SELF-IMPROVEMENT//

Ghid de conduită în social media după o despărțire

În primul rând, trebuie să te oprești din a-ți spiona fostul pe platformele de socializare.


În următoarele 7 minute vei afla:

– Care sunt pașii pe care trebuie să-i faci pentru a te depărta emoțional de ex-ul tău.
– Cum să gestionezi plictiseala atunci când iei o pauză de la social media.


Să ne imaginăm că tocmai ai fost părăsit(ă) de partener(ă). La început ești în stare de șoc, apoi simți furie și durere până în măduva oaselor, simți că ți se învârte capul în continuu, iar viața ta e un haos total. Însă după câteva luni în care marinezi în durere, începi ușor-ușor să simți că ești pregătit să accepți, adică intri în faza finală a recuperării după o despărțire. Aproape că ai reușit! Aproape că ai reușit să uiți.

Și tocmai atunci se întâmplă. Într-o dimineață, când ești la toaletă și scroll-ezi prin newsfeed, dai peste fostul / fosta. E o poză în care arată foarte bine, radiază și se ține de mână cu noul partener, care, la rândul său, arată senzațional. 

Simți umilință în ultimul hal, iar sufletul ți se sleiește pe gresia băii. Îți vine să vomiți. Ochii ți se umplu de lacrimi. Ai vrea să urli până iese din tine toată furia. Și să le faci pe toate astea în timp ce stai pe toaletă, făcând ce și împăratul face singur. Și brusc, revii la momentul zero, la prima clipă de după despărțire. Ca un fraier ce ești! 

O cură de detoxifiere de social media e analogul regulii ”no contact” și te ajută să eviți experiențe precum cea descrisă mai devreme. Te ajută să te lipsești de toate postările foștilor/fostelor din categoria: ”Uite ce bine o duc și cât de bine arăt!”, de toate detaliile legate de viața lor sentimentală și de orice porcării care au legătură cu ei/ele, care ar putea redeschide rana despărțirii și ți-ar putea prelungi agonia. 

Beneficiile unei pauze luate de la social media

În sine, un detox de social media presupune limitarea consumului de platforme sociale pe o perioadă care să ți se pară rezonabilă. Și chiar dacă ar putea părea că unicul său beneficiu este acela că te ajută să treci mai repede peste un/o fost/ă, în realitate, beneficiile sunt multiple. 

1. Îți este mai ușor să te abții de la a-ți spiona în permanență ex-ul

Pe toții ne apucă la un moment dat curiozitatea, și căutăm intenționat să aflăm ce a mai postat și cum mai arată viața sa. Și după cum este și firesc, consecința acestei curiozități este o cantitate și mai mare de tulburare.

Atunci când iei pauză de la platformele sociale, riscul să pățești acest lucru este cu mult mai mic. Din moment ce nu ai acces sau nu îți permiți accesul la social media, nu prea ai cum să îți urmărești vechea iubire. 

2. Nu te mai compari tot timpul cu ceilalți

Pe platformele de socializare apare această tendință cu iz toxic de a poza în ipostaze excepționale – părem bogați și de succes, atrăgători și populari, remarcabili, talentați și incredibili. E normal ca atunci când îi vezi pe ceilalți în această lumină, să te compari cu ei și să simți tu nu ești la același nivel – că ești inferior și lipsit de valoare

Pauza luată de la platformele sociale te va împiedica să iei contact cu oameni în astfel de ipostaze și să te compari cu aceștia. Astfel, te scutești de o grămadă de frustrări care te-ar putea face să fii și mai anxios, nesigur și în cel mai rău caz, de-a dreptul deprimat. Că tot vorbim de depresie….

3. Te ajută să îți îmbunătățești echilibrul mental

Consumul crescut și frecvent de conținut social media trădează, în sine, tendința spre anxietate, însingurare, stres, narcisism și în unele cazuri, chiar depresie. Iar dacă ești deja deprimat, din cine-știe-ce motive, slalomul pe platformele de socializare nu va face decât să îți accentueze această stare. Și ca și cum asta nu ar fi deja suficient, a fost demonstrat științific faptul că sentimentul de împlinire și fericirea noastră sunt proporționale cu timpul petrecut în social media.

Dar stai, asta nu e tot!

Asemenea gambling-ului și jocurilor video, consumul de conținut social media determină creierul să secrete cantități uriașe de dopamină – hormonul plăcerii – în organism. Fapt care te face să îți dorești să petreci și mai mult timp scorll-ând, iar dacă nu te poți rupe de această vrajă, riști, în cel mai pur sens cu putință, să devii dependent de platformele de socializare.

E nevoie de continui? Tot ce ține de social media este literalmente nociv pentru sănătatea noastră mentală, în toate aspectele sale. Așadar, nu este de mirare că tot felul de specialiști din tot soiul de domenii recomandă și laudă în stânga și în dreapta avantajele detox-ului de social media. 

4. Te ajută să depășești sentimentul de FOMO

Teama de a fi ratat ceva important, prescurtat FOMO, este o formă de anxietate socială ce izvorăște din îngrijorarea de a nu fi parte dintr-o experiență – sau mai multe experiențe – la care toți ceilalți au participat și de care s-au bucurat. 

Platformele de socializare sunt o sursă constantă de FOMO din moment ce alimentează permanent portofoliul de activități la care nu poți participa. Așa că, de câte ori vezi o fotografie editată care prezintă viața altcuiva, poți avea sentimentul că viața ta este mai puțin interesantă și mai lipsită de sens decât a acelei persoane.

”Ia uite, ăsta petrece pe o plajă privată din Ibiza, înconjurat de prieteni, de modele super-atrăgătoare și celebre, de cocktail-uri extravagante și se distrează de minune! Iar eu sunt acasă, mănânc înghețată Ben & Jerry, stau în pijamale, îmi plâng de milă pentru că mi-e dor de fostul, scotocesc după semne că s-ar putea întoarce la mine și îmi spăl pe dinți câinele!”

Calmează-te! Adevărul este că în permanență lipsești de undeva și întotdeauna vei rata ceva. Și e firesc să fie așa! Când iei o pauză de la platformele sociale, vei elimina cauza primară a FOMO – adică socializarea online – și astfel îți va fi mai ușor să te concentrezi asupra lucrurilor cu adevărat importante, acelea care sunt chiar în fața ta. 

Un ultim aspect esențial înainte de a ne pune pe treabă: nu aș vrea să tragi concluzia că orice fel de interacțiune cu platformele sociale ar fi nocivă. O escapadă ocazională din realitate este absolut sănătoasă. Avem, cu toții, nevoie de astfel de momente. Ceea ce este nesănătos, însă, este folosirea (sau abuzul de) social media pentru a te ține la distanță de trăirile neplăcute, precum singurătatea, suferința sau nefericirea. 

Până la urmă, contactul cu conținutul social media este neutru, în sine. Intenția din spatele acestui contact însă este cea care face ca el să fie bun sau rău, sănătos sau nesănătos. Și singur mod în care îți poți da seama care este limita ta este introspecția sinceră. 

Cum să iei o pauză de la platformele sociale

Cu toate că sunt nenumărate feluri în care poți face un detox de social media – și fiecare dintre bloggerii care vorbesc despre productivitate are o versiune proprie, cea despre care îți voi vorbi mai jos este formula pe care o aplic eu și pe care le-o propun și clienților care apelează la serviciile mele plătite. 

Pasul 1: Șterge orice urmă a fostului/ei din toate dispozitivele tale electronice

Din moment ce ai luat această decizie tocmai pentru a te reface după despărțire, începe prin a de des-prieteni de acesta/aceasta pe toate platformele de socializare, la fel cum ai face atunci când iei decizia de no contact. De fapt, detox-ul de social media și no contact-ul merg mână în mână și au multe puncte comune.

Când ai terminat cu etapa aceasta, șterge din memoria telefonului numărul persoanei toate mesajele pe care vi le-ați scris, toate email-urile pe care vi le-ați trimis, pozele și filmulețele cu el/ea. TOT!

Dacă ai cum și circumstanțele ți-o permit – adică, dacă nu lucrați împreună, dacă nu locuiți împreună, dacă nu aveți copii împreună, ori dacă nu îți dorești să vă împăcați – blochează orice formă de acces la ex. Blochează-i numărul de telefon, adresa de email și blochează-l/o pe platformele sociale. 

Pasul 2: Elimină-i din toate dispozitivele tale și pe cei a căror activitate te-ar putea sabota

Dă-le unfollow tuturor celor de care nu ești interesat în mod special, și mai ales, celor care ți-ar putea provoca o stare proastă la un moment dat – de exemplu, celor care postează frecvent lucruri legate de cuplu sau citate romantice.

Și dacă te simți plin de curaj, e un plugin Google Chrome care se numește Kill Newsfeed, și care, așa cum spune și denumirea sa, oprește newsfeed-ul Facebook în timp ce ești conectat. Eu îți recomand să apelezi și la acest secret pe perioada detox-ului. 

Pasul 3: Dezinstalează-ți toate aplicațiile de socializare de pe telefon

Facebook, Instagram, Snapchat, oricare ar fi, șterge-le pe toate! Prima dată îți va fi greu să faci acest pas, dar, odată făcut, îți vei da seama că n-ai avut niciodată nevoie de ele cu adevărat!

Și dacă tot ți-ai făcut curaj să faci asta, oprește-ți și toate notificările de pe telefon. Știi despre care vorbesc, toate cerculețele acelea roșii care îți răsar pe ecran și care te invită să-ți accesezi în mod compulsiv aplicațiile. Această ultimă parte n-are a face cu gestionarea despărțirii de fostul/a, dar contribuie la echilibrul tău mental, la fericirea și productivitatea ta. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Pasul 4: Propune-ți un termen și ține-te de cuvânt

Buuun! Deci, te-ai des-prietenit de el/a pe platformele de socializare. Te-ai des-prietenit și de toți cei a căror activitate online îți poate sabota recuperarea după despărțire. Ai șters toate urmele digitale ale fostului/ei. Ți-ai șters din telefon aplicațiile de socializare online. Și ți-ai făcut curaj și să renunți la toate notificările alea sâcâitoare. Bravo!

Etapa finală al procesului de detoxifiere de social media este stabilirea unui termen până la care vei păstra aceste coordonate. 

Eu ți-aș propune ca acest termen să fie nelimitat și ca detox-ul să-ți devină un stil de viață, dar decizia este a fiecăruia în parte. Sunt oameni care reușesc să-și facă un stil de viață din această strategie, și alții care recurg la ea numai până când vor fi trecut peste despărțirea de fostul partener. Mai sunt și aceia care se țin de ea numai o vreme, cum ar fi timp de două luni. Alege varianta care ți se potrivește cel mai bine!

Atunci când ți-ai propus un obiectiv, e important să faci tot ce-ți stă în puteri ca să-l atingi. Cu alte cuvinte, să faci astfel încât orice ”excursie” pe tărâmul social media să-ți fie incredibil de complicată. Cum faci acest lucru? Blocându-ți accesul la site-uri. Instalându-ți phone blockers. Cu ajutorul prietenilor care își iau angajamentul să te tragă la răspundere dacă îți încalci principiul. Să aruncăm o privire în detaliu asupra fiecăreia dintre aceste opțiuni. 

Blocarea accesului la site-uri

Investește în aplicații precum Cold Turkey (disponibile pentru Mac/Windows), FocusMe (pentru Mac) sau HeyFocus (tot pentru Mac), care îți permit să blochezi complet anumite site-uri sau aplicații pentru o anumită perioadă. 

De exemplu, eu mi-am setat să nu am acces la YouTube între 5 am și 5 pm. Dacă n-aș fi recurs la acest gest, aș fi stat toată ziua cu ochii la filmulețe și n-aș mai fi făcut nimic. Așadar, decide-te care sunt site-urile și aplicațiile pe care trebuie să le blochezi – ”victimele” cele mai obișnuite, în astfel de cazuri, sunt Facebook și Instagram – pe ce perioadă vrei să le blochezi și, apoi, fă-o!

Instalarea unor phone blockers

Asemenea website blockers-urilor, phone blockers te ajută să-ți limitezi accesul la anumite aplicații, dar nu și la website-uri. 

Oricare ar fi acestea, sunt incredibil de utile atunci când vine vorba despre luarea unei pauze de la platformele de socializare. Astfel, așa cum îți sugeram și la punctul anterior, identifică aplicațiile pe care e nevoie să le blochezi, intervalul de timp pentru care îți propui să faci acest lucru, și apoi pune-ți planul în aplicare!

De asemenea, e important de menționat că unele telefoane, precum iPhone-urile, au această opțiune în setările originale (Screen Time), pe când altele, nu o au. În cazul celor din urmă, aplicațiile altor dezvoltatori, precum cea de la Google, Digital Wellbeing sau Help Me Focus, sunt absolut necesare. 

Prietenii care să te tragă la  răspundere

Un prieten care își ia angajamentul să te tragă la răspundere dacă îți încalci principiile este cineva a cărui responsabilitate este aceea de a te motiva să îți atingi obiectivul de a lua pauză de la platformele de socializare, în loc să îți spionezi ex-ul, să îl cauți sau să te abați de la ce ți-ai propus în general. Poate fi un prieten, un membru al familiei sau un coleg de serviciu. Oricine!

Dacă ești genul de persoană dramatică și îți plac lucrurile complicate, stabilește împreună cu prietenul care te trage la răspundere consecințe dure pentru eventualitatea în care îți încalci strategia de detoxifiere de social media. 

De exemplu, o variantă de consecințe dure ar fi ca, de câte ori îți contactezi fostul sau de câte ori îi vizualizezi profilul, să transferi 200 de lei în contul prietenului care te trage la răspundere sau să îi donezi pentru o cauză caritabilă cu care nu ai rezona în altfel de circumstanțe. 

Cum să gestionezi plictiseala

Așteaptă-te ca pe parcursul pauzei să te simți adeseori plictisit(ă). E inevitabil. Oricum ar fi, există destule lucruri pe care le poți face în acest sens. 

În loc să te îndopi cu conținut media superficial, de proastă calitate, și care te umple de dopamină, începe să accesezi conținuturi mai calitative și mai utile, din alte surse. În acest fel, nu numai că vei scăpa de plictiseală – sau, măcar de o bună parte din ea, ci îți vei găsi și calea către a deveni un om mai bun, o ființă mai complexă. 

Adică, în loc să te uiți pe YouTube la filmulețe de 8 minute, găsește cursuri universitare de o oră, pe teme care să te captiveze și alege să le urmărești pe acestea. În loc să citești un articol ușurel de 500 de cuvinte, pune mâna pe o carte, sau, măcar alege un articol mai lung de pe un blog de calitate. Și, în loc să te informezi de pe site-uri ”senzaționale”, alege pagini cu conținut verificat și serios, precum Wikipedia Current Events.

Concluzii finale

Nu te raporta la strategia mea ca la niște reguli de fier pe care trebuie să le urmezi, orice ar fi. Fii flexibil și adaptează-le gusturilor tale și stilului tău de viață. 

Poate că job-ul tău se bazează pe aplicațiile de socializare și nu-ți poți permite să le ștergi din telefon. Dacă așa stau lucrurile, nu le șterge, dar alege să-ți limitezi accesul la ele sau, măcar dă-i unfollow fostului/ei de pe platformele relevante. 

Poate că abuzezi de Facebook, dar ai o relație sănătoasă cu Instagram și te bucuri în mod real de conținutul de acolo. În cazul acesta, șterge-ți Facebook-ul și limitează-ți posibilitatea de a sta pe Instagram la o oră pe zi, de exemplu. 

Sau poate că nu-ți dorești să-ți blochezi fostul/a iubit/ă complet, cu toate că știi că o abordare radicală ți-ar grăbi recuperarea. Dacă alegi această strategie, des-prietenește-te de ace(a)sta doar pe o parte dintre platforme. 

Repet, niciunul dintre pașii detox-ului de social media nu este cioplit în piatră. Așa că fii flexibil! Fă ca această pauză să fie despre tine și în felul tău. Dar trebuie să știi și că nu funcționează varianta ”blândă”. Ori ești serios și te ții de ce ți-ai propus, ori te lași păgubaș. Recuperarea ta depinde de această decizie.

Îți țin pumnii!

Citește și:

Cum să te vindeci după o despărţire

O relație începe abia atunci când se termină dragostea?

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Hai să-i spunem pe nume: durerea divorțului atunci când ai copii

SELF-IMPROVEMENT//

Riscul de a fi autentic în era digitală

SELF-IMPROVEMENT//

Viața nu este chiar așa cum ar trebui să fie și asta e în regulă!

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.