WELLBEING//

O incursiune în Insulele Maldive, mai mult decât o vacanță

O escapadă într-un loc de vis precum Insulele Maldive nu este doar o experiență de neuitat, ci poate avea beneficii tămăduitoare.

Foto: Banyan Tree Vabbinfaru
Foto: Banyan Tree Vabbinfaru

În următoarele 5 minute vei afla:

– Unde te poți simți ca Micul Prinț.
– Care sunt beneficiile fizice și mentale de care te bucuri atunci când mergi într-o vacanță însorita.


“Să-ți oferi timp pentru refacere nu este o răsplată, ci o responsabilitate. De aceea se întâmplă frecvent ca pauzele angajaților să vină la sugestia managerilor, a căror responsabilitate include menținerea eficienței echipei și vigilența împotriva burnout-ului.”, spune Arianna Huffington într-un articol publicat pe thriveglobal.com

Clinica Mayo definește burnout-ul ca fiind: „Un tip special de stres legat de muncă – o stare de epuizare fizică sau emoțională care implică, de asemenea, un sentiment de neîmplinire și de pierdere a identității personale”. Nu numai că burnout-ul reduce satisfacția pe care o simt angajații la locul de muncă, dar îi poate lipsi și de satisfacție în viața personală. Acest lucru este probabil pentru că, pe măsură ce angajații petrec mai multe ore la birou, munca ajunge să definească mai mult din existența lor și, în cele din urmă, viața personală și viața profesională devin una și aceeași.

Iar odată cu pandemia, acest fenomen a devenit mai comun ca niciodată, pentru că lucrând de acasă, limita dintre viața personală și cea profesională a început să se estompeze. Desigur, o metodă de recreere este o vacanță care se te desprindă de realitatea cotidiană. Studiile au arătat că angajații care pleacă în concedii raportează un nivel mai mic de stres și de anxietate și mai puține cazuri de depresie: vacanțele regulate sunt corelate și cu un risc mai mic de boli cardiovasculare, iar experiențele în sine au un impact pozitiv asupra bunăstării generale și oferă percepția unei vieți trăite frumos.

Însă coronavirusul ne-a limitat chiar și această bucurie. Unul dintre puținele locuri în care s-a putut călători în ultima perioadă au fost Insulele Maldive, datorită unui zbor charter direct din București, care a făcut destinația mai accesibilă, dar și deoarece aceste bijuterii ale Oceanului Indian sunt mai protejate de impactul coronavirusului prin izolarea lor faţă de restul lumii – fiind înconjurate de ape, dar și prin specificul concediilor paradisiace, în care izolarea socială este oarecum implicită. Și, la invitația agenției Eturia, am experimentat recent la prima mână beneficiile mentale și emoționale ale unei vacanțe de vis, după peste un an de autoizolare, mai mult sau mai puțin impusă:

1. Am trăit un sentiment de visare, combinat cu unul de normalitate

Zburând cu hidroavionul printre norii albi și pufoși, de la aeroportul din Male către o mică insulă cu un singur resort, și privind către oceanul pigmentat de insule înconjurate de apă turcoaz și recif de corali, am avut senzația că sunt într-un vis, pentru că experiența bate oricând poza, documentarul sau chiar realitatea virtuală. Iar odată ce am început să explorez desculță și fără mască insula Angsana Velavaru, pe care puteai să vezi atât apusul, cât și răsăritul la distanță de douăzeci de minute, m-am simțit ca Micul Prinț pe micuța lui Planetă. Am uitat complet de realitatea pandemiei și m-a cuprins un sentiment de… normalitate, unul despre care nu mi-aș fi imaginat vreodată că mi-ar putea lipsi. Desigur, faptul că atunci când interacționam cu personalul resortului sau când mergeam la masă purtam mască, sau faptul că, în momentul în care am schimbat resortul, am făcut un nou test PCR mi-au amintit rapid că încă trăim într-o epocă marcată de pandemie. Dar acele momente de uitare au fost de neprețuit pentru sănătatea mea mentală.

2. Mi-am îmbunătățit starea de sănătate

Noi, cei care trăim în climatul temperat-continental, suntem privați de vitamina D în sezonul rece, însă pe plaja intimă a micuței insule și cu un strat generos de SFP, m-am îmbăiat în soare fără griji, în timp ce în București era înnorat și cenușiu. Este cunoscut faptul că razele ultraviolete stimulează producția de vitamina D, care permite organismului să sintetizeze fosforul și calciul, sprijinind sănătatea oaselor și accelerând diviziunea celulară. Deci am avut parte de stimulare din plin, pentru că vremea a fost ca o vară ideală, întreruptă pe alocuri de ploi calde, cu soare.

Apoi, briza oceanului nu are doar beneficii aromatice, ci și pentru sănătate. Motivul pentru care aerul mării este atât de sănătos și ne face să ne simțim grozav este că acesta conține picături mici de apă de mare îmbogățite cu sare, iod, magneziu și oligoelemente, care sunt împrăștiate în aerul de care am putut să mă bucur fără mască. Iar aerosolii ne accelerează capacitatea de a absorbi oxigen, în timp ce ionii negativi ne echilibrează nivelurile de serotonină, un alt motiv pentru care după această vacanță mă simt alertă, relaxată și energizată!

Dar asta nu e tot, dincolo de beneficiul evident al îmbăierii în ape transparente și turcoaz (e mai mult decât inedit), apa de ocean conține vitamine, săruri minerale, oligoelemente, aminoacizi și microorganisme care au un efect antibiotic și antibacterian ce întăresc sistemul imunitar. De asemenea, apa sărată e bogată în magneziu, și astfel relaxează mușchii, îmbunătățește microbiomul pielii și reduce nivelul stresului. Iar asta mă duce cu gândul la beneficiul următor…

3. Am experimentat o calitate mai bună a somnului

E ușor să dormi ca un prunc în resortul Banyan Tree Vabbinfaru (un alt resort intim situat pe o insulă cu același nume), pentru că patul este de tip baldachin, cearceafurile moi, iar hotelul oferă spray-uri pentru parfumat perna cu uleiuri esențiale de flori de portocal și rozmarin, ce au efect de relaxare și sunt menite să te adâncească în somn. Dar cred că adevăratul motiv pentru care am reușit să mă deconectez într-o asemenea măsură e faptul că mi-am verificat e-mailul și social media mult mult mai rar, am petrecut timp în jacuzzi, m-am bucurat de masaje la spa și am uitat de toate grijile, în timp ce magneziul din apa sărată și aerosolii mi-au oferit un sentiment de serenitate, deoarece au beneficii dovedite asupra sistemului nervos.

4. Am făcut mai multă mișcare

Știi sentimentul acela de plictiseală care te poate cuprinde când faci sport? Ei bine, am aflat că așa ceva nu se poate întâmpla în Maldive. Nu când faci snorkeling urmărind pești colorați și întrebându-te dacă micii rechini care se plimbă pe lângă tine au vreo mamă prin apropiere, nu când te plimbi pe plajă hipnotizat de nisipul alb, nu când fugi de o insectă uriașă, cum ai mai văzut doar la Antipa, și în nici un caz nu atunci când te ții după pisicile de mare, să le vezi de mai aproape. În plus, nu simți absolut nici un gen de efort când înoți într-un albastru infinit care pare că se unește cu cerul, și uiți de timp.

5. Mi-am creat un spațiu mental pentru a evada în momentele de stres

Deși am părăsit insulele Maldive, mi-am reluat responsabilitățile cotidiene și am revenit la realitatea pandemiei, care a venit la pachet cu noi restricții,griji și temeri noi-nouțe, pot spune că, în urma acestei vacanțe superbe, am rămas cu niște amintiri viu colorate. Iar când mă simt copleșită sau anxioasă, pot să respir adânc amintindu-mi parfumul Oceanului, și mă pot refugia pe mica insulă Banyan Tree Vabbinfaru pentru a admira apusul și răsăritul, pentru a simți textura fină a nisipului de la umbra unui palmier sau pentru a adormi în hamac cu o poveste de Kafka căreia am uitat să-i pun semn.

Citește și:

Vacanțele mici și dese, cheia marilor succese

Știm ce o să faci vara asta

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Care este diferența dintre stres și burnout?

EFICIENȚĂ//

Dependența de muncă poate cauza burnout

EFICIENȚĂ//

Cum poți ajuta pe cineva care se află în burnout, inclusiv pe tine însuți

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.