WELLBEING//

Obiceiurile unui creier sănătos dezvăluite de un medic neurolog

Creierul e atent la tot ce faci și reacționează în conformitate cu toate deciziile tale de viață.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care e cea mai indicată dietă pentru creier.
De ce persoanele cu suferințe psihice sunt mai predispuse către declinul cognitiv prematur.


Cum ne păstrăm sănătatea creierului – este o temă care preocupă lumea medicală de multe decenii. Un creier sănătos ne prelungește speranța de a avea o calitate bună a vieții cât mai mult timp prin prevenirea bolilor neurodegenerative sau a accidentelor vasculare cerebrale. Iar ceea ce trebuie să reținem este că menținerea sănătății acestui organ depinde în mare măsură de noi.

Am compilat câteva sfaturi practice de implementat în rutina de zi cu zi pentru a menține creierul în formă maximă.

Un aspect foarte important se referă la activitatea socială, cea care ne-a lipsit atât de mult pe parcursul anului trecut și în prima jumătate a acestuia. Deși este un domeniu dificil de studiat, cel mai probabil este o relație bidirecțională: izolarea socială este asociată cu simptome de depresie, iar oamenii depresivi tind să se izoleze social. 

Bunăstarea psihologică este un element central pentru o viață echilibrată, deoarece riscul de a aborda activități dăunătoare sănătății precum fumatul, alimentația nepotrivită, sedentarismul sau consumul excesiv de alcool sau droguri este mai mare la oamenii care prezintă diverse afecțiuni de natură psihică. 

Secundar acestor factori de risc, pot apărea diverse afecțiuni cardiovasculare, metabolice și endocrine, ceea ce poate duce la afecțiuni neurologice precum accidente vasculare cerebrale ischemice sau hemoragice, encefalopatii metabolice și toxice sau degradare cognitivă prematură.  

Somnul este un alt element important în procesul de păstrare a sănătății creierului. Durata de somn general recomandată este undeva între șapte și nouă ore pentru adulți, partea superioară a acestei valori fiind mai comună la adulții tineri, iar la partea inferioară se ajunge odată cu înaintarea în vârstă. În ceea ce privește orarul de somn, nu există dovezi clare că sănătatea ar fi afectată de alegerea orelor de somn, atâta timp cât se respectă durata de care are nevoie fiecare organism în parte. 

Alimentația mediteraneană, cheia succesului

După cum menționam, alimentația este un element important în păstrarea sănătății creierului. Cea asociată cu un creier sănătos este alimentația care promovează un sistem cardiovascular sănătos. Dacă avem o inimă sănătoasă vom avea și un creier sănătos. 

Astfel, recomand consumul de legume, fructe proaspete, de grăsimi polinesaturate precum uleiul de măsline, peștele, oleaginoasele (migdale și nuci), cerealele, pastele integrale și brânzeturi slabe. În ceea ce privește alimentele care trebuie evitate sau consumate moderat, printre ele se numără grăsimile saturate, produsele de origine animală, excesul de sare sau zaharuri simple. 

În ceea ce privește obiceiurile alimentare sănătoase, acestea se întâlnesc în bazinul mediteranean. De aici vine și ”dieta mediteraneană”, foarte des recomandată de nutriționiști. Toate aceste alimente trebuie consumate cu respectarea necesarului caloric zilnic pentru a ne menține o greutate optimă, deoarece greutatea în plus este înalt asociată cu risc cardiovascular crescut precum și multiple afecțiuni neurologice secundare.

Viciile reprezintă o parte a vieții, una care nu ne ajută deloc în proiectul de păstrare a unui creier sănătos. Tutunul a fost cert demonstrat ca un factor de risc cardiovascular major și fără vreun rol în cadrul unei vieți sănătoase, astfel este un obicei ce trebuie evitat cu desăvârșire. Printre efectele nedorite asupra sistemului cardio vascular se numără accidentele vasculare cerebrale ischemice, hemoragia cerebrală sau creșterea riscului de tulburare cognitivă precoce. 

Celălat viciu larg răspândit în societate este consumul de alcool. Acesta este un factor de risc pentru multiple afecțiuni cardiace, vasculare, hepatice, metabolice, iar consumul în exces poate duce la probleme neurologice extrem de grave. Consumul de alcool poate duce la pierderea capacității de mers, crize epileptice, tulburări cognitive și de memorie. Alcoolul este atât de periculos încât poate duce în situația ca pacientul să fie instituționalizat la vârste tinere, chiar și 40 de ani. 

Există totuși studii care indică faptul că în cantități foarte mici, alcoolul ar putea scădea riscul de anumite afecțiuni cardiace. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Sportul, mai util decât sudoku

Când vorbim despre sănătatea creierului nu putem trece peste aspectele legate de sport. Exercițiile fizice sunt esențiale unui creier fericit. 

Nu s-a demonstrat științific faptul că jocurile, integramele sau sudoku ar beneficii asupra sănătății creierului pe termen lung, în schimb activitatea fizică regulată are în spate dovezi extrem solide că promovează un creier sănătos. Asta implică cu vase sănătoase, un risc diminuat de accidente vasculare și de tulburare cognitivă precum. Mai mult, studiile indică faptul că sportul are un efect benefic asupra memoriei. Astfel, atunci când ne gândim ce să facem pentru a ne spori agilitatea cognitiv, nu ar trebui să punem mâna pe telefon sau pe integrame, ci mai bine ieșim să alergăm sau să înotăm.

Trăim într-o eră a multitasking-ului, în care facem slalom printre diverse sarcini, fie că sunt profesionale sau personale. Apare o întrebare firească: cum ne influențează creierul această agitație continuă? Trebuie spus că în cazul multitasking-ului nu există dovezi că ar influența în mod semnificativ sănătatea creierului.

Multitasking-ul este un termen într-o anumită măsură greșit deoarece din cauza arhitecturii creierului și a sistemului nostru de atenție. Aproape întotdeauna se face o tranziție sau o comutare repetată între două-trei activități în mod simultan. Însă există studii care arată că majoritatea oamenilor își supraestimează capacitatea de multitasking și că prețul plătit este reducerea sistematică a performanței și creșterea duratei în efectuarea unei activități ce cere concentrare. Această reacție apare din cauza timpului necesar între a efectua comutarea între sarcini, cât și angrenarea de sisteme de comutare a atenției, iar asta duce la pierderea eficienței și la slăbirea automatismului de a efectua o singură activitate.

Dacă ar fi să rezum, sănătatea creierului poate fi păstrată prin socializare, cu un regim alimentar sănătos, prin temperarea viciilor, cu ajutorul sportului și a unui regim de muncă adaptat capacităților tale. Practic, creierului e atent la tot ce faci și reacționează în conformitate cu toate deciziile tale de viață. 

Citește și:

10 cele mai populare mituri despre creier demontate de un doctor în neuroștiințe

11 lucruri uimitoare pe care nu le știai despre creierul tău

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

8 lucruri pe care să le faci după 8 seara. Dacă vrei să ai succes!

WELLBEING//

”Nu mai simt nimic”: ce este oboseala emoțională

SELF-IMPROVEMENT//

Riscul de a fi autentic în era digitală

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.