SELF-IMPROVEMENT//

Ghid pentru mămici: la ce să fie atente înainte și după naștere

Care sunt elementele esențiale pe care viitoarele mame trebuie să le ia în considerare atunci când se pregătesc pentru momentul nașterii.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce avertismente și sfaturi au specialiștii pentru viitoarele mămici.
– De ce ”mâncatul pentru doi” este doar un mit, ba chiar unul periculos pentru sănătatea mamei și a copilului.


Fie că sunt la prima sau la a cincea sarcină, viitoarele mămici trec printr-un roller-coaster de emoții, pe măsură ce se apropie momentul nașterii. Ȋncărcătura emoțională, cumulată cu furtuna de hormoni aferentă sarcinii, le fac uneori vulnerabile ȋn fața unor sfătuitori neavizați, și astfel, ajung să ia decizii greșite. Și oboseala, tot mai accentuată ȋn ultimele săptămâni de sarcină, contribuie la cele de mai sus.

Am pregătit un scurt ghid cu elementele esențiale pe care viitoarele mame trebuie să le ia în considerare atunci când se pregătesc pentru momentul nașterii.

Comunicarea cu medicul specialist e cea mai importantă

Ȋntr-o lume digitală, ȋn care informația este peste tot, de toate felurile, trebuie să fim foarte atenți la sursele pe care le alegem. Le spun și pacientelor mele: teoretic nu este nimic greșit ȋn a citi diferite articole online sau a ne uita pe forumuri, pentru a descoperi experiențele altor mame, ȋnsă comunicarea constantă cu medicul specialist este cea mai importantă. Pe lângă anii de studiu și cei de practică, medicul tău are toate analizele din sarcină, informațiile despre tine și bebelușul tău, astfel că recomandările pe care ți le dă sunt 100% personalizate, ȋn conformitate cu nevoile tale și ale fătului. Doctorul tău ȋți va spune, sincer și deschis, care sunt, dacă sunt, problemele cu care te poți confrunta și ȋți va oferi și sfaturile necesare pentru a le depăși. Orice decizie legată de naștere trebuie să fie luată ȋmpreună cu medicul tău, nu după ce a făcut vecina sau sora sau prietena ta cea mai bună.

Bagajul pentru naștere – less is more

,,Bagajul” pentru spital și pregătirile pentru sosirea acasă a bebelușului sunt printre subiectele cele mai discutate atât ȋn online, cât și ȋn grupul de prieteni. Am avut paciente care s-au internat cu câte două, trei valize, aveau acolo suficiente lucruri pentru a sta o lună, nu câteva zile. Primesc mesaje de la paciente care mă ȋntreabă despre dispozitive sau jucării de care n-am auzit niciodată, pentru că au citit diferite materiale ȋn care articolele respective erau descrise drept ,,esențiale” pentru dezvoltarea sănătoasă a micuților. Nu există așa ceva. Nou-născuții n-au nevoie de 15 dispozitive cu lumini, sunete sau mai știu eu ce. Lor le trebuie foarte puțin – un pătuț potrivit pentru somn, schimburi, mijloace sigure pentru transport (căruț, scoică, scaun de mașină etc.) și biberoane, dacă nu pot fi hrăniți exclusiv sau deloc la sân. Un bebeluș are cel mai mult nevoie de mamă, mai ales ȋn primele luni de viață, și fix asta tindem să uităm ȋn goana după cumpărături și amenajări.

Mamă sănătoasă, copil sănătos

Când spun ”mamă sănătoasă”, mă refer atât din punct de vedere fizic, cât și psihic. Mama și copilul au o legătură unică, ȋn special ȋn perioada sarcinii și a alăptării. Ce simte unul, simte și celălalt. Femeile ȋnsărcinate trebuie să fie atente la semnalele pe care le transmite corpul lor, dureri de orice fel, stări de rău pe care nu le-au mai experimentat. Și aici este importantă comunicarea cu medicul ginecolog, pentru că el le poate spune dacă acestea sunt normale sau dacă e nevoie de investigații suplimentare.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Gestionarea gândurilor și emoțiilor este un alt element esențial. Am văzut că anxietatea și ȋngrijorările din sarcină, unele firești, de altfel, au luat amploare ȋn anii de pandemie, mai ales la pacientele care se pregăteau să nască pentru prima dată. Știrile din presă și din online au contribuit la acest fenomen, așa că, nu de puține ori, le-am recomandat pacientelor să facă o pauză de media și să se concentreze pe lucrurile care le fac plăcere și le dau o stare de bine. Au fost și cazuri ȋn care am recomandat consilierea psihologică, iar rezultatele pozitive au fost vizibile după câteva ședințe. Am depășit de mult perioada ȋn care terapia era considerată o rușine, acum este un tratament la fel de firesc precum oricare altul.

Prevenția salvează vieți

Printre ȋngrijorările viitoarelor mame, majoritatea sunt legate de sănătatea copilului, atât la ȋnceputul vieții, cât și mai departe, ȋn timp. Pe lângă analize genetice sau asigurări de sănătate, avem acces și la alte metode de prevenție. Una dintre ele, tot mai populară printre gravide, este recoltarea de celule stem din placentă, sânge și țesut ombilical la naștere. Sunt peste 85 de boli grave (de ex. diferite tipuri de cancer și leucemii, paralizie cerebrală, sechele AVC, autism etc.) care se tratează, ȋn prezent, cu ajutorul celulelor stem din cordonul ombilical. La ritmul ȋn care evoluează cercetarea medicală, ȋn mai puțin de un deceniu, experții estimează că vom ajunge la sute de boli incurabile (precum diabet sau scleroză multiplă) ȋn tratamentul cărora vom folosi celulele stem din placentă. Le sfătuiesc pe pacientele mele să se informeze despre acest subiect, din surse de specialitate, și să aleagă recoltarea celei mai mari cantități de celule disponibilă.

Avertismente pentru viitoarele mămici

Bineȋnțeles, controalele și analizele periodice, plus altele suplimentare, recomandate de medic, pe baza simptomelor sau a ceea ce el observă, sunt obligatorii. Reiau și aici recomandarea pentru viitoarele mămici de a monitoriza atent stările fizice și psihice din perioada sarcinii. Multe probleme de sănătate ale mamei și ale copilului sunt depistate sau evitate astfel.

Medicamentația ȋn sarcină este iar un subiect controversat. Ȋntâlnesc des două extreme – femei care se feresc să ia orice medicament și femei care cred că se pot trata la fel ca ȋnainte. Ambele variante sunt greșite. Avem tratamente pentru diferite afecțiuni, ȋnsă acestea se administrează doar la recomandarea și sub supravegherea medicului.

Fumatul este un obicei periculos pentru orice persoană, mai ales pentru o femeie gravidă. Ideal ar fi să se renunțe la el ȋnainte de sarcină, dar dacă acest lucru nu se ȋntâmplă, și sevrajul este unul violent, trebuie redus pe cât posibil numărul de țigări.

Același principiu al moderației se aplică și la consumul de cafea și la alimentație. Treaba aceea cu mâncătul pentru doi este un mit. Aportul caloric ȋn sarcină trebuie crescut cu 100-300 calorii/zi, maxim. Organismul are nevoie de mai multe vitamine și minerale, de hidratare suplimentară, de aici și ,,poftele” crescute de fructe, legume sau alte alimente. Dacă poftim cartofi prăjiți, dulciuri sau mâncăruri procesate, deja nu mai vorbim despre nevoile bebelușului. Acestea din urmă nu ajută la nimic, dimpotrivă, cresc riscul de diabet, atât la mamă, cât și la copil. Vorba noastră din popor (,,gras, frumos și sănătos”) este, de asemenea, un mit. Prea multe kilograme acumulate de mamă ȋn timpul sarcinii ȋngreunează recuperarea post partum, iar un copil mult mai mare de 3,4 kg (media la naștere) poate ȋngreuna procesul nașterii.

Citește și:

Cum ar trebui să reacționeze părinții la presiunea celor din jur și la sfaturile nesolicitate

Gene de mamă. Noua știință a instinctului matern

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Gene de mamă. Noua știință a instinctului matern

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să ne păstrăm copiii aproape

SELF-IMPROVEMENT//

Părinți distrași de tehnologie

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.