WELLBEING//

Emoțiile îți transmit mesaje importante

Tu știi să le descifrezi?


În următoarele 7 minute vei afla:

– De ce teama ne ajută să devenim mai precauți, să supraviețuim diverselor provocări.
– Care este regula butoanelor emoționale.


Probabil că fiecare dintre noi a fost luat prin surprindere la un moment dat de reacțiile emoționale proprii sau ale altora. Probabil că fiecare dintre noi s-a simțit scos din pepeni de cineva. Dar oare câți dintre noi își acordă timp să înțeleagă ce butoane ale emoției le apasă copiii, partenerii, rudele, prietenii, colegii, managerii? Prea puțini, din câte am reușit să observ eu de-a lungul anilor în care am facilitat cursuri menite să-i ajute pe participanți să-și gestioneze mai bine emoțiile.

Pe de o parte, motivul cred că ține de felul în care era privite emoțiile în copilăria noastră, ce mesaje ni s-au comunicat despre ele, ce am observat la adulții importanți din viețile noastre. Încă mai aud și azi atenționări cum că plânsul e pentru fete, că băieții trebuie să fie puternici, că cei mici nu au motive să simtă furie, că nu e frumos, că nu se cuvine. Pe de altă parte, e nevoie de implicarea noastră activă în orice arie a vieții noastre vrem să îmbunătățim, ceea ce înseamnă că, indiferent de ce ne-a fost comunicat în copilărie, avem libertatea și responsabilitatea să punem aceste mesaje sub semnul întrebării și să rescriem lucrurile care nu mai funcționează pentru noi.

Avem tendința să fim furioși pe furia noastră, îngrijorați pentru îngrijorarea noastră, nefericiți pentru nefericirea noastră. Cu cât ne luptăm mai mult cu emoțiile noastre cu atât mai tare ne scufundăm în suferință.

Te invit să privim emoțiile printr-o lentilă nouă și-ți propun 3 schimbări de paradigmă de care ai nevoie ca să-ți redefinești relația cu ceea ce simți.

1. Emoțiile nu sunt pozitive și negative

Emoțiile doar sunt. Sigur că, din punct de vedere al felului în care ne fac să ne simțim, unele sunt mai plăcute decât altele. Din punct de vedere al utilității lor însă, ele toate au un rost. Sunt ca niște mesageri care ne aduc informații valoroase despre noi. De exemplu, furia ne poate atrage atenția că o valoare importantă pentru noi nu a fost respectată, teama ne ajută să devenim mai precauți ca să supraviețuim diverselor provocări, vina ne poate motiva să reparăm greșelile făcute.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


2. Reprimarea sau ignorarea emoțiilor nu e o soluție

O abordare mai potrivită este să creăm spațiu pentru acestea, să le identificăm corect, să le observăm cu compasiune, curiozitate și curaj. Știai că uneori furia maschează alte emoții? Gândește-te la o situație recentă în care ai simțit furie și adu-ți aminte ce a declanșat-o. Cu cine erai? Despre ce vorbeați? Care era contextul? Cu cât mai mult te uiți la această amintire și încerci să o descrii cât mai exact, cu atât mai mare e șansa să-ți dai seama că, în spatele reacției tale mânioase, se ascunde de fapt o suferință, tristețe, teamă, dezamăgire. Odată ce ai această claritate, vei putea să gestionezi în mod autentic emoția de drept.

3. Nu suntem emoțiile noastre

… și nu trebuie să facem ce ne spun ele. Pe măsură ce învățăm să creăm spațiul pentru ele, să identificăm corect ce simțim și să căutăm mesajul din spatele acestor emoții, devine tot mai ușor să nu ne identificăm cu ele și să răspundem conștient la situația cu care ne confruntăm în loc să reacționăm pe pilot automat.

Dacă orice emoție este OK, nu orice comportament este OK. Respirația conștientă este cel mai la îndemână aliat pe care-l avem, pentru că ne ajută să liniștim creierul, să-i reechilibrăm neurochimia și să reconectăm astfel cortexul prefrontal, ceea ce înseamnă că vom putea să alegem să răspundem asertiv, nu agresiv, pasiv-agresiv sau submisiv.

Emoțiile sunt parte firească din viața noastră: ele sunt aici ca să ne comunice informații valoroase despre noi, nu ca să ne facă zilele mai grele. Asta o facem noi, încercând să le controlăm, să le reprimăm, să dăm vina pe ele, să le realimentăm cu gânduri negative.

Relația noastră cu propriile emoții, felul în care ne raportăm la ele, măsura în care le înțelegem și identificăm nevoia din spatele lor sunt responsabilitatea noastră. Cu cât mai repede înțelegem asta, cu atât mai înfloritoare va fi relația noastră cu noi înșine și cu ceilalți.

Citește și:

Inteligența emoțională: ce este și cum poate fi îmbunătățită

Florin Alexandru: ”Emoțiile sunt un instrument spre împlinire”

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Inteligența emoțională: ce este și cum poate fi îmbunătățită

WELLBEING//

”Nu mai simt nimic”: ce este oboseala emoțională

SELF-IMPROVEMENT//

Autoreglarea emoțională pe repede înainte

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.