Nu uita că poți oricând să apelezi și la sfatul unui profesionist, dacă ai nevoie de consiliere. 

Concluzie

Să nu fii mulțumit de tine și să ai o stimă de sine scăzută e un lucru des întâlnit. Mai mult decât atât, mulți dintre noi preferăm să trăim cu situația în loc să căutăm modalități de a o depăși. Însă, dacă-ți dorești să ieși din această situație și să-ți recapeți stima de sine, nu trebuie decât să faci niște schimbări mici: să zâmbești mai mult și să ai gânduri pozitive despre tine sunt acțiuni mici care îți pot modifica modul în care te simți și, în cele din urmă, te pot face să te prețuiești mai mult. 

Citește și:

Puterea și capcana lui ”Eu pot orice, eu sunt cel mai bun”

Cum să te împrietenești cu vulnerabilitatea

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

5 temeri de înfruntat când devii freelancer

SELF-IMPROVEMENT//

Folosește zilnic afirmațiile pozitive pentru a-ți îmbunătăți calitatea vieții

Foto: Sabina Ghiormescu
OAMENI THRIVE//

Gáspár György: ”Cred în iubire și în vindecare”

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.