WELLBEING//

Mersul pe jos: secretul japonezilor pentru o viață sănătoasă

Află cum să faci mișcare dacă (nici ție) nu-ți place la sală.


În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce să iei în calcul aprovizionarea zilnică cu alimente.
– Cum să-ți faci aplicația de numărat pașii mândră de tine.


Acum niște ani (mulți), eram semi convinsă că nu-mi place la sală. Îmi doream să fac mai multă mișcare, dar fiecare abonament eșua timid și mototolit într-un buzunar din poșetă. Când s-a deschis cea mai modernă (de atunci) sală de fitness din București și am primit cadou un abonament pe o lună (valora cam cât jumătate din salariul meu), mi-am spus că era imboldul de care aveam nevoie. 

Acces la sală, instructori simpatici, acces la diferite ore, la piscină, la saună, la jacuzzi, plus privilegiul de a transpira cot la cot cu nume răsunătoare din showbiz: minunea a durat o săptămână. Am mai fost la piscină încă o săptămână și povestea mea de dragoste cu sala de sport s-a sfârșit abrupt și iremediabil. Atunci am știut că va trebui să găsesc altă metodă de a face mișcare, una care să lege ideea de sport cu ceva practic. Adică să nu ies, de exemplu, la alergat de dragul alergatului, ci să alerg spre ceva sau după ceva. Să existe un scop mai mare decât mișcarea în sine, care mă plictisește a priori. Cultura fitness mă intimidează, mi se pare greu de integrat în viața de zi cu zi, iar prietenele mele, care au încercat să mă înscrie cu forța la Zumba, au cedat, rând pe rând, în fața refuzului meu categoric de a petrece timp într-o sală de sport.

Fast-forward în timp, aplicația cu număratul pașilor a devenit cea mai diabolică invenție de torturat sedentarii ca mine. Implacabil, telefonul mă anunță câți pași am făcut în fiecare zi și-mi inoculează o senzație teribilă de vină (în lockdown, a fost mai simplu să justific cei 480 de pași). În plus, știu că dorm mai bine, sunt mai echilibrată și mă simt mai OK dacă fac sport. Și atunci, ce e de făcut? Spre deosebire de americanii obsedați de sport și diete (și cu un procent halucinant de obezitate în rândul adulților), japonezii o duc mult mai bine, deși n-au cultul mersului la sală. Așadar, 42.4% dintre americani sunt supraponderali, deși multe dintre cele mai importante branduri sport de acolo vin, în timp ce, deși rata generală de obezitate din Japonia e pe un trend ascendent, cifrele lor stau incomparabil mai bine: doar 3,6 % dintre japonezi au un index al masei corporale de peste 30 (standardul internațional pentru obezitate). 

Cum reușesc japonezii să fie fit fără să meargă la sală

În primul rând, prețul alimentelor, în Japonia, este mai mare decât în State. Dar și dieta tradițională este mult mai sănătoasă în Țara Soarelui Răsare. Alături de aceste realități, mai există una, și aceasta este cea pe care o găsesc fascinantă: japonezii fac multă mișcare neprogramată. Ei merg, pur și simplu, pe jos, ca parte din rutina lor zilnică (costurile pe care le implică o mașină fiind considerabil mai ridicate în Japonia față de Statele Unite). Japonezii se bazează mult pe transportul în comun (cu o infrastructură impresionantă) și acesta implică mai mult mers pe jos decât deplasarea de la ușa casei la locul în care este parcată mașina. Așadar, este mai plauzibil să găsești în portmoneul unui japonez un abonament la metrou decât unul la sala de sport. 

Roxana Neagu a vizitat Japonia și povestește pentru Thrive Global România: ”M-aș întoarce oricând în Japonia, pentru că am simțit și am văzut cu ochii mei ce înseamnă să trăiești echilibrat. Japonezii rămân un exemplu pentru mine când vine vorba despre spiritualitate, în primul rând. Trăiesc cu respect pentru tot ceea ce îi înconjoară, mai ales pentru natură, motiv pentru care adoră mersul pe jos. Sunt un exemplu de urmat și când vine vorba de relaxare și eliberare a tensiunilor corpului, iar mersul pe jos, stilul de viața sănătos și spiritualitatea îi ajută să fie echilibrați în fiecare zi. Este o dimensiune care ține de setările lor mentale, nu de mediu. I-am văzut umblând atât pe străzile enorme din Tokio, cât și pe străzile înguste din Kyoto”.

Un studiu publicat de Rakuten Insight a analizat obiceiurile a o mie de japonezi cu vârste cuprinse între 20 și 60 de ani. Jumătate dintre aceștia au afirmat că fac mișcare planificată o dată pe lună sau niciodată, motivând că fie n-au timp pentru sport, fie nu le place să meargă la sală (e plăcut să nu te simți singur pe lume!). 

Însă, dacă privim cu mai multă atenție stilul de viață al japonezilor, observăm că, deși nu aleargă zece kilometri în fiecare dimineață și nici nu petrec ore în șir pe aparatele din sălile de sport, umblă. Merg pe jos. Ca să ajungă din punctul A în punctul B, acolo unde gândul nostru ar fugi automat la mașina personală sau la Uber, japonezii iau în calcul să-și folosească propriile picioare. În medie, japonezii fac 6500 de pași pe zi: cât de mândre trebuie să se simtă telefoanele lor smart! Bărbații între 20 și 50 de ani bat recordul cu o medie de aproape 8.000 de pași, în timp ce femeile înregistrează 7.000 de pași pe zi. 

Locuitorii insulei Okinawa au un adevărat cult pentru mersul pe jos, mâncatul sănătos, viața socială ancorată la comunitate și echilibru: poate de aceea, acolo nu este nimic spectaculos în a-ți sărbători cea de-a 100-a aniversare. Este adevărat: Japonia se poate lăuda cu străzi pe care se poate circula civilizat, iar obiceiurile lor de cumpărare, de exemplu, implică alimente proaspete, în cantități mici (de aceea pot merge pe jos la cumpărături, spre deosebire de obiceiul de a face aprovizionarea pentru o săptămână cu produse de la hipermarket, când ai nevoie acută de un portbagaj generos al mașinii). 

Pe cine poate ajuta acest obicei sănătos

Aș zice că ne este util nouă, celor care nu ne îngrămădim nici în sala de sport, nici în parcuri, la primele ore ale dimineții, în echipamente colorate pentru alergare (dar rămâne completa și absoluta mea admirație pentru cei care reușesc!). 

În momentul în care crești numărul de pași anunțat de aplicația din telefon, este clar că te îndrepți în direcția bună pentru sănătatea și starea ta de bine. Mersul pe jos nu necesită mari abilități atletice, nici investiții în echipamente sofisticate sau abonamente costisitoare. E de-ajuns o pereche confortabilă de încălțări și o minte deschisă spre noi perspective. Lasă-ți mintea să savureze fiecare pas, permite-le mușchilor tăi să se trezească la viață și integrează mișcarea în viața de zi cu zi ca pe un dat firesc și nu ca pe un sacrificiu pe care-l faci de dragul siluetei sau de gura celor dragi, îngrijorați că ai un stil de viață prea sedentar. Azi, mă laud cu o medie de 4.000 de pași pe zi. Nu sună spectaculos, poate, dar pentru mine e un record.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


5 micropași care m-au ajutat să merg pe jos mai mult

1. Alege trasee frumoase.

Orice destinație ai avea, există mai multe trasee care te pot duce spre ea. Alege-l pe cel care-ți place cel mai mult din punct de vedere al arhitecturii, al spațiilor verzi sau al vitrinelor pe lângă care treci. 

2. Fă pauze.

Mersul pe jos îți arată lumea cum n-o vezi nici din mașină, nici din autobuz. Privește lumea și dă-i voie să te uimească: este un exercițiu intens de mindfulness.

3. Ai grijă la respirație.

Dacă nu ești obișnuit să mergi mult pe jos, vei resimți efortul. Inspiră pe nas, expiră pe gură: când obosești, te ajută să-ți reglezi ritmul. Cu mască, e cu atât mai important să controlezi respirația. Evită să vorbești la telefon, vei obosi mai repede.

4. Alege pantofi comozi.

Chiar dacă nu alergi și nu faci un sport anume, și mersul pe jos impune o pereche de încălțări confortabile, cu o talpă de calitate. În cazul în care te îndrepți spre un spațiu unde se impun pantofi eleganți (și incomozi), strecoară-i în rucsac și schimbă-te la destinație.

5. Nu te speria de vreme.

Se spune că nu există vreme rea, ci haine nepotrivite. Temperatura optimă este esențială pentru starea de bine când umbli pe jos. Echipează-te cu straturi de haine care-ți permit să ajustezi ținuta în funcție de nevoi și să eviți riscul supraîncălzirii: după 20 de minute de mers pe jos, sângele se pune în mișcare și s-ar putea să constați că ți-e prea cald. Renunță la cardigan și mergi mai departe!

Citește și:

Vrei să trăiești mai mult? Practică unul dintre aceste sporturi!

Ce trebuie să faci înainte de sport

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Ce să întrebi în loc de „Ce mai faci?”

MISIUNE//

Care sunt întrebările ce pun rotițele misiunii tale în mișcare?

EFICIENȚĂ//

De la munca de acasă la munca la birou: cum să faci trecerea mai ușor

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.