OAMENI THRIVE//

Raul Lupaș, psihoterapeut: ”Am învățat să ascult și să-mi cer iertare”

Când ai ocazia să-i întrebi pe unii dintre cei mai interesanți oameni despre viața lor, uneori obții cele mai fascinante răspunsuri la cele mai simple întrebări. Chestionarul Thrive reprezintă o serie de interviuri care oferă o perspectivă intimă asupra vieții unora dintre cei mai de succes oameni.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce a studiat înainte de a deveni psiholog și cum a decis să-și schimbe viața.
– Cum îți poate fi de folos plictiseala.


Thrive Global: Ce te face să te dai jos din pat în fiecare dimineață?

Raul Lupaș: Îmi place faptul că dimineața e liniște și percepția asupra timpului e diferită. Uneori mă trezesc, cred eu, foarte devreme, ceea ce mă ajută pe de o parte să am câteva rutine, precum meditația, sport și stretching, pe de altă parte mă motivează și-mi oferă sens să lucrez la proiectele profesionale. A da, și mai e cafeaua. Recent, am descoperit un nou mod de a o pregăti. Yumm!

TG: Cum prioritizezi lucrurile când ai multe de făcut?

RL: Destul de tehnic. Folosesc metoda Bullet-journal, un fel de mentor al propriului atelier de dezvoltare și creare.

TG: Care e secretul tău pentru o viață mai bună?

RL: Călătoriile, o bună relație cu propria minte și curajul.

TG: Când simți că ești prea stresat sau prea copleșit de viață, ce faci că să ieși din acea stare?

RL: Am învățat să mă opresc și să respir, să deschid jurnalul și să-mi notez gândurile și stările emoționale. Să am mai multă încredere în pauze și în plictiseală. Când experimentez astfel de stări, știu că e momentul să mă opresc și să fac ceva pentru mine. Sportul și yoga sunt antidot. 

TG: Cum scapi de gândurile rele? Ce-ți aduce optimismul, mai ales în această perioadă?

RL: Când apar unele gânduri, mă ajută să am un check-up scurt cu realitatea obiectivă. Iar aici am două strategii. Discut cu mine sub forma:”Oare gândurile pe care le ai acum sunt chiar adevărul absolut? Hai, pune-le pe foaie pentru început, și după,ce zici dacă ai discuta cu un prieten?”. Iar aici apare a doua strategie: relațiile de încredere în care simt siguranță. Prețuiesc acei oameni care mă acceptă și au răbdare cu mine, atunci când am mai multă nevoie.

TG: Care este pentru tine semnalul de alarmă că ai pus prea multă presiune pe tine, că ai ajuns la capătul puterilor?

RL: Devin agitat și oarecum irascibil, uneori am reacții fiziologice, cum ar fi dureri musculare, și/sau nu mai dorm la fel de bine. Cel mai clar semnal pentru mine și la care reacționez fără negociere este somnul. Îmi place și am nevoie să dorm bine.

TG: Ce sfat ți-ai da ție, cel de la 20 de ani?

RL: ”Privește cu mai multă încredere spre ce-ți dorești și mai puțin spre ce crezi că trebuie să eviți”. 

TG: Spune-ne o mică schimbare, pe care ai făcut-o în viața ta, că să te conectezi mai bine cu ceilalți.

RL: Am învățat să ascult și să-mi cer iertare.

TG: Faci ceva anume că să-ți menții concentrarea?

RL: Acum zece ani am descoperit meditația ghidată și a fost unul dintre factorii principali ce mi-au îmbunătățit relația cu mintea. De la meditație am descoperit yoga, iar acestea două împreună au un efect spectaculos asupra mea. Nu pot spune cum va arăta viitorul nimănui, dar aș putea extrage câteva idei pozitive pentru cei care-și integrează meditația în viața lor.

TG: Care este cartea care ți-a schimbat viața?

RL: Bună întrebare. Am notat vreo trei înainte de a alege una. Un impact profund a avut citirea cărții lui Irvin Yalom, Privind soarele în față. În încercarea de a înțelege anxietatea și acceptarea unor aspecte firești ale vieții, precum moartea, această carte a fost, în mod sigur, potrivită pentru mine. Poate a fost textul, poate faptul că am citit-o în Bali, sau o combinație de mai mulți factori. Cert este că au fost câteva momente de „a-ha” foarte valoroase!

TG: A existat un moment de cotitură în viața ta? Un moment în care ai simțit că ești în fața unei alegeri importante?

RL: Unul dintre momente a fost atunci când am decis să schimb traseul profesional. Înainte de  psihologie, am studiat științe economice și afaceri internaționale. Deși aveam deja câțiva ani semnificativi de muncă în diverse domenii, am simțit o atracție puternică spre înțelegerea minții umane și a relațiilor. Decizia a fost inconfortabilă, deoarece presupunea, printre altele, multe limitări hedonice, anxietate, explicații. În schimb,viața mea e mai completă, mai liniștită și mai satisfăcătoare datorită acelui moment. 

TG: Când a fost ultima dată când ai simțit că ai eșuat și cum ai depășit momentul? 

RL: Destul de recent. Intrarea în perioada de pandemie mi-a provocat dorința de adaptare, iar în mare parte am făcut sport cu regularitate, yoga, meditație și am fost destul de atent la alimentație. Pe lângă beneficiile personale, mă ajută să fiu autentic și congruent în munca mea din cabinet. Mă rog, în perioada asta, cabinetul online. În schimb a fost o perioadă în care am n-am practicat activitățile care-mi fac bine, iar asta, în cazul meu, rezultă în oboseală și sentimentul că eșuez (și vreo două kilograme exact unde nu-ți dorești. Bine, trei!). Cum am depășit momentul? Am devenit conștient, am acceptat că este o perioadă provocatoare, am cerut o recomandare de carte despre nutriție, mi-am închiriat o bicicletă de interior și am continuat ce făceam înainte. Tonusul fizic și mintal își revin repede.

TG: Care este ultimul lucru pe care îl faci seara înainte de culcare?

RL: Îmi setez intenția de a avea un somn bun.

TG: Împărtășește-ne un citat care te motivează.

RL: Am auzit de nenumărate ori de la mama: ”Unui om e bine să-i oferi ajutor atunci când are nevoie, nu când n-are”. Când eram mic îi înțelegeam aspectul practic și mi-a fost de mare folos, iar pe parcursul vieții expresia a căpătat multe alte nuanțe.

Raul Lupaș este psiholog clinician, psihoterapeut și coordonator al departamentului corporate în cadrul MindEducation&Health. Este, de asemenea, cadru didactic al Academiei de Studii Economice din București, având specializări în relații economice internaționale, psihologia sănătății, psihoterapia cognitiv comportamentală, terapia schemelor și psihoterapia de cuplu.

Citește și:

Andrei Mocanu, psihoterapeut: ”De multe ori, e suficient doar să asculți”

Diana Stănculeanu, psiholog și psihoterapeut: ”Unul dintre principiile mele de viață este să practic ceea ce predic”

S-ar putea să-ți placă și…

OAMENI THRIVE//

Randi, cântăreț: ”Starea de bine, mulțumirea de sine sunt alegeri pe care le facem sau nu”

OAMENI THRIVE//

Ana Moga, DJ Kiss FM: ”Aleg să mă pun mereu în locul celor din jur”

OAMENI THRIVE//

Andra Pintican, consultant HR: ”Viața are minunatul obicei de a te mai lua pe sus”

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.