WELLBEING//

Dieta fără gluten: un alt mod de a te hrăni sănătos

Pentru persoanele intolerante la gluten, este vitală cunoașterea ingredientelor din alimente.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum poți obține în casă produse fără gluten.
– Care este singurul tratament pentru boala celiacă, cunoscut până în prezent.


Pentru marea majoritate a oamenilor produsele din cerealele şi derivate ale  acestora (pâine, paste făinoase, dulciuri) reprezintă o parte importantă din hrana zilnică.

Există însă situaţii în care, indiferent de pondere şi cantitate, acestea sunt strict interzise.

Este cazul persoanelor care, pe fondul unei predispoziţii genetice preexistente, dezvoltă boala celiacă sau celiachie (sensibilizare la gluten, intoleranţă la gluten). Boala se poate declanşa la orice vârstă, atât la bărbaţi, cât şi la femei, fiind destul de frecventă şi la copii.

Din cauza  dificultăţilor de diagnosticare şi a formelor variate de manifestare, incidenţa reală a acestei boli nu este bine cunoscută. Singurul tratament al bolii celiace este excluderea totală şi  pemanentă a glutenului din alimentaţie, deci terapia prin dietă. 


Adoptarea terapiei prin dietă are drept scop:

  • dezvoltarea normală a indivizilor şi favorizarea menţinerii unei greutăţi corporale corespunzătoare;
  • asigurarea unei alimentaţii corespunzătoare, (chiar) şi în situaţiile particulare ale individului, cum ar fi unele afecţiuni adăugate;
  • satisfacerea din punct de vedere calitativ a nevoilor psihoemoţionale legate de hrană.

Realizarea practică a regimului fără gluten impune excluderea totală a alimentelor cu gluten şi compensarea deficienţelor create cu alimente permise. Pentru a reuşi să excludem din alimentaţie cerealelor glutenice, sub orice formă, este bine să cunoaştem sursele evidente de gluten, cum sunt: toate speciile de grâu, orz, ovăz, secară, triticale (hibrid din grâu şi secară), spelt, kamut, precum şi sursele ascunse de gluten cum ar fi: amidonuri din surse neprecizate, germenii de cereale, malţ şi derivate ale acestuia, unele medicamente, unii aditivi şi amelioratori, unele sosuri şi dresinguri, gata preparate.

Aşadar, regula de aur pentru a nu greşi este: ”Nu consuma nimic înainte de a citi și de a înțelege lista ingredientelor componente ale fiecărui produs!”. 

Cerealele fără gluten permise şi accesibile la noi sunt: orez, porumb, hrişcă, mei.

De ce orez?

  • Nu conţine gluten;
  • Proteinele orezului sunt asimilate mai bine de organismul uman decât alte proteine cerealiere;
  • În endospermul orezului nu au fost identificaţi factori antinutritivi, cu rol negativ în metabolismul mineralelor
  • Din punct de vedere energetic, 100g orez decojit  înlocuiesc cu succes 150g pâine,
  • Poate fi preparat uşor şi în diverse feluri

De ce porumb?

– Nu cunţine gluten;

– Uşurează efortul ficatului de neutralizare a unor substanţe toxice din organism, reducând riscul insuficienţei sau cirozei hepatice;

– Unele substanţe prezente în porumb au un rol important în dezvoltarea fibrei musculare, datorită modificării acţiunii hormonilor tiroidieni;

– Contribuie la reglarea concentraţiei de glucoză din sânge, datorită acţiunii vitaminei E asupra celulelor pancreatice, producătoare de insulin;

– Joacă un rol important în reglarea colesterolului, prin echilibrarea metabolismului grăsimilor.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


De ce hrişcă?

– Nu conţine gluten;

– Are efecte benefice asupra organismului uman, reglând cantitatea de grăsimi şi zahăr din sânge;

– Reprezintă o sursă importantă de vitamine şi minerale;

– Are un conţinut de proteine mai mare decât orezul alb, cu numeroşi aminoacizi   importanţi, deficitari în alte cereale (lizina);

– Reprezintă o sursă importantă de fibre;

– Este un înlocuitor de succes al orezului, având utilizări similare;

– Este accesibil şi uşor de preparat.

De ce mei?

  • Nu conţine gluten;
  • Este bogat nutriţional, datorită prezenţei în componenţa sa a unor aminoacizi esenţiali;
  • Constituie o importantă sursă de fibre cu digestibilitate uşoară, fapt ce influenţează gradul de acceptibilitate;
  • Germenele său conţine lipide de o calitate nutriţională deosebită;
  • Se poate prepara ca atare în supe, pilaf, salate sau ca adaos în produsele aglutenice.

Îți dorești să adopți un alt mod de a te hrăni mai sănătos? Iată câteva motive pentru care este bine să consumi produse fără gluten:

  • Produsele sunt obţinute numai din materii prime special selecţionate, nativ fără gluten, de calitate superioară;
  • Firmele producătoare specializate realizează numai produse fără gluten, înlăturându-se astfel orice posibilitate de contaminare accidentală cu gluten;
  • Diversitatea produselor existente pe piață din punct de vedere al alimentaţiei acoperă toate situaţiile particulare: intoleranţe la dizaharide, intoleranţe la proteinele laptelui de vacă, intoleranţe la albuşul de ou, precum şi evenimente din viaţa ta;
  • Sortimentele de produse fără gluten pot înlocui cu succes produsele similare cu gluten.
  • Există amestecuri din care poți obţine în casă produse fără gluten. Mixurile oferă următoarele avantaje:  preparare simplă, fără dotări suplimentare; prepararea pâinii cu ajutorul unor dispozitive automate, existente; posibilitatea consumului de produse în stare proaspătă. 
  • Produsele aglutenice  sunt în general ”curate”, nu conţin margarine, coloranţi sau conservanţi, fiind special concepute și pentru situaţiile particulare de sănatate;

Pentru informații suplimentare poți consulta lucrarea ”Dieta fără gluten, o necesitate sau o modă?” sau intră pe http://viatafaragluten.ro/.

Citește și:

Beneficiile nebănuite ale hranei locale, de sezon

Silueta post banana bread: cum mâncăm sănătos

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Scurt ghid despre dieta fără gluten și boala celiacă

OAMENI THRIVE//

Cum și-a regândit Michael Bublé viața și cariera după boala fiului său

Products and ingredients containing omega 3 acids and dietary fiber, healthy nutrition and acid diet concept
WELLBEING//

Ghidul Thrive: totul despre nutriție

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.