WELLBEING//

Haosul provocat de COVID-19: cum să-ți protejezi sănătatea mintală

Dacă te concentrezi asupra lucrurilor pe care le poți controla, vei reduce gradul de anxietate


În următoarele 4 minute vei afla:

– De ce să te ții departe de teoriile conspiraționiste.
– Cum să întrerupi mecanismul anxietății.


Trăim în mijlocul unei pandemii și este firesc să simțim îngrijorare și anxietate. O astfel de criză globală poate trezi în noi sentimente de neputință. 

Conștientizăm mai acut ca niciodată că trăim într-o lume în care un virus ne poate ucide. De asemenea, ne dăm seama de faptul că suntem o părticică a unui organism mare, puternic și complex. Unul ale cărui componente sunt profund interconectate și, în care o singură schimbare ne afectează pe toți, de la indivizi la economie, de la instituții la comunități. 

Dacă nu ești om de știință sau medic implicat în căutarea unui tratament sau a unui vaccin ce va preveni răspândirea bolii, fenomenul este, pur și simplu, în afara controlului tău. Atunci când încercăm să-l controlăm, anxietatea și temerile noastre se exacerbează tocmai pentru că ne reamintim cât suntem, de fapt, de neputincioși. Dar ceea ce ține de controlul nostru, totuși, este reacția pe care o avem. 

Principala direcție în care ar fi util să ne concentrăm energia și timpul este modul în care ne gestionăm reacțiile. Simțul responsabilității față de comunitate (de a nu contribui la răspândirea bolii și de a ne proteja propria sănătate), este cel care primează. 

Un pas esențial în gestionarea panicii inutile și evitarea instalării haosului este acela de a identifica ce anume stă în puterea noastră, a fiecăruia. 

Ce ne stă în putere?

Sentimentul de neputință pe care îl experimentăm ca rezultat al declanșării acestei pandemii ne poate face să ne izolăm din cauza temerii că ne-am putea contamina cu virusul. De asemenea, ne poate spori anxietatea față de ideea de boală, făcându-ne hipervigilenți la simptome absolut banale. Pentru cei care se confruntau deja cu ipohondria, o epidemie la nivel global nu face decât să agraveze anxietatea și să facă și mai dificil de atins sentimentul că sunt în siguranță în propriile trupuri și în lume, în general. Iar asta poate avea un impact negativ asupra relațiilor și a capacității de concentrare a atenției. 

În consecință, mutarea interesului către ceea ce putem face ne va conferi protecție atât la nivel fizic cât și emoțional. 

Cum ne menținem în siguranță 

Atunci când acționezi în favoarea ta și a celor dragi, simți că ai, cumva, mai multă putere. Iată o listă a măsurilor care țin de noi, identificată de Organizația Mondială a Sănătății drept lista măsurilor de siguranță și protecție:

  • Asigură-te că ai o igienă corespunzătoare;
  •  Nu ieși din casă dacă nu te simți bine;
  • Solicită asistență medicală în caz de nevoie;
  • Evită contactul apropiat cu persoanele bolnave;
  • Acoperă-ți gura și nasul atunci când tușești sau strănuți;
  • Evită contactul neprotejat cu animalele;
  • Asigură-te de proveniența alimentelor pe care le mănânci.

În plus, ți-ar mai putea fi de folos și să întocmești o listă a altor lucruri pe care le-ai putea face, în funcție de locația ta și de comunitatea din care faci parte. De exemplu, o persoană care trăiește în Wuhan, China, ar trebui să-și ia măsuri suplimentare de protecție față de o altă persoană care trăiește în Maramureș. 

Cum ne raportăm la știri și informații

O altă sferă asupra căreia avem control este modul în care ne raportăm la informațiile din media legate de pandemie. Ne informăm din surse de încredere, precum Organizația Mondială a Sănătății sau plecăm urechea la surse îndoielnice? Citim informații concrete sau ne lăsăm seduși de teorii ale conspirației? Atunci când consumi informații menite să panicheze lumea, nu ai cum să nu ajungi să fii anxios și să ai o percepție catastrofică asupra evenimentelor. 

Cum ne menținem echilibrul psihic

E omenește să ne simțim îngrijorați. De asemenea, e un lucru obișnuit ca presa să exagereze și să exacerbeze problema. Însă dacă afluxul constant de știri ajunge să-ți tulbure echilibrul psihic, trebuie să iei măsuri pentru a avea grijă de mintea ta. Hai să explorăm câteva variante pe care le ai pentru a te elibera de stres și de anxietate pe perioada epidemiei de coronavirus. 

Solicită sprijin la nevoie

Este foarte important să vorbim deschis cu familia și prietenii noștri. S-ar putea ca ei să îți poată înțelege aceste îngrijorări. Caută să-ți păstrezi atitudinea optimistă și constructivă. E mult mai ușor să rămâi blocat în panică decât să te concentrezi la acele lucruri asupra cărora ai control. 

Provoacă-ți rațiunea

Este, de asemenea, foarte important să înțelegi felul în care rațiunea ta este influențată și modul în care ea îți influențează starea de spirit. De exemplu, să ne imaginăm că primul gând care îți vine în minte atunci când auzi despre creșterea numărului de noi îmbolnăviri cu coronavirus este: ”Se înmulțesc prea repede, dacă virusul nu va putea fi oprit?”

Încotro ți se îndreaptă gândurile în acest moment?

Dacă te lași pradă panicii, probabil că următorul tău gând va fi: ”Mi s-a părut zilele astea că fac febră, poate că sunt și eu contaminat”, ceea ce te-ar putea face să te izolezi și să îți iei temperatura din cinic în cinic minute, în loc să te concentrezi asupra faptului că trăiești într-un un loc poate mai îndepărtat de epicentrul epidemiei. 

Următorul gând ar mai putea fi: ”Și dacă cel care a stat lângă mine în autobuz era bolnav? Parcă tușea cam mult…” Orice supoziție nu face decât să accentueze anxietatea deja existentă. Acesta este mecanismul anxietății. Gândurile dau apă la moară îngrijorării. Un pas fundamental în gestionarea anxietății și a îngrijorării generate de epidemia de coronavirus este să înveți să îți provoci rațiunea. Unii pot face lucrul acesta singuri. Pentru alții, însă, este necesar să caute ajutor de specialitate.

Fă exerciții de mindfulness

Acum este cel mai potrivit moment să te concentrezi pe activități ce presupun trăirea conștientă a momentului prezent. Ele te conectează cu corpul tău și-ți permit să observi reacțiile fizice reale. Asta nu înseamnă să stai și să te gândești în permanență la posibilele simptome, ci să observi ce se întâmplă în corpul tău atunci când auzi despre numărul în creștere de noi cazuri de îmbolnăvire cu coronavirus. De exemplu, ți se accelerează ritmul cardiac? Simți că ți se face brusc foarte cald sau foarte frig? Simți furnicături, te blochezi total sau simți că te prăbușești? Pe măsură ce ajungi să identifici toate aceste schimbări care se petrec în corpul tău, îți va fi mult mai ușor să îți dai seama ce ți se întâmplă și să descoperi ce te ajută și ce îți agravează starea. Această atitudine îți va permite să rămâi conectat și să fii aliniat cu momentul prezent, inhibând, astfel, gânduri obsesive și îngrijorări. 

Citește și:

Coronavirus: care e cel mai simplu mod să-ți întărești sistemul imunitar

Coronavirus: când casa devine birou

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

De la munca de acasă la munca la birou: cum să faci trecerea mai ușor

SELF-IMPROVEMENT//

Anxietatea există, dar nu este o situație fără ieșire

WELLBEING//

Efectele mentale ale izolării pe termen lung

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.