SELF-IMPROVEMENT//

Inteligența emoțională: ce este și cum poate fi îmbunătățită

Acest tip de inteligență este mai mult învățată decât înnăscută, deci poate fi îmbunătățită.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum recunoaștem persoanele cu un nivel crescut al inteligenței emoționale.
– Care este legătura dintre identificarea emoțiilor și luarea unor decizii corecte.


În ultimii ani, am auzit foarte des vorbindu-se despre inteligență emoțională, pentru a afla că este, de multe ori, mai importantă decât cea cognitivă, deoarece are un cuvânt greu de spus în succesul pe care-l avem în viață. Studiile din ultimii ani au dezvăluit faptul că, într-adevăr, o bună inteligență emoțională ne ajută să avem o viață mai bună și relații mai armonioase. De altfel, calitatea relațiilor noastre determină calitatea vieții noastre. Vestea bună este că inteligența emoțională este mai mult învățată decât înnăscută și, astfel, poate fi îmbunătățită.

Trăim într-o perioadă în care cunoașterea emoțiilor este extrem de importantă, atât pentru a avea o relație bună cu noi înșine, cât și pentru a avea o relație bună cu cei din jurul nostru. Cu ajutorul acestora putem explica multe lucruri din interiorul și din exteriorul nostru. Să trăim negându-ne această lume a emoțiilor echivalează cu un refuz al experimentării și al cunoașterii de sine. 

Pentru a înțelege corect inteligența emoțională este nevoie să știm ce sunt emoțiile și cum se manifestă ele. Emoțiile nu sunt ușor de definit sau de descris, deoarece se referă la o serie de fenomene complexe care au loc în mintea și în corpul nostru. O definiție simplistă a emoțiilor ar fi că acestea reprezintă o secvență de răspuns declanșat de creier în mod automat pentru a pregăti corpul să acționeze adecvat atunci când simțurile noastre percep anumiți stimuli cu care interacționăm. Ultimele studii în domeniul științelor cognitive arată că emoțiile nu sunt simple reflexe, ci sunt sisteme flexibile, complexe, care răspund atât biologiei moștenite, cât și culturilor în care trăim în prezent, iar teoria potrivit căreia avem șase emoții de bază – frica, furia, bucuria, tristețea, dezgustul și surpriza – reprezintă o viziune limitată a emoțiilor și nu cuprinde tot ceea ce înseamnă o emoție și nu ține cont de fiziologia și chimia corpului nostru. 

Emoțiile sunt fenomene cognitive, care sunt modelate nu doar de corpurile noastre, ci și de gândurile pe care le avem, de limba pe care o vorbim și de conceptele pe care le deținem. Bunăstarea noastră emoțională înseamnă, de fapt, să ne putem numi emoțiile, care reprezintă primul pas spre o inteligență emoțională mai dezvoltată.

Pornind de aici, putem defini inteligența emoțională ca fiind abilitatea de a recunoaște și numi atât propriile emoții, cât și pe cele ale persoanelor din jur. Inteligența  emoțională ne cere să înțelegem forțele/lumea socială, culturală, politică etc. care au modelat ceea ce am ajuns să credem despre emoțiile noastre și să înțelegem că iubirea, frica, ura sau furia ne pot schimba. 

A înțelege ceea ce simțim și motivele din spatele acestor emoții este, probabil, aspectul cel mai important al unei vieți eficiente din punct de vedere emoțional. 

Cele 5 domenii ale inteligenței emoționale:

Cunoașterea propriilor emoții înseamnă să poți recunoaște o emoție în timp ce o trăiești și să o poți numi, cu alte cuvinte, se referă la abilitatea de a identifica ce simțim, la nivel subiectiv, fiziologic, cognitiv, dar și ca tendință comportamentală, de a acționa într-un anumit mod ca urmare a stării pe care o avem. Această abilitate necesită atenție la senzațiile fizice din corp, la gândurile care ne trec prin minte când simțim emoția sau înaintea episodului emoțional, precum și atenția la impulsurile noastre.

Gestionarea propriilor emoții reprezintă abilitatea de a-ți gestiona și utiliza sentimentele într-un mod constructiv. De asemenea, înseamnă să ai grijă la vocea critică interioară – pe care o avem toți – și să nu ne lăsăm controlați de ea.

Recunoașterea emoțiilor celor din jur este o abilitate care se referă la capacitatea de a recunoaște și înțelege emoțiile celorlalți. Empatia este o extensie a acestei componente a inteligenței emoționale.

Gestionarea relațiilor cu ceilalți înseamnă a stabili bune relații cu cei din jur, a comunica asertiv cu ei și a putea negocia soluții în cazul unor probleme conflictuale.

Auto-motivarea pentru atingerea propriilor scopuri se referă la abilitatea de a lucra productiv pentru o răsplată de lungă durată, și nu imediată. Această abilitate presupune planificare, rezistență, amânarea recompenselor și tolerarea frustrării.

Cum recunoaștem persoanele cu un nivel crescut al inteligenței:

  1. Unele dintre primele semne că avem în fața noastră o  persoană cu o inteligență emoțională ridicată este că-și poate identifica și numi cât mai specific emoțiile pe care le simte și folosește nuanțe și intensități diferite ale acestora. Nu folosesc doar cuvinte ca bine sau rău pentru a numi emoțiile, ci stresat, confuz, anxios, respins, optimist, bucuros etc. Cu cât ne putem identifica mai bine emoțiile, cu atât putem lua decizii raționale, mai aproape de nevoile noastre.
  2. Empatia este o caracteristică importantă a cestor persoane, care au o stare de curiozitate despre cum se simt și gândesc cei din jurul lor și fac acest lucru în mod autentic, fără să judece sau să forțeze pe ceilalți să vorbească despre ce nu vor. Se întreabă care este impactul deciziilor și acțiunilor lor asupra celorlalți.
  3. Sunt conștiente de ceea ce pot face și ce nu pot face și nu se judecă, ci lucrează la îmbunătățirea abilităților lor.
  4. Acceptă schimbarea și o îmbrățișează, fără să se forțeze să rămână în situații în care nu se simt confortabil, tocmai pentru că-și pot identifica emoțiile și conștientizează efectele acestor emoții pe termen lung asupra lor.
  5. Își asumă responsabilitatea propriilor decizii și a performanțelor și nu dau vina pe noroc sau pe ghinion și înțeleg că succesul autentic are multă muncă în spate.
  6. Au un stil de comunicare asertiv, clar. Mesajele pe care le transmit sunt clare și nu lasă loc de interpretări, iar atunci când ceea ce spun nu pare să fie înțeles, aduc clarificări.
  7. Oamenii cu o inteligență emoțională ridicată sunt capabili să-și gestioneze cu succes propriile emoții și își pot identifica sursa emoțiilor, ceea ce favorizează exprimarea lor acolo unde s-au produs.
  8. Își pot gestiona eficient atât stresul, cât și alte emoții trăite în contexte dificile. Inteligența emoțională este unul dintre cele mai utile mijloace de apărare într-un mediu ostil, cu persoane dificile. O persoană care este capabilă să-și evalueze lucid propriile emoții va gestiona mai bine momentele în care întâmpină provocări  fie profesionale, fie în viața personală. 
  9. Nu fug de emoțiile pe care le simt și înțeleg importanța procesării lor, putând discuta despre ceea ce simt. De asemenea, îi pot ajuta și pe ceilalți să înțeleagă ceea ce simt.
  10. Știu să accepte un feedback negativ și-l transformă în lecție de îmbunătățire a anumitor aspecte, dar, în același timp, știu să și ofere feedback astfel încât să nu fie resimțit ca  o critică, o judecată sau o jignire.
  11. Sunt persoane pe care simți că te poți baza și își respectă întotdeauna promisiunile făcute pentru că știu care sunt efectele lor pe termen lung asupra relațiilor.
  12. Știu când să ia pauze și să se relaxeze, pentru că sunt atente la semnalele transmise de corpul lor și înțeleg că este important să aibă grijă de ei înșiși.
  13. Se pot auto-motiva pentru a-și atinge scopurile pe care și le-au propus. Știu că pentru succes și reușite este nevoie de muncă constantă, pot tolera frustrarea de a nu le reuși o acțiune din prima și pot aștepta până să vadă primele rezultate ale muncii lor. 
  14. Se recuperează relativ repede după dezamăgiri. Acest lucru nu înseamnă că nu mai suferă, ci doar încercă să înțeleagă impactul evenimentelor asupra lor și se adaptează noilor condiții.

Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Emoțiile, de orice natură ar fi ele, reprezintă mesaje pe care le primim din interiorul nostru pentru a ne atenționa asupra impactului pe care situațiile în care ne aflăm îl au asupra  noastră. Învățăm în funcție de cultura din care facem parte să le împărțim în pozitive sau negative  și, în funcție de acest aspect, să reacționăm la ele. Dar dacă le înțelegem și învățăm să acordăm atenție la ceea ce simțim relația cu noi înșine se poate îmbunătăți . De exemplu, dacă ne simțim depresivi, trebuie să ne ascultăm corpul, emoțiile și mintea – ce vor acestea să ne spună? Putem interpreta că poate este timpul să schimbăm job-ul sau să ieșim dintr-o relație în care nu ne simțim bine. 

Privite din această perspectivă, depresia ca emoție nu mai este inamicul nostru, ci pare un prieten, care ne atenționează – poate într-un mod mai dificil de înțeles – că e timpul să facem o schimbare. Dacă nu ne aordăm timp să ne înțelegem pe noi, emoțiile nu vor dispărea, ci vor continua să se manifeste, până când le acordăm atenție și timp pentru a le înțelege mesajul.

Citește și:

Florin Alexandru: ”Emoțiile sunt un instrument spre împlinire”

Știința confirmă: povestirea viselor îți dezvoltă inteligența emoțională

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

10 cărți pe care să le citești în 2020

EFICIENȚĂ//

6 moduri geniale în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

Foto: Sabina Ghiormescu
OAMENI THRIVE//

Gáspár György: ”Cred în iubire și în vindecare”

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.