WELLBEING//

Efectele practicării yoga la nivel mental, emoțional și energetic

Cum te ajută yoga să-ți încarci bateriile și să ai o viață echilibrată.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Cum ne ajută yoga și meditația să combatem stresul cotidian, tristețea, anxietatea.
De ce yoga îți sporește resursele din energie din corp și prin ce se deosebește de sport. 


Știm deja că sportul este esențial pentru un stil de viață sănătos, ne scapă de stres, ne face să arătăm mai bine și să ne simțim mai bine. Mulți instructori de yoga chiar predau yoga doar ca un sport, însă beneficiile sunt cu mult peste așteptările noastre modeste.

În primul rând, vei observa că la o clasă de yoga se pune mult accentul pe respirație, iar exercițiile de respirație au ca scop calmarea sistemului nervos vegetativ. De ce să-l calmăm? Pentru că, în existența noastră cotidiană, există foarte mulți stimuli care perturbă sănătatea și nervii noștri. Astăzi, ca să facem față cerințelor și să fim din ce în ce mai buni în activitățile noastre, ne aflăm în permanență ca într-un joc pe calculator în care trebuie să ai o atenție distributivă extrem de sporită. 

Somnul nu este suficient pentru ca organismul să se refacă atât de rapid, așa că yoga și respirația conștientă ajută la resetarea sistemului nostru nervos, prin urmare mintea se limpezește, iar noi ne putem întoarce la activitățile zilnice cu mai multă energie, cu concentrare crescută și putere de a face față obstacolelor și sarcinilor.

În al doilea rând, vrem să controlăm mai bine starea emoțională. Da, poate că reușim destul de bine cu partea rațională și facem față sarcinilor de la muncă, dar când ne supărăm sau ne enervăm, câteva ore mai târziu, sunt șanse mari să spunem că am fi preferat să ne fi putut ține în frâu ieșirile. În practica de yoga, pe lângă posturile fizice, numite asane, se abordează și practica meditației sau contemplării, unde practicantul învață să-și perceapă, mai întâi, senzațiile fizice, emoțiile și gândurile, apoi, după mai multe ședințe, va începe să deprindă arta controlului de sine. Adică să gestioneze mai ușor starea prezentă, fluxul emoțional și valul de gânduri.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În ultimii ani, cei mai mulți dintre noi identifică perioade în care resimt stări de tristețe, anxietate, neliniște, agitație, iar în cartea Creierul lui Buddha, de Rick Hanson, se face referire la ultimele cercetări care demonstrează faptul că yoga și meditația au foarte multe  efecte pozitive asupra celor care se confruntă cu astfel de stări și că pot reduce semnificativ stresul, crescând capacitatea de a face față situațiilor neplăcute de zi cu zi. 

Nu în ultimul rând, pentru că deja am menționat faptul că yoga aduce energie corpului, vreau să precizez această diferență între o activitate care va goli rezervorul nostru de energie și activități precum yoga, care-l vor umple. Cum spuneam, pentru a scăpa de stres și pentru a fi sănătoși, sportul este minunat, însă, la final, este posibil să te simți mai obosit, acest lucru fiind absolut firesc, având în vedere efortul depus. Yoga și meditația sunt acele activități care sporesc nivelul de energie în corp, iar acest lucru este dovedit de mărturiile practicanților. 

Deși faci un anume efort fizic, după clasa de yoga, vei observa că ai suficientă energie pentru alte lucruri. Precizez aici că depinde și de stilul de yoga abordat, pentru că unele clase pot fi de fapt yoga sportive, unde accentul se pune pe creșterea rezistenței fizice, slăbire, tonifiere și mai puțin pe starea meditativă, observarea emoțiilor și stării prezente. 

De ce are yoga astfel de efecte? Pentru că o clasă de yoga este sau poate fi structurată astfel încât să echilibreze, să armonizeze corpul. Apoi, din starea de echilibru, pot avea loc procese de vindecare, printre care și restaurarea rimtului circadian, responsabil cu trimiterea semnalului de a dormi atunci când este necasar și de a fi în starea de veghe, de a avea energie, atunci când este momentul potrivit.

S-a dovedit în ultimele decenii că o minte relaxată (fără prea mult stres, nu apatică sau leneșă) și în echilibru va face ca organismul să fie mai sănătos, iar un corp sănătos va avea energie pe parcursul întregii zile.

De la începutul secolului trecut, s-au făcut cercetări în privința efectelor practicii yoga și meditației asupra organismului uman. Herbert Benson, doctor în științe la Harvard, a demonstrat că meditația poate induce răspunsul de relaxare al corpului. Acest răspuns este modul organismului de a-și reseta funcțiile interne, cu scopul de a reduce semnificativ reacția la un factor de stres, un mod natural și normal de a face față unui posibil obstacol ce poate vătăma corpul: răspunsul sistemului nervos de a lupta sau a fugi, într-un moment de agresiune/stres.

Tot mai multe școli de yoga și-au deschis porțile pentru ca cei interesați să învețe acest stil de viață, să poată lua cu ei acasă sfaturi bune de urmat pentru sănătate și armonie. Suntem recunoscători cei care am putut prelua aceste informații, pentru a le aplica cât mai corect și benefic pentru un număr cât mai mare de oameni, indiferent de vârstă, ocupație ș.a.

Este foarte important să-ți găsești stilul de yoga potrivit nevoilor tale și, la fel de important, să înțelegi că yoga nu este sport, nici religie, yoga este un ansamblu de practici și cunoștințe (informații) ce au ca scop echilibrul fizic, mental, emoțional, energetic. 

Citește și:

Yoga în viața mea

De ce a devenit yoga un fenomen global

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

7 poziții de yoga pentru începători și beneficiile lor

WELLBEING//

5 beneficii ale yoga, susținute de cercetări științifice

WELLBEING//

Ce trebuie să știi înainte să te apuci de yoga

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.