WELLBEING//

Obiceiurile zilnice ale oamenilor care debordează de energie

Ce poți face chiar de azi pentru a deveni mai energic și pentru a trăi o viață mai fericită.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce rol joacă micul-dejun în nivelul de energie de care dispui pe parcursul zilei.
– De ce e imporant să petrecem cât mai mult timp în compania oamenilor optimiști.


Energia este acel element fundamental de care avem nevoie cu toții pentru a putea performa la cele mai înalte standarde: esta baza oricărei activități.

Sunt mulți oameni pentru care singura modalitate de a livra rezultate în mod constant este lucrul în contratimp și asumarea mai multor roluri simultan, iar obiceiurile lor zilnice sunt cele care-i ajută să fie sau nu plini de energie. Când te simți epuizat tot timpul, riști să fii foarte ușor distras în orice clipă și să-ți pierzi concentrarea. 

Felul în care este lumea în vremurile noastre ne-a schimbat stilul de viață, iar obiceiurile noastre ne consumă mai repede decât se întâmpla acest lucru în trecut. Dacă ne dorim ca mintea și trupul nostru să beneficieze de nivelul necesar de resurse pentru a putea face față activităților specifice acestor timpuri, e nevoie să avem grijă de noi înșine. Grija față de corp este singura cale sigură de a avea parte de energia de care ai nevoie pentru a-ți păstra concentrarea și productivitatea.

Oamenii energici sunt astfel pentru că au o serie de rutine zilnice care-i ajută să rămână optimiști, sănătoși și eficienți: acționează organizat pentru a-și obține și gestiona eficient energia. Ia în considerare aceste șase obiceiuri pentru a nu-ți irosi resursele energetice, sau pentru a deveni chiar și mai activ, astfel încât să-ți poți susține cariera, dar și viața pe care ți-o dorești. 

1. Oamenii energici sunt atenți la alimentație: mănâncă pentru a fi activi

O dietă echilibrată, bogată în fructe și legume, în proteine slabe, în lactate fără prea multă grăsime și în cereale integrale este absolut necesară. 

Nu sări peste micul-dejun. Persoanele care iau micul-dejun se pare că obosesc mai greu și sunt mai rezistente la stres decât cele care nu au acest obicei. Alimentele bogate în fibre, precum fulgii de ovăz, îți oferă energie pentru o perioadă îndelungată. De asemenea, nucile sunt o alegere foarte bună. 

Un pumn de migdale sau de alune îți poate fi de mare ajutor: sunt bogate în magneziu și acid folic, nutrienți esențiali pentru a fi activ și pentru generarea de noi celule. Optează întotdeauna pentru un mic dejun care să-ți furnizeze cât mai multă energie. Așa cum subliniază și experții de la Harvard Medical School, e important să incluzi în masa de dimineață cereale integrale, fructe și proteine. 

În egală măsură și celelalte mese ale zilei ar trebui să-ți fie surse ample de proteine, fibre și carbohidrați complecși, în timp ce cantitățile de zaharuri procesate și de grăsimi saturate ar trebui să fie cât mai reduse. ”O dietă bogată în alimente precum cereale integrale, ovăz, legume, nuci și semințe, te va ajuta să fii sănătos și să debordezi de energie”, scrie Roxanne Fisher, redactor BBC GoodFood. 

2. Oamenii energici își controlează și își optimizează ceasul intern

În mod obișnuit, ziua de lucru începe la ora 9 dimineața și se încheie la ora 17.00. Atunci când ești conștient de propriul ceas interior, ziua de lucru începe și se termină atunci când decizi tu. Un mod inteligent de a-ți amplifica energia este acela de a observa care sunt momentele din zi în care ai randament bun și cele în care nu te poți concentra prea bine. 

De exemplu, dacă ești o persoană matinală și simți că ai mintea limpede, ești creativ și productiv între orele 9.00 și 17.00, atunci folosește-te de această energie pentru a rezolva tot ce ai pe listă în acest interval. 

În schimb, dacă ești, mai degrabă, ”pasăre de noapte” și ai nevoie de câteva ore pentru a-ți putea începe ziua și a te apuca de treabă, folosește-ți la maximum după-amiezile și serile. Iar dacă ești productiv între orele 15.00 și 23.00, planifică-ți activitățile astfel încât să beneficiezi din plin de acest interval și stabilește-l a fi ”ziua ta de lucru”. 

Scopul principal este acela de a-ți spori energia lucrând în ritmul corpului tău și nu împotriva acestuia, forțându-l să respecte programul stabilit de oricine altcineva înafară de ritmul tău biologic. Este mai util să-ți concentrezi energia într-un anumit interval decât să te forțezi și să livrezi muncă în tranșe. 

3. Oamenii energici sunt pozitivi: ei văd jumătatea plină a paharului

Ai auzit vreodată expresia: ”Atitudinea e cea care-ți determină altitudinea”? Modul în care ne percepem pe noi înșine și lumea care ne înconjoară are un impact uriaș asupra experiențelor pe care le parcurgem. 

Energia pozitivă nu numai că ne ajută să ne bucurăm mai mult de viața de zi de zi, ci are un impact și asupra sănătății și a relațiilor noastre, deoarece reduce stresul și ne sprijină să ne îndeplinim obiectivele.

În loc să storci din tine și ultima fărâmă de putere de fiecare dată, încearcă să identifici aspectele pozitive ale vieții tale și concentrează-te asupra lor, investește în ele. Implică-te mai mult în acele activități care scot la iveală ce este mai bun în tine. Petrece-ți timpul în compania oamenilor care te inspiră să devii cea mai bună versiune a ta. 

Alege-ți cu înțelepciune cercul de prieteni. Compania oamenilor care sunt mereu negativiști și deprimați te poate vlăgui, pe când atunci când ești înconjurat de persoane optimiste și energice, starea ta de spirit n-are cum să fie altfel decât pozitivă.

Schimbă-ți percepțiile despre muncă și viață. De exemplu, renunță la ”Îmi vine să plâng de oboseală” cu ”Am reușit să fac atât de multe azi și acum mă pot odihni”. Transformă-l pe ”N-am reușit să conving acel client” în ”Am înțeles cum ar trebui să-mi abordez următorul client”. Caută partea bună a fiecărei experiențe, pentru a-ți putea păstra energia mentală, emoțională și cognitivă aliniată cu o perspectivă și o percepție pozitivă. 

Fii recunoscător și optimist pentru a putea rămâne concentrat asupra lucrurilor bune din viața ta. La fel cum adrenalina îți crește energia fizică, gândurile pozitive deschid calea către o energie pozitivă. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Oamenii energici pot spune NU de câte ori este nevoie

Adevărul este că energia scade pentru că este întrebuințată. Cheia utilizării sale în mod eficient, ba chiar a sporirii nivelului de energie, este să evaluezi corect situațiile în care merită să o investești și pe cele în care e mai înțelept să spui ”pas!”. A învăța să spui un NU categoric oamenilor, proiectelor și situațiilor care te epuizează este o abilitate esențială pentru bunăstarea ta fizică, mentală și emoțională. 

A spune NU înseamnă a-ți rezerva mai mult timp pentru a te concentra asupra priorităților tale, asupra obiectivelor și a proiectelor personale, în loc să răspunzi afirmativ tuturor cererilor venite din partea celorlalți. ”Abilitatea de a-l rosti pe NU reflectă capacitatea de a fi la cârma propriei vieți”, spune Vanessa M. Patrick, profesor asociat la catedra de marketing a C. T. Bauer College of Business din cadrul Universității Houston. E mult mai ușor să eviți anumite angajamente decât să te extragi din ele, odată intrat. A putea să spui NU îți ușurează viața. 

NU-ul este despre tine, despre alegerile tale, despre prioritățile tale și despre viața pe care încerci să ți-o clădești. Unul dintre cele mai ușoare, dar și eficiente moduri de a-ți spori rezervele de energie este acela de a învăța să recunoști și să elimini din rutina ta acțiunile, activitățile și oamenii care te storc de energie, încă de la început.  

5. Oamenii energici au rutine sănătoase de somn

Te-ai întrebat vreodată de ce părinții noilor-născuți și ai copiilor mici sunt mereu atât de obosiți? Răspunsul este unul foarte simplu. Pentru că bebelușii dorm atunci când au nevoie să doarmă. Au foarte puține, dacă nu chiar niciun fel de preocupări în legătură cu programul celorlalți și dorm fix unde îi apucă, nicio secundă mai devreme – asta până când părinții introduc schimbări în programul lor de odihnă. 

Așadar, propune-ți să-ți conștientizezi ceasul biologic și să-l reprogramezi astfel încât să-ți aliniezi orele de somn cu ritmul firesc al organismului. Culcă-te atunci când îți este cu adevărat somn și ai nevoie să te refaci, nu atunci când spune lumea că trebuie să dormi. Vei fi uimit să descoperi cât de multă energie poți avea atunci când nu te mai împotrivești atât de tare ritmului tău natural. 

”Studiile au evidențiat faptul că odihna insuficientă duce la apariția depozitelor de proteine la nivel cerebral, depozite ce atacă celulele nervoase. Noi încă lucrăm la asamblarea acestui puzzle”, mărturisește dr. Neal Maru, neurolog și specialist în somnologie. 

Somnul repară și reface creierul. O mai bună igienă a somnului este o modalitate foarte importantă de îmbunătățire a sănătății cerebrale. 7-8 ore de somn de bună calitate în fiecare noapte sunt esențiale pentru stimularea producerii de noi sinapse neuronale și pentru dezvoltarea creierului. 

6. Oamenii energici își propun să se relaxeze: își permit să ia pauză ori de câte ori au nevoie

Un paragraf dedicat relaxării ar putea părea deplasat într-un articol despre creșterea nivelurilor energiei, însă nu este deloc! Punct! N-ai cum să fii mai energic dacă nu dedici timp acestui proces. 

Nu uita să incluzi în programul tău zilnic timpul dedicat relaxării. Trage un pui de somn, ia-ți o pauză de la programul încărcat, dansează pe piesa ta preferată, ieși cu prietenii: orice te poate scoate din rutina epuizantă a zilei de muncă și-ți oferă timpi de deconectare. 

Nu lăsa să se acumuleze stresul în interiorul tău, pentru că acest lucru poate duce la anxietate. Trăirile induse de stres consumă cantități uriașe de energie. Activități precum sportul, meditația, masajul, yoga și ieșirile în natură au efecte benefice în ceea ce privește eliberarea de stres. 

”A fi mereu solicitat nu este deloc un titlu de glorie și poate avea efecte devastatoare asupra sănătății și a stării de bine. Rezervă-ți timp pentru a te implica în activități care reduc în mod natural nivelul cortizolului din sânge: hormonul stresului. Astfel de activități sunt râsul, jucatul cu copiii, întâlnirile cu prietenii sau relaxarea în fiecare seară, fără a te învinovăți pentru că ți-o permiți și fără a face nimic altceva”, spune dr Tim Hinchey. 

A doua tehnică eficientă este aceea de a păstra un echilibru activ între relaxare și muncă. Poate că nu întocmai 50/50. Dacă proporția potrivită pentru tine este 40/60 sau 80/20, atunci respectă-ți nevoile! Ceea ce este foarte important este să reușești să te deconectezi complet în timpul dedicat relaxării, astfel încât energia ta să fie recuperată și să-ți sporești rezervele pentru momentele în care ai cel mai mult nevoie de ele. Construiește-ți un raport potrivit între muncă și viață personală, unul care să fie personalizat nevoilor tale

Corpul și mintea sunt palierele cele mai importante către care trebuie canalizată și gestionată eficient energia. Indiferent de drumul pe care l-ai ales, învață să-ți evaluezi nevoile, să distribui corect și să-ți multiplici energia. Fii atent la detaliile mărunte din timpul zilei pentru a reuși să identifici persoanele sau evenimentele care au un impact considerabil asupra dinamismului tău și fă schimbările necesare!

Citește și:

Succesul constă în managementul energiei, nu doar al timpului

Efectele nebănuite ale somnului asupra durerii

S-ar putea să-ți placă și…

Products and ingredients containing omega 3 acids and dietary fiber, healthy nutrition and acid diet concept
WELLBEING//

Ghidul Thrive: totul despre nutriție

EFICIENȚĂ//

10 cărți pe care să le citești în 2020

WELLBEING//

Efectele mentale ale izolării pe termen lung

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.