WELLBEING//

Ghidul Thrive: Integrarea muncă-viață

Cum să treci de la echilibrul muncă-viață la integrarea muncă-viață.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce viața personală ar trebui să fie pe primul loc în lista priorităților tale.
– Cum să accepți fără stres și fără vinovăție că ți-au rămas pe lista cu lucruri de făcut a zilei și sarcini nerezolvate.


În ultimul timp, auzim adeseori vorbindu-se despre echilibrul ”muncă-viață”, iar discuțiile se concentrează pe dificultatea de a atinge acest echilibru. Și nici nu e de mirare, pentru că această conversație este construită pornind de la o premisă falsă. Adevărul este că ne aducem întreaga ființă la serviciu. Munca și viața, starea de bine și productivitatea nu sunt niște părți opuse care ar trebui echilibrate. Sunt de aceeași parte și evoluează împreună. Iar asta se întâmplă atunci când începem să vorbim de o nouă premisă, aceea de integrare muncă-viață.

Integrarea muncă-viață nu este un demers lipsit de provocări. Iar acest fapt a devenit și mai evident în vremurile pe care le traversăm acum, pe măsură ce pandemia de COVID-19 a estompat granițele dintre muncă, școală și casă. Acest ghid te va ajuta să construiești niște obiceiuri sănătoase când vine vorba de stabilirea priorităților și optimizarea timpului tău, astfel încât să devii cea mai bună variantă a ta atât la serviciu, cât și acasă.  

O schimbare de perspectivă

Cu toții avem convingeri care ne influențează comportamentul, iar unele dintre acestea ne pot ține pe loc atunci când vrem să obținem o integrare sănătoasă muncă-viață.

Din fericire, cercetările demonstrează că, de fapt, ne putem schimba convingerile transformându-ne tiparele de gândire într-unele pozitive. Iar această transformare este posibilă printr-un proces denumit neuroplasticitate. Primul pas pe care-l putem face este schimbarea mindset-ului și conștientizarea faptului că nu trebuie să alegem între scopurile personale și cele legate de carieră.

O credință adeseori întâlnită este că lucrurile pe care le prețuim cel mai mult în afara muncii, cum ar fi familia sau pasiunile noastre, sunt obstacole în calea succesului, care ar trebui ascunse sau pentru care ar trebui să ne cerem scuze. Dar o schimbare de perspectivă ne permite să percepem situația printr-un filtru diferit – și să schimbăm credința limitativă într-una pozitivă.

Iată ca exemplu două credințe limitative și cum le poți transforma într-unele pozitive:

Trebuie să-mi las viața personală la ușa clădirii în care lucrez → Atunci când vin cu toată ființa mea la serviciu și cu tot ce reprezint eu, devin o persoană mai fericită și un angajat mai eficient.

Depinde numai de mine să-mi dau seama cum să pun în practică integrarea muncă-viață → Comunicându-mi direct nevoile, pot să colaborez cu echipa din care fac parte astfel încât să pot face loc lucrurilor importante pentru mine atât la serviciu, cât și în afara serviciului.  

Micropași

Micropașii sunt acțiuni mici, documentate științific, pe care poți să începi să-i pui imediat în aplicare, pentru a-ți construi obiceiuri care să-ți îmbunătățească semnificativ viața. Fiecare Micropas îți va lua mai puțin de cinci minute pentru a-l pune în aplicare, astfel încât îl poți integra în programul tău, indiferent cât de ocupat ai fi.  

Haideți să explorăm împreună cele patru paliere unde poți trece imediat la fapte cu ajutorul Micropașilor, pentru a aduce armonie în munca și în viața ta: construindu-ți reziliența la nivel fizic și mental, prioritizând fără milă, păstrându-ți timp pentru tine și comunicând direct, dar cu compasiune pentru interlocutorul tău.

Construiește-ți reziliența la nivel fizic și mental

Atunci când vom pune pe primul loc starea noastră de bine, vom observa că productivitatea și creativitatea ni se vor îmbunătăți substanțial, ceea ce ne permite să fim cea mai bună variantă a noastră în calitate de parteneri, părinți, angajați și să avem timp pentru acele zone din viața noastră care ne fac să fim cu adevărat noi înșine.

Deși poate că suntem conștienți de asta, cu siguranță e mai ușor de spus decât de pus în aplicare. Iar asta s-a simțit și mai intens în perioada în care căminul nostru a devenit și școală, și spațiu de lucru. De aceea, este cu atât mai important să ne acordăm timp pentru a ne încărca bateriile.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Iată câțiva Micropași care te vor ajuta să-ți construiești reziliența mentală și fizică pentru a te putea bucura de integrarea muncă-viață.

Zilnic, rezervă-ți cinci minute pentru o scurtă ședință de meditație. Atunci când reușești să-ți liniștești mintea, să reduci la tăcere zgomotele din jur și să nu te mai lași distras,te vei întoarce la muncă mai concentrat și mai productiv.

În fiecare seară, alege un moment în care îți pui telefonul pe modul ”Nu deranjați!”. Blocându-ți intenționat notificările și apelurile, vei reuși să lași în urmă ceea ce te solicită în timpul zilei, pregătindu-te astfel pentru un somn odihnitor, neîntrerupt.

Când te trezești de dimineață, bea un pahar de apă. Ne trezim deshidratați, așa că înainte de a-ți verifica telefonul, hidratează-te și refă-ți proviziile de lichide pierdute în timpul somnului. Este un mod simplu și revigorant de a începe ziua și de a-ți hrăni trupul și mintea pentru a atinge starea de bine și nivelul optim de performanță.

Prioritizează fără milă

Prioritizarea ”la sânge” începe cu a-ți pune întrebarea ce e musai de finalizat azi. Atunci când știm clar ce trebuie și ce nu trebuie făcut într-o zi, putem elimina distragerile de tot felul, incluzând aici notificările aleatorii, scroll-atul fără rost pe social media și rezolvarea e-mail-urilor lipsite de importanță.

Asta înseamnă să te simți confortabil chiar și când ai pe listă sarcini nefinalizate. Atunci când prioritizăm cu precizie, suntem capabili să acceptăm ideea că anumite sarcini și proiecte nu vor fi finalizate astăzi. Iar asta este vital, pentru că ne permite să punem punct zilei de lucru, știind că am rezolvat lucrurile cu adevărat importante, dar și că altele minore au rămas nerezolvate. Trasarea liniei între zi și noapte ne permite să ne detașăm de grijile zilei, ceea ce ne ajută să mergem la culcare încrezători că ne vom putea întoarce la lucru cu bateriile reîncărcate și gata să ne ocupăm de prioritățile esențiale ale zilei.  

Atunci când decizi că ceva nu este o prioritate – sau că, de fapt, nu merită nici un efort – vei descoperi că dispui de resurse de timp nebănuite, ceea ce va deschide ușa unor noi posibilități. Este o modalitate prin care creezi o ”abundență” de timp, în loc să devii o victimă a ”foamei de timp”.

Iată câțiva Micropași care te vor ajuta să începi să prioritizezi:

Dimineața, notează-ți prioritățile zilei. Să decizi ce este important și ce nu este cheia reducerii nivelului de stres și îmbunătățirii productivității.

Identifică o activitate cu prioritate redusă și renunță la ea. Vei accesa astfel resurse de timp de care nu erai conștient, pe care le poți aloca unor sarcini mai importante.

Pune capăt zilei de lucru, chiar dacă n-ai terminat tot ce era pe listă. Să prioritizezi cu adevărat înseamnă să fii confortabil cu faptul că vor exista și sarcini neterminate. Atunci când îți vei acorda timp ca să-ți încarci bateriile, te vei întoarce gata să profiți de oportunități.

Fă-ți timp și pentru tine

Atunci când ne urmăm pasiunile care ne fac unici, ne simțim mai fericiți, mai împliniți și ne bucurăm de o stare de bine. Făcându-ne timp pentru a ne urma talentul și pasiunile care ne definesc, dincolo de rolurile noastre de parteneri, părinți sau angajați, vom simți că viața noastră este mai împlinită și că are un sens, permițându-ne să fim cea mai bună variantă a noastră acasă și la serviciu.

Dacă o să te gândești că ”N-ai timp pentru asta!”, poate că ai dreptate. E posibil ca agenda ta zilnică să nu aibă intervale orare disponibile pentru a-ți urma pasiunile. Programul tău obișnuit poate că nu include timp rămas liber pentru hobby-uri. Acel timp nu există până nu-l creezi – iar când faci asta, o să-ți dai seama că-ți poți controla timpul într-o măsură mult mai mare decât crezi.  

Iată câțiva Micropași care te vor ajuta să-ți faci timp pentru tine însuți:

În fiecare dimineață, atunci când ieși pe ușă, repetă o afirmație despre timpul tău, care să fie cât mai simplă și declarativă: ”Îmi prețuiesc timpul și pot alege cum îl folosesc cel mai bine”.

Săptămânal, stabilește-ți timp în calendar pentru a te concentra pe pasiunile tale – chiar și numai pentru câteva minute. Nu-i așa că n-ai rata o întâlnire importantă sau o programare la medic? Prin urmare de ce n-ai trata și timpul alocat pasiunilor tale cu același respect? Astfel, vei începe să-ți antrenezi mușchiul prioritizării lucrurilor care-ți aduc fericire.

În fiecare dimineață, fă un lucru care-ți aduce bucurie, fie că e vorba de meditație, o scurtă plimbare sau că-ți pregătești micul-dejun preferat. Pe această bază, poți construi puterea și reziliența zilei care urmează.

Comunică direct, dar empatic

Poate că mulți dintre noi sunt reticenți când trebuie să vorbească despre provocările cu care vine la pachet integrarea muncă-viață. Însă comunicarea directă și empatică este un obicei important, care merită din plin construit. Înseamnă să vorbești cu voce tare, să nu te temi să iei poziție, să oferi feedback și să-ți exprimi nevoile în timp real – și toate astea cu empatie, compasiune și înțelegere. Atunci când vorbești clar și direct despre țelurile și prioritățile tale cu managerul și colegii tăi, încurajezi responsabilitatea și cooperarea în echipă. Astfel, ei vor fi alături de tine, ajutându-te să prioritizezi fără încetare și creându-ți spațiu în care să poți vorbi despre ceea ce este important pentru tine.

Iată câțiva Micropași care te vor ajuta să comunici direct și empatic:

În următoarea ședință unu-la-unu cu managerul tău, comunică-i în ce moduri te poate sprijini. Asta înseamnă că poate ai nevoie de un interval de timp în care să muncești fără să fii deranjat, de-a lungul zilei de lucru, să mergi la sală în timpul pauzei de prânz sau de un program flexibil, în care să începi serviciul mai devreme sau mai târziu astfel încât să poți evita aglomerația din trafic.

Dacă ai copii sau alte obligații de familie, comunică-i managerului tău orele de lucru care ți-ar fi cele mai convenabile. Comunică-ți nevoile într-un mod asertiv, vei putea fi cea mai bună variantă a ta acasă și la serviciu.

Micropașii te vor ajuta să dezvolți obiceiuri sănătoase care-ți vor permite să muncești mai inteligent, nu mai mult, și să obții integrarea muncă-viață.

Citește și:

Noua definiție a echilibrului muncă-viață

De ce expresia ”echilibrul muncă/viață” este greșită

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

De ce expresia „echilibrul muncă/viață” este greșită

WELLBEING//

Acum este momentul pentru integrarea muncă-viață

EFICIENȚĂ//

5 idei să aliniezi mai bine munca și viața personală

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.