SELF-IMPROVEMENT//

Ghidul Thrive: cum să stabilim limite sănătoase în noul context în care trăim

Înainte de a stabili limite, trebuie să ne stabilim prioritățile.


În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce disconfortul fizic este preferat de oameni în detrimentul plictiselii și lipsei de activitate.
– Cum te ajută pauzele să fii mai concentrat și mai puțin stresat.


Pe măsură ce intrăm într-o lume hibridă, definită de incertitudine și schimbare constantă, multe dintre granițele pe care obișnuiam să ne bazăm s-au schimbat – și, în unele cazuri, au dispărut complet. Ne confruntăm cu noi provocări, dar avem și ocazia de a stabili noi limite și de a construi noi obiceiuri care ne ajută să trăim mai bine. Și asta presupune să lăsăm în urmă modul în care trăiam și munceam înainte de pandemie și care nu ne făcea bine.

În acest ghid, vom explora strategii pentru stabilirea unor limite sănătoase acasă, la locul de muncă și în interacțiunea noastră cu tehnologia și vom împărtăși Micropași susținuți de știință, pe care-i poți pune în aplicare imediat pentru a-ți construi obiceiuri care-ți vor îmbunătăți viața.

Prioritizare la sânge

Înainte de a stabili limite, trebuie să ne stabilim prioritățile. Iar provocările din ultimii doi ani ne-au forțat să reevaluăm ceea ce contează cu adevărat. Am descoperit că anumite părți ale vieții nu erau atât de esențiale pe cât credeam, dar la fel de important, am redescoperit anumite părți esențiale ale vieții de care uitaserăm.

Este un fel de exercițiu Marie Kondo pentru întreaga noastră viață, debarasându-ne de ceea ce este inutil și reflectând la esența ființei noastre. După cum a spus Papa Francisc la începutul pandemiei, „Este un moment în care alegem ceea ce contează și ce e trecător, un moment pentru a cerne ceea ce este necesar de ceea ce nu este”. Când suntem conștienți de această separare, putem începe să stabilim limite sănătoase și să facem pași mici care ne îmbunătățesc starea de spirit, relațiile și multe alte paliere ale vieții noastre.

Dimineața, notează-ți prioritățile pentru ziua respectivă. A decide ce este important și ce nu este cheia pentru reducerea stresului și îmbunătățirea productivității.

Renunță azi la ceva de care nu mai ai nevoie. Gândește-te la ceva care-ți suge energia, fără să-ți fie de nici un folos, ție sau pe cuiva pe care-l iubești: resentimente, discuții negative cu propria persoană, un proiect pe care știi că nu-l vei duce niciodată la bun sfârșit, orice. Și apoi scapă de ele!

Înainte de a merge la culcare, rezervă-ți șaizeci de secunde pentru a alcătui o listă cu trei lucruri pe care trebuie să le faci mâine. Cercetările arată că notarea priorităților te poate ajuta să adormi mai repede în loc să te gândești la activitățile finalizate sau la lucruri care s-au întâmplat deja. Revino la lista ta de dimineață și apucă-te de treabă! 

Îmbunătățirea raportului muncă-viață 

Marea Demisie ne-a oferit o oportunitate care se întâmplă o dată la o generație: aceea de a redefini succesul și, odată cu asta, modul în care muncim și trăim. Integrarea viață-muncă este un cadru pe care ne putem construi un mod de a trăi și de a munci care ne permite să prosperăm cu adevărat.

Într-o lume a integrării vieții-muncă, redefinim succesul pentru noi înșine, iar munca este doar o modalitate de împlinire a acestei definiții. Este vorba despre bunăstare ca un set de principii călăuzitoare, în jurul cărora ne putem proiecta ziua. Așadar, începe prin a te întreba care sunt elementele asupra cărora nu negociezi și ce te ajută să scoți la suprafață cea mai bună variantă a ta.

Pune punct fiecărei zile de lucru, chiar dacă n-ai terminat tot ce era pe lista ta de sarcini. A prioritiza cu adevărat înseamnă a fi confortabil cu treburile neterminate. Când îți faci timp să-ți reîncarci bateriile, vei reveni asupra lor, gata să profiți de oportunități.

Blochează-ți un interval de timp în agenda ta săptămânală pentru a te concentra asupra pasiunilor tale – chiar și pentru câteva minute. Nu-i așa că n-ai rata o întâlnire importantă sau o programare la medic? Așa că acordă acestui interval aceeași importanță. Vei începe să-ți antrenezi capacitatea de a prioritiza lucrurile care-ți aduc cu adevărat bucurie.

Acordă-ți o scurtă pauză cel puțin o dată pe zi. O pauză de doar câteva minute, în care să faci ceva care te energizează, te va ajuta să te întorci la muncă mai concentrat(ă) și mai pus(ă) pe treabă.

Limite stricte în interacțiunea cu tehnologia

Ne iubim telefoanele, ecranele, dispozitivele și ceea ce ne permit să facem cu ele. Dar să avem lumea la îndemână, la un click distanță, a accelerat ritmul vieții noastre mai mult ca niciodată, punându-ne pe tavă un univers cu totul nou, plin de de tentații, notificări și alerte, care adesea fac să pară că trăim la cheremul dispozitivelor noastre, mai degrabă decât că folosim instrumentele pe care ni le pun la dispoziție pentru a ne îmbunătăți viața.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Pentru a înțelege cât de dependenți am devenit de dispozitivele noastre, gândește-te la un experiment comun realizat de cercetătorii de la Harvard și de la Universitatea din Virginia. Aceștia le-au oferit oamenilor posibilitatea de a alege să stea singuri într-o cameră, fără nimic – fără dispozitive, fără publicații de nici un fel, fără telefoane – sau să primească un șoc electric. 67% dintre bărbați și 25% dintre femei au ales șocul electric.

Cei mai mulți dintre noi au nevoie să fie un pic ajutați pentru a-și crea noi reguli în legătură cu modul în care folosesc tehnologia  –  practic, pentru a trece de la aprecierea faptului că suntem mereu conectați la a prețui deconectarea și capacitatea de ne reîncărca bateriile în absența tehnologiei. Nu trebuie să renunțăm cu totul la tehnologie – chiar deloc! Dar putem să conștientizăm ce ratăm cu adevărat atunci când cedăm noțiunii convenționale de FOMO (fear of missing out – teama de a rata diverse lucruri și evenimente), punând în aplicare Micropașii pentru a stabili limite sănătoase.

Zilnic, ia o pauză de la tehnologie pentru a-ți îmbunătăți concentrarea și pentru a reduce nivelul de stres. Acordă-ți timp departe de rețelele sociale și de e-mail, astfel încât să te poți conecta cu adevărat cu tine însuți și cu cei dragi.

Dimineața, când te trezești, nu-ți începe ziua uitându-te în telefon. În loc să-ți verifici mail-ul sau să scrolezi prin fluxurile de social media, ceea ce-ți poate induce emoții negative, acordă-ți măcar un minut pentru a te concentra asupra intențiilor tale din acea zi.

Înainte de a te duce la culcare, scoate toate dispozitivele electronice din dormitor. Telefoanele noastre sunt depozitarele listelor noastre cu lucruri de făcut, mail-urilor, proiectelor și problemelor de tot felul. Asta te va ajuta să dormi mai bine, să-ți reîncarci bateriile și să te conectezi cu rezervele tale de înțelepciune și creativitate.

Citește și:

Cum să trasezi limite sănătoase în relațiile interpersonale

Cum să impui limite la un nou loc de muncă

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Pentru a fi începute, planurile mari au nevoie de pași mici

WELLBEING//

Ghidul Thrive: Mișcă-ți corpul ca să-ți hrănești mintea!

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să-ți construiești obiceiuri noi, pozitive și realiste anul acesta

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.