WELLBEING//

Remedii ayurvedice pentru carența de fier

Vrei să renunți la carne și ai anumite dubii legate de o eventuală carență de fier? Sau ai deja o anemie feriprivă, fie că mănânci carne sau nu, și dorești o abordare naturală, ayurvedică?


În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce trebuie evitate alimentele prea sărate, prea acre, prea acide sau prea picante atunci când tratezi anemia feriprivă.
– Care este perspectiva ayurvedică asupra sângelui.


N-aș spune neapărat că un regim vegetarian predispune către anemie, ci mai degrabă că un regim vegetarian deficitar are acest efect. 

Mai există însă și posibilitatea ca dieta să fie una optimă, având cele mai sănătoase și potrivite alimente. Însă, în cazul în care focul tău digestiv este insuficient de puternic, nu vei putea digera în mod optim aceste alimente și, prin urmare, nu vei putea extrage nutrienții de care ai nevoie pentru o sănătate așa cum ți-o dorești.

Abordarea anemiei feriprive din perspectiva sistemului Ayurveda este total diferită de cea a medicinei alopate. Aceasta din urmă recomandă suplimente de fier pentru a reface echilibrul acestui mineral în organism.

Ayurveda nu recomandă administrarea de fier încă de la început, deși ar putea face asta cu ușurință. Una dintre ramurile medicinei indiene, numită Rasa Shastra, se ocupă cu prepararea remediilor minerale. Astfel, încă din vechime, medicii indieni aveau la dispoziție pulbere de fier calcinat, preparat astfel încât acesta să fie ușor de asimilat de către organism și să nu creeze niciun disconfort la nivel digestiv. 

De ce nu apelau la acest remediu? Pentru că atunci când îi dai organismului un element ”gata preparat”, el se va lenevi și nu-l va mai produce singur. Va aștepta doar să-l primească.

În schimb, medicii indieni preferă într-o primă fază să stimuleze organismul să asimileze mai mult fier. Și numai într-o etapă ulterioară introduc acest mineral în schema de tratament, deoarece atunci organismul va fi mult mai pregătit să-l asimileze eficient.

În ce constă prima fază de tratament? Pentru a înțelege mai bine răspunsul la această întrebare, este important să știi câteva informații despre perspectiva ayurvedică asupra sângelui. 

Astfel, există 7 constituenți sau țesuturi, care se formează unul din celălalt prin rafinare succesivă. Primul țesut, numit Rasa Dhatu, nu are un echivalent în anatomia modernă. Acesta se formează din esența extrasă din hrană în urma digestiei și poate fi tradus prin ”lichidul nutritiv” existent în organismul nostru. Mai precis, tot ce reprezintă apă: plasma celulară, lichidul interstițial, limfa etc. 

Din esența extrasă din acest prim constituent se formează sângele, care este constituentul al doilea. Tratatele ayurvedice spun că atâta timp cât primul țesut se află într-o stare optimă, sângele va fi sănătos, pentru că are suficient ”combustibil” care să-l alimenteze. 

Astfel că prima etapă din tratamentul anemiei feriprive constă în producerea unui  ”lichid nutritiv” de calitate. Pentru aceasta, ai nevoie de un foc digestiv suficient de bun care să poată extrage eficient nutrienții din hrană. 

De asemenea, ai nevoie să consumi multe lichide hrănitoare, călduțe, dulci, însă un dulce natural și sănătos. Astfel, unul dintre cele mai bune remedii ayurvedice pentru anemie este un cocktail pentru a cărui preparare ai nevoie de 2 curmale, 2 smochine din care scoți sâmburii, 1 pumn de stafide negre, aproximativ 50 grame de rodie și 200 ml apă călduță. Toate acestea se pun la blender și se consumă o dată pe zi, preferabil cu minim 30 de minute înaintea cinei. Pe lângă efectul hidratant, fructele menționate sunt foarte bogate în fier.

Un alt remediu indicat în completarea primului, dar pe care să-l iei dimineața, se prepară dintr-o cană de lapte cald cu jumătate de linguriță de ghee și un sfert de gram de șofran.

Foarte eficientă este și administrarea zilnică a algelor, în special Spirulina și Chlorella. Dintre plantele indiene poți folosi intern Amla și Manjista (Rubia cordifolia). Aceasta din urmă poate fi înlocuită cu o plantă care se întâlnește și în culturile din România numită roibă (Rubia tinctorium).

Pentru ca această primă etapă de tratament să aibă efect, este foarte important să eviți alimentele prea sărate, prea acre, prea acide sau prea picante și neapărat mâncarea junk. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Adaugă condimente în mâncare, dar nu dintre cele foarte picante, cum sunt ardeiul iute, hreanul sau semințele de muștar.  

Hidratează-te suficient cu lichide călduțe și hrănitoare: supe creme, siropuri cu miere (fără zahăr), compoturi de fructe, consumate imediat după ce le prepari etc. Dintre fructe, alege în special rodia și strugurii negri.

Aspectele ce țin de partea psiho-emoțională sunt furia și epuizarea fizică sau intelectuală. În niciun caz nu-ți suprima furia, altfel îți va face mai mult rău. Dacă ți-e greu să o gestionezi, apelează cu încredere la un psihoterapeut, care te va ajuta să treci mai ușor prin această perioadă.

Munca fizică sau intelectuală intensă reprezintă atât una dintre cauzele anemiei, dar și un factor agravant. Având în vedere faptul că starea de oboseală este unul dintre simptomele pregnante, ai mare nevoie să te odihnești.

Prima etapă de tratament poate dura între 3 și 5 săptămâni. În această perioadă, organismul își reface nivelul de hidratare și capacitatea digestivă. Acum este pregătit să asimileze suplimentul de fier, în cazul în care mai este nevoie.

Poți alege Ferotonic, un produs ce conține fier preparat după metode ayurvedice, care este foarte ușor de asimilat. Nu uita: este de preferat să continui administrarea cocktail-ului menționat în prima fază timp de cel puțin 2-3 luni! 

Dacă dorești să adopți un regim vegetarian și te temi de o eventuală carență de fier, sau dacă ai deja un asemenea regim și vrei să te asiguri că aportul tău de fier este suficient, fă cure de două-trei luni cu cocktail-ul amintit mai sus sau ia zilnic Spirulină sau Chlorella. 

Acestea sunt suficiente pentru prevenirea anemiei, atâta timp cât nu muncești până la epuizare.

Citește și:

Ayurveda: o perspectivă asupra imunității

Scapă de stres cu remedii ayurvedice!

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Frumusețea vine din interior… dacă ai grijă să consumi alimentele benefice organismului tău!

WELLBEING//

Despre beneficiile consumării alimentelor în sezonul lor de coacere

WELLBEING//

Ce ne spune imaginea de sine despre modul în care ne hrănim

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.