EFICIENȚĂ//

Nevoia de rutină: de ce este vitală creierului uman

Avem nevoie de rutină din primele clipe de viață. Și atunci, de ce fugim de ea?


În următoarele 4 minute vei afla:

– Ce câștigi când ai o rutină sănătoasă.
– De ce părinții și bunicii noștri savurau rutina mai bine decât noi.


Rutina înseamnă siguranță. Căi bătătorite, drumuri pe care le știm. Creierul nostru se hrănește din rutină. Conexiunile neuronale sunt rutina sa. Repeți ceva de suficiente ori, se formează o conexiune neuronală, știi rețeta, te relaxezi.

Când l-am adus acasă pe fiul meu, din maternitate, nu aveam nicio rutină. Totul era nou. A fost cumplit, până am început să formăm o rutină. Abia atunci a devenit sublim. Când plecăm în vacanță, primele zile sunt, de fapt, destul de stresante. Trebuie să învățăm locul, plaja, restaurantele, patul. Este unul dintre motivele pentru care, dacă am o vacanță scurtă, prefer să o petrec într-un loc în care am mai fost. Știu sigur că mintea mea va fi ocupată, la început, cu crearea unei rutine și că nu se va relaxa până nu va fi intuit ce și cum (sper ca problema să redevină, cât mai curând, de actualitate!). 

Multă vreme, mi-a fost ciudă pe mine că am atât de multă nevoie de rutină. Am pus-o pe seama mutărilor dese din copilărie, apoi pe seama stresului, mai nou am început să mă gândesc că îmbătrânesc. Nu-i de la asta, am fost așa mereu. Și atunci, de ce ne ancorăm cu atât de multă înverșunare de rutină doar ca să ne dăm ochii peste cap, plictisiți și să ne spunem că ”trebuie să mai spargem rutina” doar ca să o înlocuim cu alta, mai nouă?

De exemplu, după o viață de brunet, am ales să mă fac blondă. Cea mai plăcută etapă a fost cea în care am ales produsele necesare pentru un păr agresat, cu tonuri portocalii pe care ar trebui să le domolească un șampon albastru. Practic, am spart tiparul părului brunet doar ca să mă regăsesc căutând cu înfrigurare noua rutină pentru păr decolorat. Extrapolând, fiecare job nou, fiecare renovare de apartament, fiecare relație nouă ne amintește că suntem vii, iar ființele vii au nevoie de rutină și de ritm. Totul este ritmicitate în jur, de ce ne-am încăpățâna să dansăm iar și iar după altă muzică? 

Dana Olariu, psihoterapeut, explică:

”Spre deosebire de vremea bunicilor și chiar a părinților noștri, când rutina era ceva obișnuit, astăzi, și datorită accesului la Internet, când suntem bombardați de evenimente, oportunități, posibilități de entertainment, poate apărea dorința de a nu le irosi și, astfel, o rezistență la rutină. Așa putem face cunoștință și cu fenomenele de FOMO (fear of missing out) și YOLO (you only live once), care ne fac să ne simțim datori să umplem cu ceva nou, inedit momentele existenței noastre. Însă ar trebui să ținem cont că rutina creează structură nu doar în program și în viață, ci și în minte și în interacțiunile sociale. Lasă energie și timp minții pentru a se ocupa de decizii și de rezolvarea de probleme, atunci când apar situații noi, care nu țin de rutina obișnuită și, având și rutine în relațiile cu ceilalți, cum ar fi o anumită zi pe săptămână pentru întâlnirea cu un prieten, sau o zi din lună pentru o masă în familie, ne ajută să ținem aproape.

Atunci când simțim că rutina este copleșitoare, că suntem ca un șoricel într-o cușcă, putem să ne condimentăm viața și cu lucruri și activități noi, plăcute, diferite de ceea ce facem zi de zi. În plus, pentru că simțim că avem control făcând lucrurile în felul nostru și pentru că simțim satisfacție din faptul că avem realizări și ducem lucruri până la capăt, rutina ne face mai calmi și ajută la scăderea stresului și a anxietății.

Făcând parte dintr-o rutină mai mult sau mai puțin zilnică, activitățile pe care le facem nu mai necesită programare, organizare. Astfel, și grijile noastre sunt mai puține și nu ne mai simțim nepregătiți sau confuzi”. 

Iată cele mai importante 5 beneficii ale rutinei:

1. Ne face mai eficienți

Când știm ce avem de făcut într-o zi, reducem timpul alocat procesului decizional. O înșiruire de fapte care urmează un traseu standard ușurează lucrurile și le face mai simplu de gestionat. Putem planifica mai ușor inclusiv ieșirile din rutină, cum ar fi o plimbare în mijlocul zilei sau o vizită la medicul de familie. 

2. Creează structură

Secvențele logice din viața noastră ne conferă un cadru sigur în care să funcționăm (cât mai) nestingheriți. Zilele au un ritm previzibil, știm cât timp să alocăm unei activități, reducem haosul și creăm senzația de control. Când rutina devine apăsătoare, cel mai probabil avem nevoie să o redefinim, să găsim o rutină care să ne integreze mai bine nevoile: este o schimbare spre o nouă… ați ghicit, rutină!


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Pune bazele obiceiurilor sănătoase

Secretul obiceiurilor sănătoase noi stă în repetiție. Rutina personală potrivită fiecăruia dintre noi lasă loc ajustărilor. Este principiul care stă în spatele micropașilor Thrive. Odată ce stabilim că în rutina noastră poate să-ți facă loc un obicei noi, durează în medie două luni până când creierul adoptă complet schimbarea. Neuroplasticitatea este cea căreia îi datorăm acest lucru: îmi propun să încep fiecare zi cu un pahar mare de apă? După o vreme, voi simți nevoia să-l beau. Am modificat rutina veche (lipsa paharului de apă) cu o nouă rutină, mai potrivită. Este și mecanismul care ne ajută să scăpăm de obiceiurile rele: dacă seara adormim prea târziu, vom prinde mai multe ore de somn odată se setăm rutina culcării mai repede.

4. Reduce nevoia de mobilizare și voință

Pe cât de plăcut este să te știi un om cu voință și putere de mobilizare, pe atât de dificil ar fi să ai nevoie de ele de fiecare dată când ai ceva de făcut. Dimineața, ne spălăm pe dinți fără să considerăm că este o victorie personală. Pentru că periatul dinților ne-a intrat în rutină. Nu consumă resurse, vine firesc. Nu necesită pregătiri speciale, nici discursuri mobilizatoare. Ne spălăm pe dinți, pur și simplu. Și asta lasă mai mult timp pentru lucrurile complicate, care chiar necesită timp de gândire și proces decizional. 

5. Creează încredere în sine

Când creăm o rutină sănătoasă și o respectăm, vine la pachet cu mai multă încredere în sine. Evident, și ieșirea din rutină poate crește stima de sine (am reușit să fac față unei situații noi, am găsit resurse interne să mă adaptez, am descoperit soluția unei probleme cu care nu m-am mai confruntat). Dar aici vorbim despre pusee spectaculoase de încredere în sine și de consum de energie ieșit din comun. A respecta o rutină, zi de zi, ne hrănește siguranța în forțele proprii și ne conferă o stabilitate interioară care are beneficiile sale pe termen lung. 

Dana Olariu este psiholog cu formare în psihoterapie cognitiv-comportamentală. A ales acest drum crezând cu tărie că putem să ne schimbăm povestea și scenariile vechi de viață, deseori pline de renunțări și eșecuri, că putem învață din situațiile grele pentru a găsi în noi cele mai bune resurse. În viziunea Danei, psihoterapeutul nu este un sfătuitor, ci un partener de drum, alături de care descoperim cum să fim protagoniștii unor povești mai frumoase, mai pline de satisfacții, cum să ne adaptăm și să facem față schimbărilor, cum să ne bucurăm de ceea ce este bun în noi și în jurul nostru.

Citește și:

7 instrumente puternice pentru a (re)deveni stăpân pe viața ta

Ce știm despre emoții și frecvența lor?

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Cum va arăta lumea după 15 mai? Exercițiu de imaginație

EFICIENȚĂ//

De la munca de acasă la munca la birou: cum să faci trecerea mai ușor

SELF-IMPROVEMENT//

Cât de puternică ești atunci când ești singură

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.