WELLBEING//

Scapă de stres cu remedii ayurvedice!

Știai că există o categorie de plante care regenerează sistemul nervos?


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care sunt efectele cafelei asupra organismului nostru și de ce ne este atât de greu să renunțăm la cafeaua de dimineață.
În ce situații organismul eliberează cortizol și ce plante pot regenera sistemul nervos.


Ai o stare de deprimare corelată cu o oboseală de fundal, nu reușești să finalizezi proiectele la timp, iar acasă îți pierzi răbdarea și reacționezi exagerat la cel mai mic impuls? Toate indiciile duc către o acumulare pregnantă de stres. Probabil ai încercat remedii sau alimente care să reducă starea de disconfort pronunțat și să te facă să te simți mai bine. Uneori au funcționat, alteori nu. 

Iată motivul: prima tendință în depășirea stresului este alegerea unor alimente stimulente, care dau impresia că aduc un aport crescut de energie. Printre acestea se numără cafeaua, băuturile energizante, dulciurile care conțin zahăr rafinat eventual și făină albă. 

Acestea funcționează doar în perioada de început a consumului lor. Motivul pentru care funcționează este următorul: sistemul nervos intră într-o stare de ”protecție”, adică funcționează la un nivel mai redus pentru a-și conserva energia. Cu toate acesta, deși energia este puțină, aceasta este încă suficientă pentru a putea fi mobilizată. 

Energizantele exact asta fac: pun în efervescență energia rămasă, deși aceasta este puțină. Practic, ele ”biciuiesc” sistemul nervos. La început, randamentul crește, însă, după o anumită perioadă de timp, sistemul nervos devine epuizat și nu mai are cu ce să susțină efortul solicitat.

Ce se petrece din punct de vedere endocrinologic? Atunci când organismul este în pericol, acesta secretă o cantitate mărită de hormoni de stres, printre care și cortizolul, ”hormonul stresului”. Acesta are rolul de a opri funcțiile neimportante pentru supraviețuire (imunitatea, digestia, fertilitatea etc), astfel ca întregul organism să intre într-o stare de alertă și să rezolve situația dificilă.

Însă atunci când aceste situații percepute ca dificile devin tot mai dese, cortizolul este ”consumat” din ce în ce mai des și intră într-o stare de deficit.  În acest moment, organismul începe să-l ”economisească”.

El este, însă, un hormon important pentru menținerea stării generale de bine. Este cel care dimineața ne dă energie și poftă de viață. Văzând că este puțin, organismul nu-l eliberează dimineața, ci-l păstrează pentru o eventuală situație de necesitate urgentă. Dacă viața ne este amenințată, vom avea nevoie de suficient cortizol pentru o reacție rapidă care să ne scoată din pericol.

Dacă această situație periculoasă n-a apărut pe parcursul zilei, organismul eliberează întreaga cantitate de cortizol seara. Astfel devenim energici, cu poftă de viață și evident că, fiind atât de stimulați, nu vom putea adormi, confruntându-ne cu o stare de insomnie.

Cunosc multe persoane care spun că nu pot renunța la cafeaua de dimineață. Pentru că, spun ele, dacă nu beau această cafea nu pot gândi sau funcționa. Și chiar au dreptate.

Vestea proastă este că, în acest fel, intră într-un cerc vicios: se simt lipsite de energie dimineața, pentru că nivelul lor de cortizol este deja scăzut. Cafeaua forțează eliberarea de cortizol numai că, astfel, deficitul acestuia va crește. Ziua următoare, cortizolul fiind și mai scăzut, nevoia de cafea va fi și mai mare.

Atunci care este soluția? Deoarece multă lume se îndreaptă către remediile naturale, sunt tentate să folosească plante calmante, liniștitoare: lavandă, tei, mușețel, roiniță (melisă). Dar, în acest caz particular, nici aceste plante nu reprezintă cea mai bună alegere. Deoarece rolul lor este acela de a scădea nivelul de cortizol.

În Ayurveda, medicina tradițională indiană, există o categorie de plante numită Medhya Rasayana. Rolul acestora este acela de a regenera sistemul nervos. Cum fac asta? Oferindu-i hrana de care are nevoie. Aceste plante ”hrănesc” sistemul nervos, îi aduc un aport de energie, în loc să-l ”biciuiască”, lipsindu-l astfel și de puțina energie pe care o mai are.

Ele au un efect adaptogen, adică reglează nivelul cortizolului în funcție de necesități. Atunci când nivelul său este prea redus și apar simptome de oboseală, deprimare, lipsă a voinței etc, aceste plante aduc un plus de energie și vitalitate.

În situațiile în care cortizolul crește, de exemplu situațiile în care sunt multe sarcini care se cer a fi rezolvate într-o perioadă scurtă de timp, plantele adaptogene reduc nivelul cortizolului și astfel presiunea psihică nu mai este percepută la fel de acut iar asta duce la o creștere a randamentului.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Cea mai cunoscută plantă indiană cu efect adaptogen este Ashwagandha (Withania somnifera). Însă acesta nu este singurul său efect: reduce anxietatea, este tonic cardiac, amplifică fertilitatea, ajută la creșterea masei musculare, îmbunătățește calitatea somnului.

Amla (Phyllanthus emblica), pe lângă efectul asupra sistemului nervos, ajută la încetinirea procesului de îmbătrânire. Bineînțeles, simpla administrare nu este suficientă, este important să fie corelată cu o dietă adecvată, un stil de viață potrivit și cu realizarea anumitor terapii de detoxifiere.

Jyotismati (Celastrus paniculatus): studiile clinice au demonstrat o îmbunătățire semnificativă a proceselor cognitive, în special a memoriei, comparativ cu grupul de control.

Un produs ayurvedic în care găsești plantele de mai sus alături de alte plante indiene cu efect adaptogen este Mental Herbal. Te va ajuta să ai satisfacția de a finaliza la timp acele proiecte care necesită un efort intelectual susținut. 

Fructele oleaginoase (alune, nuci, caju, semințe etc) au un efect hrănitor, în special asupra sistemului nervos. Însă în Ayurveda există câteva precauții atunci când vine vorba de consumul acestora: în primul rând nu sunt recomandate persoanelor care doresc să slăbească.

Apoi, acestea se vor consuma doar după ce au fost lăsate peste noapte la hidratat, într-un vas cu apă. Atunci când treci printr-o perioadă stresantă, capacitatea ta digestivă scade și nu vei putea asimila eficient principiile active din fructele oleaginoase nehidratate.

Acum, mă întreb dacă îți vor trece prin minte rândurile de mai sus atunci când vei bea următoarea ceașcă de cafea.

Citește și:

Cu ce se înlocuiești cafeaua: 7 alternative simple, dar la fel de energizante

Ce și cum să mănânci pentru a-ți păstra tinerețea

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Vacanță antistres în România

WELLBEING//

Ghidul Thrive de sănătate mintală

WELLBEING//

Simți că te prăbușești? Fruntea sus, simte-te minunat

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.