WELLBEING//

Ghidul Thrive: Cum să-ți ajuți colegii să-și gestioneze stresul, anxietatea și reziliența mintală

Din poziția de colegi, avem responsabilitatea de a ne susține unul altuia starea de bine.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum identifici semnele de stres la colegii tăi.
– Care sunt întrebările potrivite pe care să i le pui unui coleg care pare că se confruntă cu o problemă de sănătate mintală.


Chiar și înainte de pandemia de Coronavirus, ne găseam în mijlocul unei crize a sănătății mintale: în întreaga lume, peste 264 de milioane de persoane se luptă cu depresia și, conform statisticilor, una din patru persoane s-a confruntat cu o problemă de sănătate mintală cel puțin o dată în viață. Iar acum, după o lungă perioadă de izolare și distanțare socială, după ce unii dintre noi am pierdut persoane apropiate, stresul de zi cu zi și reîntoarcerea la normal accentuează această criză.

Din poziția de colegi, avem responsabilitatea de a ne susține unul altuia starea de bine. Cercetările au demonstrat că suportul social poate avea un impact semnificativ asupra diminuării nivelului de stres și reducerii incidenței bolilor cardiace. Iar prioritizarea sănătății mintale a membrilor echipei tale nu este doar ”un lucru drăguț” pe care să-l faci, ci are și o rațiune de business. Atunci când echipa ta prosperă, din toate punctele de vedere, și tu, la rândul tău, ești mai productiv, mai creativ și mai capabil să contribui la succesul întregii companii. 

Acest ghid oferă strategii documentate științific prin care să-ți schimbi perspectiva și Micropași care te vor ajuta să fii acolo pentru ceilalți, în călătoria lor către atingerea stării de bine. Atunci când te conectezi autentic cu membrii echipei tale și când ai conversații oneste cu ei în legătură cu provocările cu care se confruntă, poți clădi relații bazate pe încredere, vă puteți întări legăturile și puteți crea bazele unei dinamici care să asigure atingerea succesului.

Cum identifici semnele de stres 

Cel mai bun indicator că există o posibilă problemă este atunci când cineva ”nu mai este  el însuși” de o bucată de timp și pare schimbat în felul în care gândește, simte și se comportă. De exemplu, ai putea observa că un coleg are astfel de manifestări: 

  • Este schimbat din punct de vedere fizic (arată obosit, nedormit);
  • Este distras sau pare absent;
  • Este retras, nu se implică în discuții cu colegii;
  • Pare epuizat;
  • Vorbește negativ despre sine, este foarte auto-critic.

Este important să ținem minte că suntem diferiți și că fiecare persoană are propriul mod de a se manifesta, atunci când se confruntă cu o problemă de sănătate mintală. Atunci când îți cunoști bine colegii, poți identifica mai ușor diversele modificări care apar la nivelul limbajului corpului, exprimării, stării generale.

Schimbări de perspectivă

Să fii acolo pentru un coleg care se confruntă cu stres și anxietate poate fi, la început, o provocare pentru oricine. E posibil să avem convingeri limitative care ne împiedică să fim niște ascultători empatici sau să oferim ceea ce interlocutorii noștri au nevoie la un moment dat. Iar primul pas pe care-l putem face este schimbarea de perspectivă.

Să presupunem că lucrezi cu un coleg care nu se mai comportă ca el însuși de ceva vreme și pare că e mai tot timpul cu mintea în altă parte. Poate că nu ești pe deplin sigur că ceea ce ai observat este real sau ai putea avea ezitări, pentru că ți se pare că n-ai timpul și energia necesare pentru a face față provocărilor altcuiva. Numim asta o credință limitativă.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


De fapt, cercetările arată că, atunci când ne petrecem timpul ajutându-ne semenii sau fiind pur și simplu acolo, prezenți pentru altcineva, ni se schimbă percepția asupra timpului, iar acesta pare că se dilată. O schimbare de perspectivă îți va permite să vezi situația printr-un filtru diferit – și să-ți schimbi convingerea limitativă cu una pozitivă.

De exemplu:

”N-am timp să-i ajut pe ceilalți atunci când se confruntă cu anumite provocări.” → ”Susținându-mi colegii atunci când se confruntă cu o problemă de sănătate mintală, conexiunea noastră devine mai profundă, voi fi mai productiv și întreaga echipă va beneficia de pe urma demersului meu.”

Iată un alt exemplu de schimbare de perspectivă care te poate ajuta în aceste situații:

”Nu pot să-mi ajut colegul, pentru că nu știu ce să-i spun.” → ”Pot să-mi ajut colegul pur și simplu ascultându-l și arătându-i că-mi pasă.”

În astfel de momente, este vital să adoptăm un mindset care să ne amintească, pur și simplu, că nu trebuie să fim experți în sănătate mintală ca să fim acolo, unul pentru celălalt, atunci când ne confruntăm cu o situație generatoare de stres.

Micropași

Poate că acum provocările cu care ne confruntăm sunt mari și par înfricoșătoare. Dar putem progresa cu ajutorul Micropașilor, adică acei pași mici, dovediți științific, pe care poți să începi să-i pui imediat în aplicare pentru a-ți construi obiceiuri care să-ți îmbunătățească viața. Fiecare Micropas durează mai puțin de cinci minute, așa că-l poți integra în programul tău zilnic, indiferent cât de ocupat ai fi.

Haideți să explorăm strategia IAPS (Întreabă-Ascultă-Parteneriază-te-Sprijină), care te ajută să acționezi imediat prin intermediul Micropașilor și să devenii astfel cel mai bun și empatic coleg.

Întreabă

Mulți dintre cei care se confruntă cu o suferință mintală își doresc, mai mult decât să li se ofere sfaturi și alte resurse, să fie ascultați cu empatie. Cel mai important lucru pentru ei este să fie auziți, și nu să li se spună ”lucrurile potrivite”. Prin vorbe și acțiuni, arată-le că pot vorbi liber, fără să fie judecați. Asigură-te că-ți abordezi colegul într-un spațiu neutru și privat, și încearcă pur și simplu să-i spui: ”Parcă nu pari în apele tale. S-a întâmplat ceva, vrei să vorbim despre asta?”.

Data viitoare când vorbești cu un coleg, sari peste clasicul ”Ce mai faci?” și încearcă să întrebi ceva mai profund. Întrebări precum: ”Ce te preocupă?” sau ”Cu ce provocări te confrunți acum?” pot crea contextul potrivit pentru a afla mai multe despre situația reală cu care se confruntă colegul tău, și astfel o poți aborda în consecință.

Ascultă

Este vital să știi să asculți, fără să judeci, orice ar avea colegul tău de spus, și să-l asiguri, în timpul conversației voastre, de confidențialitate totală. Fii un ascultător activ! Fii prezent, pune întrebări deschise, arată empatie, folosește un limbaj plin de blândețe, care să exprime recunoștință, nu judeca și concentrează-te pe aspectele pozitive! Încearcă să rezumi ceea ce auzi pentru a te asigura că ai înțeles bine.

Zilnic, poartă o conversație în timpul căreia mai mult asculți decât vorbești. Nu subestima puterea tăcerii. În loc să oferi opinia ta sau să schimbi subiectul, fă-ți interlocutorul să se simtă confortabil și să abordeze subiecte mai profunde.

Parteneriază-te

Atunci când o persoană care se confruntă cu o problemă de sănătate mintală simte că a fost auzită, va fi mai ușor pentru tine să o încurajezi și să-i oferi informații. Începe prin a-i oferi sprijin emoțional, exprimându-ți speranța și suportul pentru a o ajuta să depășească problema. Acceptă că rolul tău nu este să-i rezolvi problema, ci doar să o sprijini pentru a găsi soluția potrivită: fie să caute ajutor profesional adecvat, fie să te oferi să o ajuți chiar tu să exploreze resursele disponibile.

Arată-ți îngrijorarea fără a oferi sfaturi. Cercetările privind „sprijinul invizibil” arată că oamenii beneficiază mai mult de sprijin emoțional atunci când nu-și dau seama că-l primesc. În loc să întrebi „Cum pot rezolva problema acestui om?”, concentrează-te pe: „Cum pot fi acolo pentru el în acest moment?”.

Sprijină

Rămâi conectat: continuă să te interesezi ce mai fac colegii tăi, să-ți oferi sprijinul și să găsești modalități prin care să-i ajuți în mod proactiv să-și gestioneze stresul.

Întreabă un coleg ce face pentru a avea grijă de el însuși și cum rămâne conectat cu cei dragi. Micșorează distanța cu o întrebare simplă: s-ar putea să înveți ceva de la el sau să descoperiți că aveți lucruri în comun la care nici nu v-ați fi gândit.

Micropașii te ajută să dezvolți obiceiuri sănătoase care-ți permit să-ți sprijini colegii în gestionarea stresului și dezvoltarea rezistenței mentale. Alege un Micropas din aplicația Thrive și monitorizează-ți progresul către o schimbare de durată!

Și amintește-ți că, deși este important să respecți confidențialitatea conversațiilor cu colegii tăi, ar trebui să ceri ajutor din exterior dacă simți că vreunul dintre ei riscă să-și provoace un prejudiciu imediat (lui sau altora). Dacă ai cea mai mică suspiciune că s-ar putea întâmpla asta, contactează fără întârziere echipa de resurse umane pentru a te asigura că primește asistență adecvată.

Citește și:

3 moduri validate de știință de a te calma când te simți stresat

Luminița de la capătul tunelului

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Paradoxul autenticității în relațiile de cuplu

WELLBEING//

Ghidul Thrive: Cum să gestionezi schimbările și stresul care vin la pachet cu reîntoarcerea la birou

SELF-IMPROVEMENT//

Părinți distrași de tehnologie

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.