SELF-IMPROVEMENT//

Inteligența emoțională și leadership-ul

Un lider autentic este atent la emoțiile sale și ale celor din jur, auto-motivându-se și motivându-și echipa.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Care sunt cele 5 elemente-cheie ale inteligenței emoționale.
– Cum poate fi îmbunătățită inteligența emoțională.


Cariera ta de manager depinde de experiență și expertiză și, implicit, de inteligența academică. Dar oare aceștia sunt singurii factori necesari și suficienți pentru a reuși?

Conceptul de inteligenţă a fost abordat inițial din perspectiva aspectelor cognitive, ulterior apărând opinii conform cărora este nevoie de o abordare mai amplă pentru a determina capacitatea de adaptare eficientă la mediu.

În 1983, Howard Gardner a utilizat pentru prima oară conceptul de inteligenţă multiplă, susţinând că, pe lângă inteligenţa logico-matematică, inteligenţa interpersonală şi cea intrapersonală sunt esențiale pentru reușita în viață. A fost introdus, astfel, modelul Inteligenţelor Multiple (Multiple Intelligences) din cadrul căruia inteligența interpersonală și inteligența intrapersonală reprezintă elemente a ceea ce azi numim inteligența emoțională. Inteligența emoțională reprezintă abilitatea de a identifica propriile emoții şi pe ale celorlalţi, şi abilitatea de a soluționa situații provocatoare sau conflicte determinate de aceste emoții.

Apărută în anul 1995, cartea Inteligența emoţională a impactat studiul și evoluția leadership-ului, introducând termenul de competențe specifice și arătând că există o legătură clară între abilităţile de înţelegere, acceptare şi gestionare a emoţiilor şi conceptul de leadership. Există cinci elemente cheie:

  • Conștiință de sine;
  • Autoreglare;
  • Motivație;
  • Empatie;
  • Abilități sociale.

Cu cât un lider gestionează mai eficient aceste aspecte, cu atât este clar că are un grad crescut de inteligență emoțională.

Conștiința de sine înseamnă că, atunci când ești conștient de propria persoană, identifici mereu ce simți și cum afectează acțiunile tale oamenii din jur, inclusiv angajații, iar ca manager înseamnă și că știi clar care sunt punctele tale forte și cele slabe. Pentru a îmbunătăți conștiința de sine, respiră adânc și conștient, iar în situații critice de tip conflict dublat de furie, încetinește viteza de reacție, ia o pauză și observă ce simți: nu reacționa din mijlocul furtunii de emoții.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În strânsă legătură cu elementul anterior este autoreglarea, adică abilitatea de a lua decizii raționale nu pe baza emoțiilor, de a respecta propriile valori și de a-i respecta pe ceilalți, fără a judeca și fără a pune etichete. Astfel, este absolut esențial, pentru a îmbunătăți acest aspect, să-ți cunoști valorile – ce te animă, ce aspecte sunt esențiale pentru activitatea și viața ta (de exemplu: iubirea, prietenia, spiritul de echipă, onestitatea).

Motivația și, mai mult, automotivația, al treilea element al inteligenței emoționale, se manifestă în mod conștient și consecvent la liderii cu un nivel crescut al inteligenței emoționale. Ce poți face pentru a păstra automotivarea și pentru a o îmbunătăți este să privești în mod obiectiv orice situație, să te concentrezi pe soluții, cu optimism și entuziasm și să revii mereu la valori și la motivele care te animă în jobul pe care-l ai – de ce-ul tău.

Empatia este esențială pentru relațiile cu membrii echipei pe care o conduci, pentru loialitatea și respectul acestora, și resprezintă abilitatea de a înțelege emoțiile celorlalți. Pentru a ameliora această abilitate, e esențial să “iei pălăria” celuilalt, mai ales în situații conflictuale, și să asculți, obiectiv, și punctul lui de vedere.

Abilitățile sociale se referă la comunicare, la a asculta activ vești bune și mai puțin plăcute, de a ajuta echipa și de a manifesta entuziasm, de a gestiona în mod diplomat conflictele și de a gestiona schimbările. Pentru a deveni un lider cu un grad ridicat al inteligenței emoționale, e nevoie să mediezi situații critice cu calm și răbdare, dar și să  apreciezi în mod sincer eforturile echipei și ale fiecărui coleg.

Concluzia este că devii un lider apreciat și cu echipă loială, cu o carieră de succes, dacă îmbunătățești aspectele inteligenței emoționale. David Caruso spunea: “E foarte important să înțelegem că inteligența emoțională nu e opusă coeficientului de inteligență, nu e triumful inimii peste minte – e unica intersecție între cele două.”

În plus, te invit să practici recunoștința – lucrurile mici pe care colegii tăi din echipă le fac zilnic – și poți inventaria cel puțin trei astfel de motive în fiecare seară, să numești emoțiile – gândește-te ce simți și ce anume a declanșat acea emoție și să asculți activ, adică să nu reacționezi și să răspunzi instantaneu. Vei deveni, cu certitudine, liderul la care aspiri.

Citește și:

Inteligența emoțională acasă și la birou

6 moduri în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să construim relații semnificative la locul de muncă

SELF-IMPROVEMENT//

Cum porți o conversație telefonică convingătoare: câteva exerciții pentru fiecare dintre noi

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să ceri – și să și primești – ajutorul de care ai nevoie la serviciu

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.