SELF-IMPROVEMENT//

Mulțumirea, cheia pentru o viață împlinită

Pentru a-ți menține sănătatea atât la nivel fizic, cât și emoțional, este important să trăiești o stare constantă de mulțumire.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care este diferența dintre mulțumire și auto-suficiență.
– De ce suprimarea furiei, a frustrării și a oricărei emoții are exact același efect negativ asupra organismului tău ca atunci când dai curs emoției respective într-un mod nesănătos.


Încă de când am început să studiez Ayurveda, am fost cumva fascinată de următorul fapt: textele menționează faptul că sunt câteva lucruri aparent simple, însă foarte importante care, dacă nu sunt luate în considerare, diminuează eficiența oricărui tratament ayurvedic, oricât de bun ar fi el. Printre acestea se numără și starea de muțumire. În textele de Yoga și Ayurveda o vei găsi sub numele de Santosha.

Pentru a-ți menține sănătatea atât la nivel fizic, cât și la nivel emoțional, este foarte important să trăiești o stare constantă de mulțumire.

Numai că, în ziua de astăzi, nemulțumirile apar la tot pasul: fiecare zi pe care o trăiești are potențialul de a aduce cu ea cel puțin un lucru care nu este conform așteptărilor tale. Astfel că, în ziua de azi s-a creat o întreagă cultură în jurul frustrărilor și mulți consideră frustrările o binefacere: ”Dacă mă mulțumeam cu ce aveam, nu ajungeam până aici, frustrarea este cea care m-a ajutat să realizez atâtea”.

Este foarte important să nu confunzi mulțumirea cu auto-suficiența. Auto-suficiența este cea care-ți blochează calea și nu te lasă să mergi mai departe, păcălindu-te că este în regulă să stagnezi.

Frustrarea, într-adevăr, reprezintă o motivație foarte puternică. Un motor care pune în mișcare tot angrenajul astfel încât tu să ajungi la scopul dorit. Însă acest tip de motivație produce o uzură fizică și psihică foarte puternică astfel încât, atunci când ai atins idealul, nu mai ai suficientă energie pentru a te bucura de rezultat, pentru că ea ți-a fost consumată în proces.

Frustrarea te epuizează și-ți ia din energia pe care o ai. Mulțumirea în schimb, îți susține progresul, îl hrănește și îl amplifică.

Este ca atunci când construiești o casă. După ce ai terminat de turnat fundația casei, ești foarte mulțumit de ceea ce ai făcut, de felul în care arată temelia pe care tocmai ai construit-o. Și această mulțumire îți dă energia să mergi mai departe, să construiești întreaga casă până la acoperiș. Îți dă încredere că ceea ce ai făcut până acum este foarte bine, că ești pe drumul cel bun și asta te face să lucrezi mai departe cu mai mult spor.

Pe de altă parte, la extrema cealaltă, sunt acele persoane aflate într-o stare permanentă de mulțumire, dar nu este vorba despre mulțumirea autentică, ci de una forțată. De exemplu: „Ce rost are să mă enervez sau să mă frustrez? Mai bine sunt mulțumit cu situația aceasta!”. Aceasta reprezintă de fapt o suprimare a furiei, respectiv a frustrării, pe care eu o văd destul de frecvent în jurul meu.

Fie pentru că „nu rezolv nimic dacă sunt furios sau frustrat”, fie „furia nu este o stare spirituală” sau pur și simplu ”îmi fac mie rău dacă mă enervez”, unii oameni aleg să își auto-impună starea de mulțumire.

Toate aceste afirmații sunt adevărate, însă este ceva mai presus de asta: suprimarea furiei, frustrării și a oricărei emoții are exact același efect negativ asupra organismului tău ca atunci când dai curs emoției respective într-un mod nesănătos.

Mulțumirea autentică nu apare la comandă, ea este o consecință firească ce se instalează ca urmare a procesării corecte a emoțiilor.

Ea nu se poate manifesta în prezența furiei sau frustrării atunci când acestea sunt exprimate nesănătos așa cum un cub de gheața nu poate exista în bătaia directă a razelor puternice ale soarelui în deșert. Similar, mulțumirea autentică nu poate fi simțită atunci când furia, frustrarea și oricare dintre emoții sunt suprimate, reprimate sau neconștientizate.

Furia are efecte negative semnificative asupra stării de sănătate, mergând de la afecțiuni ale vaselor coronare, hipertensiune, afecțiuni metabolice sau chiar autoimune, iar aceste efecte negative sunt poate chiar și mai distructive atunci când furia este reprimată.

Despre modul sănătos de a procesa furia este enorm de mult de spus, însă nu acesta este subiectul pe care doresc să-l detaliez acum (puteți citi mai multe despre furie aici).

În linii mari, este vorba despre identificarea corectă a emoției, conștientizarea acesteia și a efectului pe care-l are asupra ta și apoi exprimarea ei într-un mod sănătos. Personal, consider că cel mai eficient mod de a exprima o emoție într-un mod sănătos este în prezența și cu ajutorul unui psihoterapeut.

Din păcate, mulți dintre noi, printre care mă aflu și eu, n-am fost în situația de a avea părinți „literați emoțional” și astfel, în timpul copilăriei, ne-am simțit deseori neînțeleși, neadecvați, insuficienți etc. Din acest motiv, am fost nevoiți să ne gestionăm emoțiile așa cum am putut și poate cea mai la îndemână cale a fost aceea de a le ignora sau suprima.

Ajunși la maturitate, ne dăm seama că ceva nu este în regulă și căutăm ajutor, însă din marea varietate de opțiuni care există, le alegem fix pe acelea care merg pe aceeași linie începută de noi, adică aceea de a ignora emoțiile sau a le ascunde sub preș. Pentru că subconștientul nostru se simte atras de ceea ce cunoaște deja, iar atunci când va face o alegere va alege familiarul.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Uneori, mă gândesc că poate acesta este motivul pentru care, în ziua de astăzi, mulți aleg să apeleze la un coach sau la un terapeut care îi inundă cu mesaje motivaționale, distrăgându-i de la adevărata problemă. Aceste mesaje, de genul „ești mai presus decât furia ta”, îți dau de înțeles că tu ești șeful, iar furia ar face bine să te asculte.

Însă nu este deloc așa, furia nu poate fi controlată! Singura modalitate care aduce o rezoluție reală, atât la nivel psihic cât și fizic (eliberează tensiunea musculară, scade nivelul hormonilor de stres) este exprimarea sănătoasă a furiei, având mare grijă ca în acest proces să nu-ți faci rău ție sau altora.

Tocmai de aceea, te-ar ajuta mai mult să apelezi la un psihoterapeut care „te ține de mână” atunci când îți privești în față acele emoții care te perturbă sau căruia nu-i este frică să dea piept alături de tine cu cele mai adânci gânduri negre ale tale, susținându-te să dai sens emoțiilor tale cele mai intense, în loc să le negi, ignori, controlezi.

Această a doua opțiune implică o cantitate imensă de asumare și curaj, pentru că este mult mai dificil să te privești în adâncul tău, să te vezi și să te accepți altfel decât credeai tu că ești. Numai atunci poți simți adevărata stare de mulțumire care izorăște dintr-o profundă stare de acceptare și împăcare cu sine. Care n-are nicio umbră de forțare și n-are nimic de-a face cu pasivitatea, plafonarea, autosuficiența, limitarea, lipsa progresului sau lăsarea în voia sorții.

Citește și:

Emoțiile îți transmit mesaje importante

Ce faci dacă ești iute la mânie

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Ce alimente să consumi și cum să-ți gestionezi emoțiile ca să n-ai probleme cu digestia

WELLBEING//

Ayurveda: o perspectivă asupra imunității

WELLBEING//

Remedii ayurvedice pentru carența de fier

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.