WELLBEING//

Emoțiile și pofta de dulce

Studiile au arătat că starea de spirit este influențată de alimentele pe care le consumăm.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Cum se creează cercul vicios al consumului de ciocolată.
– În ce mod este afectat creierul de alimentele „false”, care sunt ambalate și procesate.


Când mâncăm corect, este foarte probabil să ne simțim mai bine decât atunci când facem excese sau mâncăm alimente sărace în nutrienți. Importanța unei alimentații bune, pentru noi și familiile noastre, poate fi un subiect de dezbatere foarte vast. Îndemnul este să faceți alegeri înțelepte în ceea ce privește mâncarea, să găsiți alimente care să nu fie doar convenabile, ci și apetisante, care miros bine, au gust bun  (căci mâncăm cu toate simțurile), iar acestea vor avea ca rezultat o stare generală de bine, atât fizic, cât și psihic.

Din experiența de la școală sau din cabinet, pot să spun că cei mai sănătoși copii sunt cei care fac parte din familiile care mănâncă alimente sănătoase. Acești copii nu numai că au corpul armonios dezvoltat, dar au rezultate bune la școală și sunt integrați în diverse grupuri sociale.

Atunci când vorbim despre influența alimentației asupra stării de spirit ne referim la tulburările date de deficitul nutrițional asupra dispoziției.

Studiile au arătat că starea de spirit (atât la copii cât și la adulți) este influențată de alimentele pe care le consumăm. De fapt, creierul este afectat de ceea ce mâncăm mai mult decât orice alt organ. Cu alte cuvinte, dacă mâncăm alimente slab nutritive, performanțele noastre vor fi pe măsură. Mâncarea bogată în nutrienți, cea „adevărată”, poate ajuta la susținerea unei atitudini pozitive și a unui stil de viață mai sănătos.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Alimentele „false”care sunt ambalate și procesate, afectează negativ creierul în trei moduri:

  • sunt sărace în grăsimi de calitate, care construiesc și hrănesc creierul;
  • sunt bogate în zaharuri care perturbă activitatea creierului;
  • și conțin, cel mai probabil, aditivi care dereglează echilibrul dintre creier și corp.

Conform efectului de dispoziție alimentară, o dietă plină de alimente proaspete, integrale și naturale, va avea un impact pozitiv asupra nivelului de energie și a capacității de a cultiva o atitudine pozitivă față de alte schimbări de stil de viață și comportament.

Dacă ești interesat să afli cum îți este influențată starea de spirit de alimente, începe propriul jurnal despre starea de spirit! Acest lucru te va ajuta să urmărești cum te simți după ce mănânci anumite alimente, astfel încât să știi ce alimente te fac să te simți plin de energie, vibrând de sănătate, și ce alimente te fac lent, trist și demotivat.

Diverse cercetări afirmă că există o legătură fiziologică între carbohidrați și ceea ce provoacă pofta de mâncare. Dulciurile declanșează o creștere a serotoninei – un hormon pentru stare de bine, dar corpul și creierul se obișnuiesc cu acest nivel mai ridicat de serotonină și chiar depind de el pentru un sentiment de bine. Deci, când nivelul serotoninei scade, apare pofta de a consuma ciocolată pentru a „corecta” situația. Repetând acest comportament, el devine un cerc vicios, iar în timp consumatorul de dulciuri face asocierea dintre mâncarea dulce și starea de spirit și crede că dulciurile asigură sănătatea și bunăstarea.

Un alt grup de hormoni, numiți „endorfine”, este, de asemenea, implicat în ceea ce provoacă pofta de mâncare. Dulciurile declanșează eliberarea de endorfine, așa numite „narcotice” naturale ale creierului, ajutându-ne să ne relaxăm atunci când suntem stresați. Așadar, există o bază bio-chimică pentru sentimentele bune pe care le avem după ce am mâncat o bucată de ciocolată. Endorfinele sunt o altă parte a explicației biochimice pentru sentimentele pozitive ale dispoziției noastre. 

Însă exercițiile fizice și starea de îndrăgostire declanșează, de asemenea, eliberarea de endorfine, iar una sau alta dintre acestea poate fi o alegere mai bună decât o altă felie de cheesecake. 

După cum ne putem aștepta, având în vedere înțelepciunea organismului nostru, nivelurile de substanțe neurochimice ale poftei de mâncare fluctuează de-a lungul zilei. Substanțele chimice ale dorinței de carbohidrați (de exemplu, neuropeptida Y – NPY) au nivelul cel mai mare dimineața, stimulându-te să mănânci un mic dejun bogat în carbohidrați, căci organismul a epuizat rezervele de carbohidrați din timpul unui post nocturn de zece până la douăsprezece ore. În schimb, substanțele neurochimice care provoacă pofta de lipide, de grăsimi, sunt mai intense seara, când organismul trebuie să stocheze grăsime pentru postul de peste noapte.

Oprește-te și gândește! 

Timp de o săptămână, concentrează-te pe cum să oprești pofta de zahăr și gândește-te la ce aliment dulce mănânci și de ce-l mănânci. Haosul dietei rezultă adesea dintr-o lipsă de planificare și, prin urmare, din lipsa opțiunilor potrivite. Încetinește ritmul zilnic, planifică și mănâncă ceea ce intenționezi la ore potrivite, în loc să mănânci când  disperat după ceva (eventual dulce).

Amintiți-vă să amestecați! 

Schimbarea modului în care abordezi pofta de zahăr înseamnă schimbarea unui comportament, ceea ce va dura aproximativ trei săptămâni pentru a avea efect. Deci păstrează-ți concentrarea și motivația! Când alegi greșit sau când exagerezi, gândește-te ce s-a întâmplat, astfel încât să n-o mai faci. Nu te pedepsi, continuă să încerci să faci cât mai multe dintre alegerile corecte și vei ajunge acolo!

Citește și:

De ce mâncăm emoțional și cum ne putem tempera?

Legătura dintre hrană și fericire

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Cum dau alimentele procesate dependență

WELLBEING//

Ce să mănânci la cină pentru un somn desăvârșit

WELLBEING//

8 greșeli care te costă atunci când faci cumpărături și cum să le eviți

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.