WELLBEING//

Emoțiile din farfurie, de Sărbători

Cum să eviți mâncatul emoțional când tentațiile sunt peste tot.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce suntem predispuși să exagerăm cu mâncatul în perioada Sărbătorilor.
– Ce rol joacă meditația în controlul apetitului.


Se apropie Sărbătorile de iarnă. Oricât de greu și ciudat a fost anul acesta, chiar dacă ne ține încă la distanță de mulți dintre cei dragi, spiritul Crăciunului începe să se facă simțit.

Ne gândim să cumpărăm cadouri, chiar dacă unora dintre destinatari le vom trimite  prin curier de data asta, ne gândim că trebuie să gătim ceva special, chiar dacă vom sărbători în cerc restrâns, ne gândim la împodobirea bradului și la turtă dulce sau biscuiți pentru moș Crăciun.

Anul acesta a fost un carusel de emoții pentru noi toți, cu negare, furie, teamă, poate chiar depresie, cu acceptare și adaptare. Pentru mulți dintre noi, toate aceste emoții și-au găsit rezolvarea în farfurie, pentru că mâncarea nu ne judecă. Este acolo când dorim noi, ne oferă alinare și confort. 

Sau, dacă până acum am reușit să nu ne gestionăm emoțiile prin intermediul farfuriei, Sărbătorile pot fi momentul în care lucrurile pot scăpa de sub control.

Pentru că, deși este o perioadă de bucurie, nu ne putem opri să ne gândim că nu-i vom vedea pe toți cei dragi, că nu vom petrece ca de obicei. Și atunci, ce mai contează o prăjitură în plus? 

Contează, pentru că ne poate strica relația cu mâncarea, ne poate adânci tristețea și stresul.

Care este strategia potrivită pentru a evita emoțiile din farfurie, de Sărbători?

Jurnalul emoțiilor

Scrisul are efect terapeutic și ne poate ajuta mai mult decât ne închipuim. Toate temerile noastre, supărările, tristețile trecute pe hârtie, ne ajută să identificăm triggerele care ne duc inclusiv către mâncatul emoțional, ne ajută să fim conștienți de sentimentele noastre și de modul în care le transpunem sau nu în farfurie. Uneori ne putem ajuta singuri, alteori este posibil să avem nevoie de cineva lângă noi, cu care să lucrăm pentru gestionarea emoțiilor. 

Dacă simțim că nu vom putea controla ce simțim și nu credem că putem să gestionăm sentimentele în acea perioadă, poate ar trebui să căutăm deja pe cineva care să ne poată ghida. Este un proces complex, nu vom găsi soluția imediat, dar poate este momentul să începem.

Planificarea activităților de Crăciun

Cu puțin noroc, vom avea zăpadă. O plimbare după masă, un om de zăpadă construit (ce dacă suntem adulți?), sport acasă, dansul pe melodii ritmate, sunt activități fizice pe care le putem face după masa de Crăciun. Mișcarea este importantă, ne ajută să ne menținem în formă, să avem o stare de spirit bună și să și ardem din caloriile consumate.

Un video call cu prietenii și părinții, cu cei pe care nu vom reuși să-i vedem fizic, un film urmărit cu o ceașcă de cacao caldă în mâini, o carte, un joc, chiar dacă suntem doar noi sau doar noi și copilul, toate acestea înseamnă adaptare în acest an. Dacă avem grijă să ne ocupăm timpul în perioada Crăciunului cu activități care ne fac plăcere, care ne bucură, putem să evităm mâncatul emoțional.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Meditația 

Meditația ne poate ajuta să ne calmăm, să reducem stresul, să intrăm în contact cu propriul corp și cu mintea noastră, să ne odihnim mai bine și să ne relaxăm. Tehnicile de meditație sunt diferite, iar pentru cei care n-au practicat-o niciodată, cea mai simplă este meditația ghidată. Avem nevoie doar de puțin spațiu și timp pentru noi. Meditația nu rezolvă de una singură problema mâncatului emoțional, dar ne poate ajuta să ne relaxăm și să fim în contact cu corpul nostru.

Planificarea meselor și a cumpărăturilor

Chiar dacă sună prea calculat, planificarea ajută. Atunci când știm exact ce avem de făcut, este mai simplu să gestionăm mâncarea, calitatea ei, cantitățile cumpărate și porțiile gătite. Anul acesta nu este cazul să gătim cantitățile cu care eram obișnuiți, ci trebuie să le adaptăm.

Este important să mâncăm atât cât ne trebuie și să ne oprim când ne-am săturat. Când vine vorba însă despre mâncatul emoțional, senzația de sațietate nu intră în ecuație. Atunci mâncăm pentru a ne simți bine, chiar dacă este doar pe termen scurt, chiar dacă apoi apare vina că am mâncat. Ne putem folosi însă de jurnalul emoțiilor. Cum ar fi ca în loc să întindem mâna după încă o prăjitură, să întindem mâna după pix și jurnal și să ne gândim de ce am mai vrea prăjitura aceea? Poate că punând sentimentul în scris și vizualizându-l, prăjitura în plus va rămâne pe farfurie. 

Putem să apelăm și la tehnici de mâncat conștient, pentru că și acestea ajută să reducem emoțiile din farfurie. Mâncatul conștient presupune să fim atenți la tot ceea ce ține de mâncarea pe care o avem îl față, de la culoare, miros, texturi și până la gust. De cele mai multe ori, chiar și dacă nu mâncăm pe fond emoțional, nu suntem atenți la cum mâncăm. Mintea noastră zboară către problemele cu care ne confruntăm zilnic și atunci pierdem contactul cu obiceiul de a mânca conștient. Atenția acordată conținutului farfuriei poate fi un prim pas către controlul modului în care mâncăm.

Emoții vom avea cu toții la sfârșitul acesta de an, și știm ce ne vom dori pentru anul următor. Până atunci, să nu uităm că de fapt Crăciunul este o sărbătoare a bucuriei și nu este despre mâncare, ci despre speranță, despre a fi mai buni, mai generoși. O replică minunată dintr-un film sună așa” The spirit of Christmas never goes away”. Așa este, spiritul Crăciunului nu trebuie să dispară niciodată iar noi nu trebuie să ne pierdem speranța. 

Crăciun Fericit!

Citește și:

De ce poftești la cartofi prăjiți când ești obosit?

Legătura dintre hrană și fericire

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Crăciunul în vremea COVID-ului

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să eviți depresia cauzată de singurătate

EFICIENȚĂ//

Am cumpărat prea mult? Cum gestionăm proviziile

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.