WELLBEING//

Modelarea emoțiilor prin artă

Chiar dacă pare că ai două mâini stângi, art-terapia te poate ajuta să descoperi ce se ascunde în sufletul tău.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Cum să transformi furia într-o vază.
– Cum să devii artist în bucătărie. 


Intuiam că arta, sub diversele ei forme, ajută la exprimarea facilă, fără rezerve a emoțiilor. Traumele și emoțiile nedigerate au nevoie de o cale de ieșire la suprafață și nu este întotdeauna posibil să pătrunzi în adâncul sufletului tău printr-un simplu proces rațional de conștientizare. Există multe tehnici care ajută, iar art-terapia este una dintre ele. Prima confirmare în acest sens a venit, pentru mine, odată cu programul ”Modelarea emoțiilor prin artă”, finanțat de Ambasada Olandei, unde 40 de copii cu deficiențe de vedere din Timișoara au beneficiat de activități de art-terapie cu efecte uimitoare asupra stării lor de bine și a încrederii în sine. Practic, cu ajutorul intuiției, fiecare dintre noi putem descoperi artistul exilat în interiorul nostru. Acel geniu creator necunoscut, neobservat, dar care așteaptă nerăbdător ocazia să creeze bucurie de viață și împlinire. 

De ce mă poate ajuta arta să-mi înțeleg emoțiile?

Emoțiile sunt un ingredient foarte important al vieții noastre. Creierul și-a dezvoltat capacitatea de a percepe și genera emoții pentru că acestea sunt, în primul rând, esențiale pentru supraviețuirea individului și a speciei. Încă de mici, învățăm să identificăm emoțiile pe chipul părinților și apoi le exprimăm prin mimetism. Practic, primim de la părinți un «decodor» al emoțiilor și ne raportăm la ele prin prisma acestuia. Dacă acest decodor este «defect», și raportarea noastră le emoții se va face în mod deficitar. 

Deci este extrem de valoros pentru noi să identificăm corect emoțiile, prin reacțiile pe care acestea le trezesc în corpul nostru. Gestionarea greșită a emoțiilor puternice, mai ales a acelora care trezesc o reacție de disconfort în noi (frică, furie, ură, tristețe etc) poate determina atât boli fizice (somatizări), cât și psihice. 

Anxietatea, depresia, tulburările de comportament alimentar (anorexie, bulimie) și, în general, tulburările afective și de comportament, au la baza fie emoții reprimate, negate, neexprimate (tulburări de internalizare), fie emoții exprimate inadecvat (tulburări de externalizare). Se vorbește foarte mult despre ”controlul emoțiilor” și ni se dau nenumărate instrumente pentru a face acest lucru. În plus, încă de mici, mulți dintre noi suntem învățați că nu este bine să ne manifestăm furia (”Nu e frumos!”, ”Te faci de râs!”, ”Ce o să zică doamna educatoare/învățătoare/vecinii/lumea?”), dezgustul (”Mănâncă, nu-i frumos să refuzi!”, ”Termină tot din farfurie!”), tristețea (”Nu mai plânge! Tu ești bărbat, bărbații nu plâng!”, ”Nu-i lăsa să vadă că te doare, că le dai satisfacție!”). Această neexprimare, inhibare a emoțiilor vine, însă, cu un preț: va genera frustrări, nefericire, senzația de inadecvare în propria viață sau chiar în propriul corp. Și cum te ajută arta în acest caz? Modelajul, de exemplu, este ideal pentru eliberarea furiei. Te vei simți mai ușor, mai împăcat. În plus, la finalul unei astfel de sesiuni, poți avea surpriza că obții un obiect ornamental superb (farfurie, vază etc), pe care mintea ta îl va asocia ulterior cu acea stare de bine, de liber, de ușor. 

Trebuie să am talent?

Cred că în fiecare dintre noi există o scânteie creativă, indiferent de modul în care o exprimăm. La unii se manifestă în modul în care ne amenajăm casa, biroul sau în modul în care ne îmbrăcăm. La alții, se exprimă prin gătit și prin modul în care prezintă mâncarea în farfurie. Alții dintre noi avem un talent nativ în a spune povești. Cred că, în esență, cheia este să ”ne permitem/să ne dăm voie” să fim creativi. Este foarte posibil ca, în copilărie, să ni se fi spus că artiștii sunt muritori de foame sau că sfârșesc tragic. Iar noi am preluat această convingere limitativă

În ce fel diferă exprimarea prin artă de alte tipuri de exprimare?

Arta este o metodă blândă de exprimare a emoțiilor, nu trebuie să faci nimic anume, doar să-ți dai voie să fii. Exprimarea prin artă se face într-un spațiu de non-judecată, fără vreun scop sau vreo condiționare estetică. De asemenea, ajută la eliberarea emoțiilor fără să ai o țintă care să suporte consecințele exprimării tale. Adică poți descărca furia generată de cineva drag, fără să-i vorbești direct, fără să ai un impact emoțional asupra acelei persoane. În plus, cei care-și dau voie să se exprime astfel, găsesc satisfacție în obiectul finit, îl pot păstra ca pe un reminder al abilităților lor, al faptului că pot, că sunt valoroși.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În ce situații mă poate ajuta?

Cred că nu există limitări în utilizarea artei ca metodă de terapie. De la pierderea cuiva drag sau a unei sarcini, până la eliberarea sentimentelor de furie, vină, rușine, neiubire de sine. Indiferent de domeniul vieții în care ai nevoie de ajutor, există mereu cel puțin un tip de activitate practică, blândă, care te ajută să te eliberezi, să te exprimi sau să găsești răspunsuri în tine.

Cum pot începe?

Poți începe, de exemplu, cu cartea „Cum să eliberezi artistul din tine” a Juliei Cameron sau cu o meditație ghidată. Sau, pur și simplu, cu o foaie și un creion sau acuarele. Poți începe cu ață și mărgele sau cu croșetă. Poți începe chiar decorând farfuria cu prânzul sau pictând un tricou. Mă poți căuta pe mine sau poți să te încrii la un curs online. Cred că primul pas începe cu ”aleg să fac asta pentru mine”. Al doilea pas este să o faci, pur și simplu, fără să te gândești la rezultatul final. Să o faci doar de dragul activității, fără vreun scop anume. Rezultatul va veni, chiar dacă nu ți-l propui explicit.

Citește și:

Puterea perseverenței

4 lucruri extraordinare pe care le-am descoperit desenând câteva minute pe zi

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

3 motive pentru a încerca o practică de mindfulness

WELLBEING//

Cum să respiri în posturile de yoga: 3 tehnici de pranayama

WELLBEING//

7 poziții de yoga pentru începători și beneficiile lor

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.