WELLBEING//

Planificarea este cheia unei zile reușite, dar și a unei diete așa cum îți dorești

Planificarea meselor te ajută să economisești timp și bani, dar mai ales să trăiești mai sănătos.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Care este numărul optim de mese pe care un adult trebuie să le consume într-o zi.
– De ce nu trebuie să te duci niciodată flămând la cumpărături și ce ar trebui să faci înainte de a intra în supermarket.


Sunt întrebată uneori cum reușesc să mă împart între firmă, cabinet, elaborarea de materiale educative, familie (cu tot ce presupune aceasta: câine, adolescentă, partener), cumpărături și gătit, puțin sport, spectacolele de teatru, timp pentru mine și așa mai departe. Răspunsul este simplu: planificarea.

Ziua bună se cunoaște de dimineață, dar satisfacția reușitei, de la sfârșitul ei, depinde de cât de bine a fost planificată. Reușesc sa fac tot ce-mi planific? Nu. Rămân lucruri pe care le transfer pe a doua zi, le deleg sau le tai de pe listă. Și atunci, de ce mai planific? Pentru că, dacă nu-ți faci tu programul, se va găsi cineva sa ți-l facă, și nu în interesul tău.

Am notițe cu ce am de făcut peste tot: pe laptop, în telefon, pe birou, în agendă. Îmi notez atât lucruri importante (o întâlnire, o programare etc.), dar și dacă am de făcut o comandă de papetărie, programarea la salon, booking-ul la clasa de sport sau ofertele de la magazinul alimentar. Le verific periodic și bifez cu satisfacție tot ce am rezolvat. Senzația este maximă, lucru studiat: se descarcă dopamină, hormon de satisfacție.

Dimineața discut programul zilei și cu ceilalți membri ai familiei. Fiecare enumeră pe scurt sarcinile din ziua respectivă. Stabilim ce ne propunem să facem împreună seara, urmând să ne mai auzim peste zi cu eventualele modificări determinate de neprevăzut.

Și pentru ca dimineața să fie reușită (de ea depinzând energia pentru o mare parte din zi), încep planificarea ei din seara precedentă:

– pun cafeaua în aparat pentru ca dimineața doar să apăs un buton;

– îmi aleg cu ce mă voi îmbrăca;

– pregătesc pachetul pentru mine și fiica mea;

mă gândesc ce voi pregăti pentru micul-dejun etc.

Dimineața începe cu un pahar cu apă, câteva exerciții de dezmorțire și binecuvântata cafea neagră. Sunt recunoscătoare pentru că mă simt bine, că am dormit suficient și încep cu încredere o nouă zi.

În mașină ascult știri (maxim cinci minute) și, în rest, muzică clasică. Este modul meu de a controla zgomotul de fond care-mi intră în creier. Îmi place orice fel de muzică, doar că cea clasică îmi permite să fiu eu cu gândurile mele, să vorbesc la telefon, fără distrageri.

Pentru planificarea meselor, în weekend alegem ce vrem să mâncăm săptămâna următoare, atât acasă, cât și pentru pachetele pentru școală și birou. De aici rezultă lista de cumpărături. Înainte de a merge la magazin verific frigiderul, congelatorul și cămara. Astfel, elimin riscul de a cumpăra alimente pe care le aveam deja. Să reducem cât mai mult risipa alimentară este una din provocările noastre din ultimii ani. A doua re-aprovizionare (mai mică) este pe la jumătatea săptămânii, în care refacem stocul de iaurturi, legume proaspete și eventualele nevoi urgente.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În funcție de cât de eficientă sunt cu acest demers, voi reuși să gătesc doar de două ori în săptămâna care urmează.

Încerc să respect cât mai mult lista și să nu mă las ademenită de ofertele care vin din toate părțile. Deși nu reușesc întotdeauna (așa cum am mai spus, sunt gurmandă și pofticioasă), limitez la minim cumpărăturile neprevăzute. Nu merg flămândă la cumpărături (dacă merg direct de la birou, beau un kefir sau un iaurt înainte să intru în magazin) și nu merg printre rafturile cu dulciuri, semipreparate, sucuri etc. Probabil că ați observat schema relativ asemănătoare a supermarketurilor. Recomandarea mea este să stați pe laturile exterioare ale acestora și să nu intrați în mijlocul lor, pentru a nu deveni victime sigure.

Un alt lucru important: citiți eticheta produselor pe care le cumpărați, atât lista de ingrediente, cât și valorile nutriționale. Astfel puteți alege alimente care vă hrănesc organismul.

Odată cu pandemia, tot mai mulți oameni comandă mâncare gata preparată. Poate fi un lucru bun să câștigi astfel timp (cel petrecut la cumpărături, gătind, spălând vase etc.), dar alegeți cu băgare de seamă. În afara calității alimentelor cumpărate și mărimea porțiilor poate fi o problemă.

Secretul este moderația! Și noi comandăm mâncare sau mâncăm în oraș, dar cu moderație: mai rar, mai puțin, mai de calitate.

Este important să înțelegem și să acceptăm faptul că mâncăm prea mult. Mult prea mult față de nevoile noastre biologice. Creșterea alarmantă a obezității și a nenumăratelor afecțiuni generate de ea este o dovadă că mai puțin e mai sănătos.

Ca adulți, nu avem nevoie de trei mese și două gustări pe zi! Este bine să mâncăm mese mici și dese (la trei-patru ore) cu condiția să nu mai ciugulim nimic între ele… Cât înseamnă mic? Cât un pumn. Atât. Obiceiul de masă cu două feluri de mâncare și desert, plus sucuri și nelipsitul ciugulit dintre mese, este un obicei care trebuie modificat.

Personal, încerc să mănânc doar când îmi este cu adevărat foame (nu poftă!); să mănânc încet, la masă, mestecând suficient, savurând fiecare bucată cu recunoștință. Mă opresc la prima senzație de sațietate, chiar dacă mai am mâncare în farfurie. O păstrez pentru mai târziu. Nu mă compar cu alte persoane și încerc permanent să-mi modific conștient comportamentele care nu se mai potrivesc cu nevoile mele. Ceea ce era bun la 20 de ani nu se mai potrivește la 50.

Fericirea este o alegere aflată în puterea noastră, în fiecare moment. Alegerile mici, precum ce și cât mâncăm, cât dormim și cum ne relaxăm, cum ne petrecem timpul cu familia, cât sport reușim să facem zilnic, ce informații lăsăm să ne intre în cap, toate ne alcătuiesc stilul de viață. Doar echilibrul în alegerile mici ne ajută să trecem cu bine peste provocările mari.

Citește și:

Cum îți poate schimba mindset-ul modul în care mănânci

Cum îți poate organiza viața planificarea meselor

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Frumusețea vine din interior… dacă ai grijă să consumi alimentele benefice organismului tău!

WELLBEING//

Despre beneficiile consumării alimentelor în sezonul lor de coacere

WELLBEING//

Dieta burnout: de ce atât de mulți antreprenori văd obiceiurile alimentare nesănătoase ca pe un semn de ambiție

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.