WELLBEING//

Există speranță: 3 exerciții pentru a învinge pofta de dulce

Să-ți pui pofta-n cui e mai ușor decât pare!


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce trebuie să ieși din cercul vicios al excesului de dulciuri.
– Cum îți poți conștientiza credințele limitative legate de zahăr.


În afară de faptul că ne-a adus alinare și siguranță încă de când eram mici, asociem zahărul, de obicei, cu fericirea, cu iubirea, cu petrecerile – conectarea cu prietenii și familia. E ziua cuiva? Tort. E cald afară? Înghețată. Petrecere la birou? Un platouaș cu de toate. Mergi la copii în vizită? Ciocolată. Și, tot așa, am lăsat să se creeze niște obiceiuri în care zahărul se lăfăie fericit în farfuriile noastre, pentru ca apoi să ne simțim deopotrivă mizerabil și să ajungem să credem că nu putem trăi fără el.

Știai că…

  • Spre deosebire de bărbați, femeile sunt de două ori mai expuse dependenței de mâncare. Ele țin diete mai des, se abțin de la mese, dar au și tendința de a mânca mai repede, ceea ce predispune la probleme. Femeile cu tulburări hormonale și cele aflate la perimenopauză sunt cele mai expuse dependenței de mâncare.
  • Mai mult de 60% dintre clienții care apelează la Nutrition Coaching se luptă cu pofta de dulce. Se luptau și înainte de pandemie, dar după, lupta a devenit și mai crâncenă. Am auzit multe povești dureroase în sesiunile de coaching. Fie că e vorba de stres, de tristețe, de anxietate, de plictiseală ori din obișnuință, dulciurile au devenit o soluție la îndemână. Chiar dacă are efect un timp limitat, o prăjitură sau o ciocolată mâncată pe nerăsuflate oferă soluția pentru suferința pe moment.
  • Consumul de dulciuri face oamenii să se simtă bine. E singurul lucru care le aduce bucurie instantaneu, într-o perioadă dureroasă și cu multe vești rele. Dulcele provoacă o cascadă de senzații plăcute care ne ajută să uităm de toate experiențele neplăcute.

Din păcate, cea mai mare parte a persoanelor care experimentează mâncatul emoțional al dulciurilor se simt captive și vinovate după ce au mâncat, ceea ce nu face decât să mențină cercul vicios al acestui obicei. Iar apoi sunt cuprinse de sentimente de dezolare și eșec. Și tot așa, într-un cerc fără sfârșit.

Iată 3 exerciții practice pentru a gestiona pofta de dulce:

Exercițiul 1: Dialogul interior  

De fiecare dată când ești aproape de a mânca ceva dulce, te îndemn să-ți iei un ragaz pentru a-ți răspunde la aceste întrebări:

1. De ce vreau să mânânc?

2. Îmi este foame cu adevărat?

3. Este sănătos să mănânc acum acest lucru?

Înainte de a mânca orice (nu numai dulce), să ne oferim, deci, timp pentru a afla răspunsurile la aceste întrebari, cu răbdare, calm și înțelegere.

Când mânânci un aliment care conține zahăr îți activezi receptorii de la nivelul cavității bucale, iar creierul primește imediat un mesaj. Semnalul trimis de zahărul consumat stimulează eliberarea de dopamină, activând astfel răspunsul de recompensă al creierului. Din păcate, consumul constant de zahăr poate schimba disponibilitatea receptorilor de dopamină la nivelul creierului central, dar și în cortexul frontal. Dacă vom consuma cantități mari de zahăr de-a lungul timpului, se va produce o eliberare prelungită a dopaminei, ceea ce înseamnă că sunt stimulate mai mult căile de recompensare ale creierului. În acest fel, creierul devine tolerant la zahăr. Și va avea nevoie de cantități tot mai mari, pentru a atinge același nivel de satisfacție.

Vezi unde este greșeala? Oamenii consumă din ce în ce mai mult zahăr, în speranța că se vor simți și mai bine. Doar că de fiecare dată au nevoie de cantități mari, și mai mari, ca să obțină aceeași senzație.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Exercițiul 2: Gândul de păstrat cu tine!

Când ai o poftă constantă de dulciuri și simți că ai mâncat prea mult, acordă-ți o clipă și întreabă-te: 

  • De ce mănânc atât, oare mă supără ceva? 
  • Mă simt stresat(ă), sunt supărat(ă)? 
  • Ce problemă am acum în clipa asta?

Identifică lucrul care te deranjează și rămâi în gând cu ideea că ești pe cale de a folosi mâncarea pentru a-ți rezolva o problemă. Nu uita însă: problema aceea, oricare ar fi ea, NU poate fi rezolvată prin mâncare! Înșiră pe hârtie modalități de a rezolva problema și treci la acțiune! Uneori, este eliberator să procedezi așa.

Una dintre cele mai mari dificultăți pe care le întâmpinăm când începem să lucrăm la relația cu zahărul sunt convingerile fundamentale pe care le avem când vine vorba de el.

În mintea noastră sunt două gânduri contradictorii cu care trăim zi de zi:

  • Zahărul ne face să ne simțim bine pe moment.
  • Zahărul în exces dăunează organismului, minții, stării de spirit.

Între aceste două gânduri se zbat zilnic cei care au o relație de tipul hate-love cu dulciurile.

Creierului nu-i place durerea și caută cu orice preț să o evite sau să o contracareze printr-o doză de ceva dulce. De aceea, ajungem mereu să apelăm la zahăr când trecem printr-o situație mai puțin plăcută la birou, acasă sau în orice interacțiune pe care o avem. Convingerea plăcută, confortabilă și familiară: ”Zahărul e cel care mă face să mă simt atât de bine!” e mereu la îndemână. Și imediat uităm ideea opusă: ”Zahărul îmi face rău.” E un ciclu prin care treci de fiecare dată, cu fiecare nouă provocare din viață.

Un prim pas prin care e nevoie să trecem în procesul de a ne redefini relația cu dulciurile e să ne analizăm aceste convingeri fundamentale despre zahăr. Dacă nu le vom clarifica și nu le vom combate, ele ne vor sabota de fiecare dată pe drumul nostru de a ne elibera de pofta de dulce.

Exercițiul 3: Schimbă-ți convingerile

Care sunt convingerile tale fundamentale legate de zahăr? Știai că, printre cele mai comune concepții atunci când vine vorba de renunțarea la dulciuri, se numără:

• Dacă nu mai mănânc zahăr voi fi exclus din grupul social? (Vezi mesele cu familia, colegii, prietenii etc).

• Am nevoie de dulciuri pentru a mă relaxa la finalul zilei. 

Tu ce convingeri limitative ai când vine vorba de zahăr?

Îți propun să-ți notezi convingerile fundamentale legate de consumul de dulciuri. Să le aduci la suprafață pentru a le combate. Atâta timp cât tu nu crezi că vei putea renunța la dulciuri, nici nu se va întâmpla acest lucru vreodată! 

Vreau să fii sincer cu tine și să admiți astăzi aceste gânduri pentru a le conștientiza. Nu uita: credințele tale fundamentale despre consumul de dulciuri îți blochează drumul către o stare de sănătate mai bună și către scopurile personale pe care ți le-ai stabilit!

Articolul conține fragmente de e-book-ul gratuit 4 soluții pentru a gestiona pofta de dulce, pe care îl poți descărca aici.

Citește și:

7 strategii de mâncat sănătos când călătorești

5 dileme despre micul dejun, elucidate

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

5 moduri în care ți se schimbă viața după ce devii mamă

WELLBEING//

”Nu mai simt nimic”: ce este oboseala emoțională

SELF-IMPROVEMENT//

Despre viață, psihic, moarte, sinucidere – între mituri și realitate

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.