SELF-IMPROVEMENT//

Lecția recunoștinței

Cum înveți să te bucuri de ceea ce ai și de ceea ce îți oferă viața.


În următoarele 7 minute vei afla:

– Cum te poate schimba o călătorie în celălalt capăt la lumii.
– De ce practicarea recunoștinței îți îmbunătățește stima de sine.


Abia când am împlinit 30 de ani am învățat lecția recunoștinței. Până atunci priveam mereu partea goală a paharului. Nu aveam niciodată destul de multe (indiferent că era vorba de haine, cărți sau vacanțe) și nu eram nici suficient de frumoasă, deșteaptă, sociabilă. Și lista continua… 

Un diagnostic medical dur și o călătorie în Africa m-au învățat să fiu recunoscătoare

Numai că fix în anul în care am împlinit 30 de ani, întâmplător sau nu, am învățat să apreciez ceea ce am și să mă bucur cu adevărat de viață. În acel an pornisem în căutarea fericirii și alesesem ca destinație Statele Unite. Însă nici luminile ori cazinourile din Las Vegas, nici stelele ori shopping-ul de pe bulevardele din Los Angeles și nici măcar povestea de iubire fără hapapy end trăită în Seattle nu mi-au oferit fericirea pe care o căutam. Pentru că eu o căutam în exteriorul meu. 

Ceea ce m-a făcut să apreciez cu adevărat viața a fost un diagnostic dur, pe care l-am primit și cu care a trebuit să mă confrunt imediat ce am revenit din State: cancer de tiroidă. Abia atunci am realizat că sănătatea este lucrul cel mai de preț și că până atunci o considerasem ca fiind un dat, nu un dar.

Iar ceea ce mi-a schimbat și mai mult perspectiva asupra vieții a fost călătoria mea în Africa, în Senegal, la sfârșitul acelui an. O fată de 22 de ani cu care m-am împrietenit acolo mi-a spus că ea și familia ei sunt fericiți și recunoscători pentru că își pot permite trei mese pe zi, față de două sau una, atât cât își permit vecinii lor. Iar traiul fetei nu era deloc unul ușor: dormea afară pe prispă, pe o saltea uzată pe care o împărțea cu alte două verișoare, se trezea în fiecare dimineață la cinci, ca să prindă un loc la dușul cu apă rece și nu fusese în viața ei la un cinematograf, teatru sau mall. Dulciurile și fructele erau un lux de care ea și familia ei aveau parte extrem de rar, iar de vacanțe și călătorii nici nu încăpea vorbă. Și cu toate astea, ea era în fiecare zi recunoscătoare pentru ceea ce avea. 

A fost o călătorie care m-a readus mai aproape de valorile pe care le aveam, dar pe care le uitasem la vremea aceea:  libertate, prietenie, spiritualitate, autenticitate și, nu în ultimul rând, gratitudine. Să fiu recunoscătoare pentru ceea ce am. Să văd nu numai ce mi s-a luat, ci tot ce mi s-a dat, indiferent că e vorba de timpul petrecut cu familia și cei dragi duminica, la masă sau de un duș cu apă caldă.

Jurnalul recunoștinței

Așa că la întoarcerea mea din Africa mi-am făcut un jurnal al recunoștinței, în care de peste doi ani îmi notez în fiecare seară lucrurile pentru care sunt recunoscătoare. Poate să fie un apus de soare, o prăjitură, o conversație interesantă, reîntâlnirea cu un prieten drag, un progres pe care l-am făcut, un sfat primit ori o faptă bună. 

Pe mine jurnalul recunoștinței mă ajută să fac pace cu ziua care se încheie și să văd partea bună a lucrurilor. Și chiar dacă într-o zi mi se pare că nu găsesc niciun moment bun pentru care să fiu recunoscătoare, atunci mă întreb: ”sunt sănătoasă?”, ”am o familie?”, ”am apă, am mâncare?”.

Iar recunoștința e strâns legată de fericire. Dalai Lama zicea: „Fericirea ne face să fim recunoscători. Faptul că suntem recunoscători ne face să fim fericiți.” Și da, există și o lege a universului – legea atracției, care spune același lucru. Atunci când ții un jurnal al recunoștinței îți dezvolti capacitatea de a vedea partea bună a lucrurilor și creezi deja un magnet către fericire.

Beneficiile științifice dovedite pe care le are recunoștința

Beneficiile pe care le are recunoștința sunt susținute și de studiile făcute de-a lungul anilor pe această temă:

1. Recunoștința îmbunătățește sănătatea fizică, printre care rezistența cardiovasculară și calitatea somnului.

Conform unui un studiu realizat în 2015 pe 119 femei la University College London, doar două săptămâni de păstrare a unui jurnal de recunoștință poate îmbunătăți calitatea somnului și poate scădea tensiunea arterială. Un alt studiu din 2011 publicat în Applied Psychology: Health and Wellness, demonstrează că oamenii recunoscători dorm mai bine. Dacă petreci fie și doar 15 minute cu câteva sentimente de recunoștință înainte de culcare, dormi mai bine și mai mult.

2. Recunoștința sporește empatia și reduce o multitudine de emoții toxice, de la invidie și resentimente la frustrare, la regret ori agresivitate

Oamenii recunoscători sunt mai susceptibili să se comporte într-un mod prosocial, chiar și atunci când alții se comportă mai puțin amabil, potrivit unui studiu din 2011 realizat de Universitatea din Kentucky. Participanții la studiu care au înregistrat un nivel de recunoștință mai mare au avut mai puține șanse să riposteze împotriva celorlalți și au experimentat mai multă sensibilitate și empatie față de alți oameni și o dorință scăzută de a căuta răzbunare, chiar și atunci când au primit feedback negativ.

3. Recunoștința deschide ușa către mai multe relații. 

Pe lângă faptul că a spune „mulțumesc” reprezintă un semn al bunelor maniere, aprecierea te poate ajuta să câștigi noi prieteni, potrivit unui studiu realizat de Berkeley University. Așadar, fie că mulțumești unui străin că ți-a ținut ușa, fie că trimiți un email de mulțumire acelui colaborator care te-a ajutat cu un proiect, recunoașterea contribuțiilor altor persoane poate duce la noi oportunități, îi face pe ceilați mai predispuși să caute o relație continuă.

4. Recunoștința îmbunătățește sănătatea psihologică. 

Ani de zile, cercetările au arătat că recunoștința nu numai că reduce stresul, dar poate juca și un rol major în depășirea traumelor. Un studiu din 2006 publicat în Behaviour Research and Therapy a descoperit că veteranii din Războiul din Vietnam, cu un nivel mai mare de recunoștință, au înregistrat rate mai mici de tulburare de stres post-traumatică. Un studiu din 2003 publicat în Journal of Personality and Social Psychology a constatat că recunoștința a contribuit major la reziliența în urma atacurilor teroriste din 11 septembrie din Statele Unite. Să fii recunoscător pentru ceea ce ai, chiar și în cele mai grave momente ale vieții tale, favorizează reziliența. 

5. Recunoștința îmbunătățește stima de sine

Un studiu din 2014 publicat în Journal of Applied Sport Psychology a constatat că recunoștința crește stima de sine a sportivului, care este o componentă esențială pentru performanțele optime. Alte studii au arătat că recunoștința reduce comparațiile sociale. În loc să devină resentimente față de persoanele care au mai mulți bani sau locuri de muncă mai bune (ceea ce este un factor major în reducerea stimei de sine), oamenii recunoscători sunt capabili să aprecieze realizările altor persoane.

Așadar să notezi Sunt recunoscător pentru că… sau Mulțumesc pentru că sunt cuvintele minune care îți vor aduce zâmbete și o stare de bine în fiecare zi.

Citește și:

Filosofia japoneză Ikigai: bucuria de a te da jos din pat dimineața

10 moduri inteligente de a-ți descoperi adevăratul scop în viața personală și profesională

S-ar putea să-ți placă și…

MISIUNE//

9 lecții esențiale pe care trebuie să le înveți până la jumătatea vieții

MISIUNE//

Care sunt întrebările ce pun rotițele misiunii tale în mișcare?

SELF-IMPROVEMENT//

Gânduri la 70 de ani

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.