EFICIENȚĂ//

Felul în care lucrăm s-a schimbat: cum să-ți menții concentrarea în era digitală

Hrănește-ți abilitatea de a face ce contează.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care sunt principalele surse de distragere digitală.
– Cu câte secunde a scăzut capacitatea noastră de a ne menține concentrarea în ultimii 20 de ani.


Ți s-a întâmplat și ție să simți că nu te poți concentra asupra activității pe care oai de făcut? Te epuizează încercarea continuă de a face față întreruperilor și constantelor solicitări care îți distrag atenția? Nu ești singura persoană care se confruntă cu această problemă, mai ales în aceste vremuri, în care mulți dintre noi lucrează de acasă, cu copii, partener de viață, colegi de apartament și animale de companie împrejur. Conform unui studiu realizt de McKinsey Global Institute, peste 60% din timpul unei zile de lucru se irosește contraproductiv în activități diverse, căutând informații sau așteptând ca un coleg să devină disponibil. S-a descoperit că numai gestionarea email-ului ocupă 30% din timpul de lucru al unei săptămâni. Gloria Mark, expert în digital distraction (surse de distragere a atenției din mediul digital) și profesor la University of California, Irvine, a calculat că un funcționar de nivel mediu are la dispoziție circa 11 minute între întreruperi și că, mai apoi, are nevoie de alte 25 de minute pentru a putea reveni la ceea ce făcea înainte de a fi întrerupt. 

Tot ceea ce ține de locul de muncă a trecut prin transformări profunde în ultimii ani, chiar și înainte de pandemia de coronavirus. COVID-19 a creat contextul unui salt uriaș, forțând companiile să se adapteze la un stil de lucru ce presupune mult mai mult delegarea sarcinilor, într-un timp foarte scurt, de numai câteva săptămâni. Să existe, oare, o altă sintagmă care să-și fi transformat atât de repede sensul precum ”a lucra de acasă”? Înainte, făceam asta pentru a evita întreruperile. Acum, a devenit sinonim cu ”întreruperi”, mai ales pentru că mulți oameni se ocupă de educația copiilor și văd de cei dragi, în timp ce lucrează. 

Pandemia a creat un context în care este greu de stabilit când se sfârșește ziua de lucru și de unde începe viața personală, motiv pentru care, este complicat să ne punem la bătaie creativitatea. Încercarea de a lucra susținut seamănă mai degrabă cu un mers pe sârmă printre notificări, alerte, sâcâieli și întreruperi. Concluzia unui studiu este că, față de anul 2000, capacitatea ființei umane de a-și concentra atenția a scăzut de la 12 secunde, la 8,5 secunde, sub cea a unui peștișor de acvariu (cam atâta timp ai nevoie pentru a citi această frază). Și am putea crede că depășim acest neajuns încercând să facem mai multe lucruri în același timp, însă, știința a demonstrat că multifuncționalitatea nu este nimic mai mult decât un mit. Cercetările au demonstratproductivitatea poate scădea cu 40% atunci când ne comutăm atenția de la o sarcină la alta. Și cum amândouă suntem și mame, putem confirma această statistică!

Nu putem ști cum va arăta mediul profesional atunci când pandemia va fi trecut, dar avem certitudinea că se va lucra mult mai mult de acasă, iar asta va necesita o transformare la nivelul tiparelor mentale, pentru a ne putea face profesiile concentrat, intens și susținut. Lucrul de acasă poate fi o provocare, însă sunt și beneficii, în special legate de mai multă flexibilitate în organizarea timpului, mai mult timp disponibil odată cu eliminarea navetei către și de la locul de muncă și mai multe oportunități de a ne preocupa de bunăstarea noastră fizică și psihică. Însă, nu ne vom putea bucura de aceste beneficii dacă nu prioritizăm modalitățile de a delimita între serviciu și viața privată și dacă nu ne oprim din lucru pentru a ne putea apleca asupra lucrurilor care contează cu adevărat în viață.  

Pentru a contribui la maximizarea beneficiilor lucrului de acasă, este vital pentru companii să pună accentul pe descoperirea de noi modalități prin care să-și inspire angajații, să-i motiveze și să-i susțină să se concentreze pe activitățile cu adevărat importante. Primul pas este acela de a le pune la dispoziție instrumentele tehnologice necesare atunci când oamenii nu lucrează din același loc. Este vorba despre instrumente care ne ajută să ne organizăm, care ne țin la distanță de sursele de distragere a atenției și care ne permit să lucrăm cât mai bine în aplicații. Pe scurt, despre ajutorul necesar pentru a ne putea concentra și a ne face cât mai bine treaba, pentru ca apoi, să ne putem deconecta de îndatoririle profesionale atunci când simțim această nevoie. Astfel, ne vom putea reîncărca bateriile și vom fi capabili să lucrăm eficient și creativ, fără să ne epuizăm. Dacă, din ipostaza de lideri, ne vom încuraja angajații să pună în practică acest deziderat și le vom servi noiînșine drept modele, vom reuși să avem un impact pozitiv asupra acestui noi mod de lucru. 

Este o provocare majoră, însă, la fel ca în toate schimbările majore, e util să începi cu pași mici. În continuare, îți prezentăm câțiva Micropași pe care îi poți pune în aplicare tu însuți și care te pot ajuta foarte mult în misiunea de a-ți găsi focusul.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Iată cei 10 micropași, ușor de pus în practică, pe care îi putem include în rutinele noastre zilnice chiar de azi – care te vor conduce către o viață mai organizată, cu mai puțin stres, în noua sa configurație și care te vor sprijini să-ți creezi obiceiuri ce modelează un stil de lucru mai eficient. 

1. Nu-ți începe ziua cu ochii în ecranul telefonului. În loc să-ți întinzi mâna după telefon imediatce ai deschis ochii, acordă-ți cel puțin un minut în care să respiri profund sau să-ți formulezi intențiile pentru ziua care începe. 

2. Fă în fiecare dimineață câte un lucru mărunt care să-ți aducă bucurie. Fie că este vorba despre meditație, despre o plimbare sau despre pregătirea micului dejun. Începând astfel, vei fi mai concentrat și mai productiv odată ce te apuci de lucru. 

3. Stabilește-ți perioada de pauză din timpul zilei (preferabil, încă de dimineață), pentru a te putea concentra mai bine.Setează-ți un reminder, astfel încât să te poți concentra cât mai bine și să reduci la minimum posibilele distrageri. Anunță-ți colegii în legătură cu acest interval, ca să nu te deranjeze. 

4. Blochează notificările care nu sunt importante. Să dai cu ochii de o notificare alarmanta din prima clipă în care te trezești, poate face ca nivelul cortisolului din sânge să o ia razna. Blochează notificările, pentru a reduce stresul și respectă limitele de interacțiune cu ecranele pe care ți le-ai propus. 

5. Rezervă-ți timp în program pentru a gestiona email-urile. Atunci când îți programezi un anumit interval pentru gestionarea email-ului, poți evita întreruperile și sincopele provocate de fiecare email nou care poposește în inbox-ul tău pe parcursul lungul zilei. 

6. Ia-ți cel puțin o pauză scurtă pe parcursul zilei de lucru. Ridică-te de la birou, chiar și numai pentru câteva minute și fă ceva ce te energizează.Te vei întoarce cu forțe proaspete și mintea mai limpede. 

7. Așază-te și meditează, chiar dacă ai numai 5 minute la dispoziție. Atunci când îți liniștești mintea și te detașezi de gălăgia și solicitările din exterior, vei reveni la lucru pregătit să te mobilizezi și să fii eficient. 

8. Ia prânzul altundeva decât pe birou, chiar dacă biroul tău este masa din sufragerie. În loc să înghiți ceva pe fugă, în timp ce lucrezi, ridică-te de acoloși mergi în altă parte să mănânci masa de prânz, chiar dacă asta înseamnă numai câteva minute. Vei fi mult mai productiv în restul zilei. 

9. Ia-ți zilnic o perioadă de pauză de la dispozitive pentru a-ți îmbunătăți concentrarea și a pentru reduce stresul.Propune-ți să stai departe de social media și email pentru un anumit interval de timp, astfel încât să poți acorda întreaga ta atenție lucrurilor celor mai importante.

10. Programează-ți să petreci timp de calitate cu cei din echipa ta.Atunci când petreci timp cu oamenii cu care lucrezi, chiar dacă este doar prin intermediul ecranelor, timp care să nu aibă legătură cu serviciul, nivelul stresului scade și legăturile umane se întăresc.

Citește și:

Ghidul Thrive: totul despre concentrare

Flow – cheia productivității, dar și a fericirii

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Ghidul Thrive: totul despre concentrare

OAMENI THRIVE//

7 lecții de viață pe care le putem învăța de la Malala Yousafzai

OAMENI THRIVE//

Bill Gates își atribuie succesul acestor 3 abilități

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.