EFICIENȚĂ//

Identitatea profesională în timpul pandemiei de COVID-19

Patru pași pentru a-ți găsi identitatea profesională în timpul pandemiei.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce suntem mai mult decât funcția de pe cartea de vizită.
– Cum te poate ajuta imaginația, atunci când simți că nu-ți mai găsești locul.


Aproape fiecare dintre noi am putea spune că pandemia de COVID-19 ne-a influențat cariera și asta duce la întrebări importante legate de identitatea noastră profesională, mai ales în cazurile în care ne-am identificat prin titulatura profesională. În ultimele câteva săptămâni, mulți au fost concediați, trimiși în șomaj sau posturile lor au fost restructurate. Alții și-au dat seama că job-urile lor sunt esențiale. Alții, cum este și cazul soțului meu, care lucrează în industria video streaming-ului, sunt mai ocupați ca niciodată. Sunt mulți cei care trebuie să se adapteze în această perioadă să lucreze de acasă, în timp ce se străduiesc să păstreze un echilibru în relațiile de familie, pentru că au și copiii în permanență, alături de ei. 

Chiar dacă titulatura ta profesională nu s-a schimbat, s-ar putea ca felul în care arată și se simte cariera ta, în prezent, să fi suferit modificări. 

Așadar, ce se întâmplă cu cei care s-au obișnuit să se identifice cu titulatura lor profesională?

Ani la rând, profesioniștii din sfera dezvoltării profesionale au susținut că ”suntem mai mult decât denumirea funcției noastre”. Însă, cei cărora le place la nebunie ceea fac n-au dat atenție acestui slogan. N-aveau de ce s-o facă. 

Și, într-un fel, încă suntem ce eram și înainte. Nu toți, însă mulți dintre noi încă au aceeași titulatură profesională. În ianuarie, înainte să înceapă izolarea, eu eram coach de tranziție în carieră. Și sunt în continuare coach de tranziție în carieră. Însă, felul în care mă simt și în care mă raportez la meseria mea este foarte diferit. 

Mi-a fost foarte greu în primele săptămâni, pentru că știam că trebuie să rezist în continuare. Lucrez pe cont propriu și nu-mi puteam închide afacerea din cauza pandemiei, dar îmi doream și să mă pot simți bine practicându-mi meseria. O să povestesc cum am procedat eu pentru a-mi clarifica gândurile în aceste vremuri incerte.

1. Imaginează-ți cum ar proceda idolii tăi în carieră

Ca noi toți, și eu am câteva modele profesionale: persoane pe care le admir și în care am încredere. Sunt experți pe nișele lor, binevoitori, dar și fermi în privința serviciilor pe care le au de oferit. Idolii mei din sfera profesională s-au schimbat de-a lungul anilor, însă, sunt, în continuare, o mână de oameni la a căror muncă mă raportez. 

Așa că am aruncat un ochi, ca să văd cum fac ei. Și, din exterior, nu părea să se fi schimbat ceva. Au rămas în aria lor de expertiză. Și au venit în întâmpinarea oamenilor, în modurile în care aceștia aveau nevoie de ei. Au continuat să fie voci puternice. Nu s-au apucat să facă discount-uri sau să folosească strategii comerciale dezgustătoare, ci au continuat să fie așa cum au fost mereu – lideri empatici

Unii dintre ei și-au adaptat programele, au început să facă podcast-uri, pentru a împărtăși sfaturi și s-au conectat cu oamenii în interesul cărora lucrează. 

Eu m-am uitat cum fac ei și am furat câteva idei. 

Cum să faci asta:

  • Dacă nu ai încă o listă de modele profesionale, gândește-te cine sunt cei pentru a căror muncă ai respect infinit. Cei a căror muncă o găsești extraordinară. Cel mai probabil, te bucuri atunci când primești email-uri de la aceste persoane sau newsletter-urile lor, pentru că te inspiră activitatea lor. Pe scurt, ai încredere în ei. 
  • Vezi cum procedează și întreabă-te cum te fac să te simți strategiile lor, în calitatea ta de admirator al lor. Simți că primești ceea ce aștepți de la ei? Simți că ai chiar și mai multă încredere în aceste persoane? Dacă da, încearcă să identifici care sunt acțiunile care te-au făcut să simți astfel. Iar dacă unul dintre acești eroi personali au făcut ceva care te deranjează, ai grijă să poți identifica și acel lucru. 
  • Acum, cum ai putea prelua modelul lor strategic, adaptându-l  rigorilor activității tale, pentru a-ți da seama cum ar fi pentru tine și pentru cei cu care lucrezi tu?

2. Care este profilul general al clienților cu care lucrezi tu în prezent?

Următorul meu pas a fost să-mi evaluez atent clientela. Au fost, printre clienții mei, și dintre aceia care și-au pierdut locul de muncă, însă destul de puțini. Majoritatea clienților cu care lucrez eu continuă să activeze în job-uri foarte bine plătite. Poate că nu sunt foarte fericiți cu carierele lor, însă n-au ajuns în pragul exasperării. Au, în continuare, nevoie de coaching, parcă mai mult decât oricând. Și nu sunt dintre aceia care caută scurtături sau ponturi profesionale rapide, ci au în plan să facă o tranziție înțeleaptă și strategică în carierele lor.

O parte din cei aflați în cea de-a doua linie a publicului vizat de munca mea sunt persoane care rareori îmi sunt efectiv clienți, însă sunt susținători ai muncii mele, care vorbesc altora despre munca mea, care-mi apreciază activitatea în social media. Iar unii dintre ei și-au pierdut job-urile.

Cum să faci asta:

  • Te poți adresa oamenilor în mod direct, întrebându-i ce s-a schimbat în ceea ce-i privește
  • Un alt lucru pe care-l poți face este să fii atent la ce spun followers-ii tăi, care sunt subiectele lor de discuție
  • Ține cont de întrebările pe care le pun ei și de subiectele care îi preocupă

3. E nevoie să schimbi ceva pentru a veni în întâmpinarea clienților tăi ideali?

Odată ce ai aflat care sunt nevoile clienților tăi ideali (fie că e vorba despre cei cu care lucrezi în mod direct sau despre cei care-ți cumpără produsele sau serviciile), revizuiește-ți ofertele, ca să te asiguri că sunt încă competitive. 

În timp ce producătorii și-au adaptat activitatea pentru a furniza echipamente de protecție destinate personalului medical, există și schimbări la scară mai mică, dar care contează. 

Eu mi-am adaptat o parte dintre oferte, pentru a veni mai bine în întâmpinarea nevoilor clienților mei.

Cum să faci asta:

  • Compară-ți oferta actuală cu ceea ce ți-au spus clienții tăi ideali că experimentează în prezent.
  • Evaluează dacă este nevoie să se schimbe ceva.
  • Decide ce anume se va schimba și pentru ce perioadă de timp vei face această schimbare.

4. E nevoie să faci și alte schimbări pentru a putea ajuta și alte persoane în afară de clienții tăi?

Odată ce nevoile afacerii tale sunt acoperite și tu te-ai adaptat, gândește-te la cum i-ai putea ajuta și pe alții, în afară de cei de la care îți vin banii. Și ai putea, ajutându-i pe alții, să testezi o parte dintre ipostazele idolilor tăi, chiar.

Una dintre cele mai mari greșeli pe care le fac oamenii în evoluția lor profesională este aceea de a nu se întreba niciodată dacă li se potrivește profesia pe care și-au ales-o. O cale de a afla dacă ești sau nu pe drumul cel bun și cine ai devenit tu între timp este aceea de a face experimente de testare a carierei.

Experimentele de testare a carierei, în vremuri obișnuite, pot da dovadă, uneori, de egoism. Dar experimentele de testare a carierei din perioada COVID-19 pot fi fi ocazia perfectă pentru a testa o ipostază pe care ți-ai fi dorit-o, fiind, în același timp, de ajutor altora. 

Dacă simți deja fiori reci, trebuie să știi că scopul acestor experimente nu este acela de a te face să simți că nu ești suficient de bun. Pentru că ești. Este suficient până și faptul că reziști.

Însă, dacă te-ai gândit, în ultimul timp, să faci o schimbare în carieră și crezi că ți-ar prinde bine să testezi o parte dintre idei mai întâi, ai putea începe astfel. De exemplu, Margo, o contabilă, se gândea să facă un nou pas în carieră, însă, s-a trezit că i-a fost redusă norma de lucru din cauza COVID-19. Lucrează de acasă și nu are copii. A observat că cei pe care ea îi consideră modele profesionale au ca activitate secundară predatul, ipostaza de profesor. Iar ea visa de mult timp să predea. La birou, îi plăcea să-i învețe pe alții proceduri contabile, însă doar arareori se ivea ocazia să o facă. 

O întrebare pe care o primește Margo adesea este cum trebuie gestionat bugetul unei familii. Așa că a trimis un mesaj câtorva dintre prietenii și colegii ei de serviciu, spunându-le: ”Pentru că ești una dintre persoanele care m-au întrebat, în ultimii ani, cum se gestionează un buget familial, m-am gândit să te întreb dacă ți-ar plăcea să participi la un workshop online având ca tematică bugetarea. Mă gândesc să țin eu un astfel de workshop, într-o variantă foarte relaxată și aș vrea să știu dacă te-ar interesa să te înscrii”.

Iar prietenii și colegii ei s-au arătat încântați de idee și au spus că le-ar plăcea să participe. 

Până acum, n-a ținut încă workshop-ul, dar Margo susține că simplul fapt că l-a propus o face să se simtă bine. A spus că: ”dacă merge totul bine și-mi place, aș putea să încep să caut un job în care să am mai des ocazia să predau”. Oferind un lucru de care oamenii au nevoie acum, ea învață să se înțeleagă pe sine mai bine, din punctul de vedere al evoluției profesionale. Nu mai este o simplă contabilă. Ar putea fi o contabilă care îi învață pe alții. Sau o contabilă care redactează programe educaționale. 

Cum să faci asta:

  • Gândește-te la ce te pricepi cel mai bine și vezi dacă sunt oameni care ar putea avea nevoie de ajutorul tău. Fie că este vorba de ceva de mică anvergură (familia restrânsă și prietenii) sau ceva mai mare (care se adresează comunității tale de pe LinkedIn, de exemplu)
  • Atunci când constați că este nevoie de una dintre abilitățile tale, crezi că te-ai putea organiza, în așa fel încât să îi poți ajuta pe ceilalți? Poate, redactând o serie de articole, postând un video, sau, poate, chiar ținând un curs gratuit…
  • Există vreo cale prin care să îți poți dezvolta o abilitate sau un mod de a fi pe care nu ai avut ocazia să o testezi până acum? Ți-ai dorit dintotdeauna să faci ceva anume, însă nu ai încercat până acum? Crezi că ai putea testa acea abilitate, ajutându-i pe ceilalți, în vremurile acestea complicate? De exemplu, dacă ți-ai dorit mereu o carieră în HR și să participi la procesul de recrutare de personal, crezi că te-ai putea oferi să faci simulări de interviu cu diverse persoane? Ai câștiga, precis, experiență!
  • După ce faci ceva de folos pentru alții, ia-ți timp și reflectează asupra acestei experiențe. Ți-a plăcut? Ți-ar plăcea să repeți? Sau a fost neplăcut? Ce altceva ai mai putea încerca?

Identitatea profesională se poate schimba

Partea bună, în ceea ce privește carierele noastre și modul în care ne raportăm la ele, este flexibilitatea. Schimbările actuale din lume au consecințe grave asupra unora dintre noi, care ajung să se întrebe dacă munca lor are vreun rost. Însă, uneori, punând întrebările potrivite și acceptând să oferi și să testezi, s-ar putea să faci tocmai pașii potriviți în direcția în care se află răspunsul la întrebarea ”cine sunt eu?”. Chiar și pe timp de criză…

Citește și:

Cum să-ți atingi obiectivele în 5 pași simpli

Cum ne-a schimbat izolarea?

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Acum e momentul cel mai potrivit pentru a te reinventa

SELF-IMPROVEMENT//

De ce să nu-ți lovești copilul: nici cu palma, nici cu vorba

SELF-IMPROVEMENT//

Cum va arăta lumea după 15 mai? Exercițiu de imaginație

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.