EFICIENȚĂ//

Despre pofte: cum să renunți fără efort la un aliment 

Atunci când simți că ți-e poftă de un anumit aliment, organismul îți semnalează o deficiență.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Care este secretul renunțării definitive la zahăr.
– Ce faci dacă, într-o după amiază, te trezești tânjind la un borcan cu cremă de ciocolată, după ce ani întregi n-ai consumat zahăr.


Te-ai hotărât să renunți la anumite alimente despre care știi că nu-ți fac bine și, timp de câteva zile, săptămâni sau chiar luni, regimul tău alimentar a foxt exact acela pe care ți l-ai propus. Apoi, fără niciun avertisment, a venit ea, senzația aceea căreia nu i te-ai mai putut împotrivi: pofta de alimentul căruia i-ai rezistat cu stoicism o bună perioadă de timp.

Și nu dispare, se transformă într-o nevoie din ce în ce mai pregnantă pe care acum chiar nu o mai poți ignora. Acesta este momentul în care-și găsesc sfârșitul multe dintre acțiunile care, dacă n-ar fi eșuat, te-ar fi adus mai aproape de stilul de viață dorit, de sănătatea la care aspirai.

Sau te hotărăști să renunți la un aliment și nicicum nu reușești să începi! Tot amâni această renunțare până când îți dai seama că a trecut foarte mult timp, iar tu n-ai reușit să renunți nici măcar o zi. Însă…

Nu trebuie să fie mereu așa. Există și scenariul în care lucrurile merg exact așa cum ți-ai dorit și poți renunța fără efort la un aliment pe care nu-l mai dorești absolut deloc în alimentația ta.

Atunci când simți că ți-e poftă de un anumit aliment, organismul îți semnalează o deficiență. El îți cere substanțele de care are nevoie și este foarte important să decodifici corect mesajele pe care ți le transmite.

O greșeală pe care o fac mulți, și pe care am făcut-o și eu, este aceea de a renunța la un aliment, fără a pune nimic în schimb. Pe când eram în liceu, am decis să renunț la zahăr. Acum, această inițiativă este considerată a fi absolut normală, însă, atunci, cei din jurul meu aveau o reacție foarte vehementă.

Timp de doi ani mi-am întins voința la maxim, pentru că eu eram stăpână pe corpul meu și el trebuia să mă asculte! Acești doi ani s-au încheiat într-o după-amiază, cu mine mâncând o cantitate impresionantă de cremă de ciocolată… din aceea cu mult zahăr alb și grăsimi hidrogenate.

Mi-a luat ani buni să înțeleg faptul că organismul meu nu este un servitor obedient, ci un „mecanism” inteligent care funcționează după anumite reguli precise, iar dacă țin cont de ele voi avea numai de câștigat.

Pentru a funcționa optim, organismul are nevoie de gustul dulce, nu doar la nivel fizic, ci și pentru a-și menține echilibrul emoțional.

Tratatele ayurvedice spuneau, în urmă cu mii de ani, că există o legătură puternică între gusturi și emoții, gusturile influențând semnificativ starea psiho-emoțională pe care o avem. Astăzi, este binecunoscut faptul că alimentele dulci amplifică secreția dopaminei, hormon ce face parte din grupa „hormonilor fericirii”.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Gândește-te cum ar fi dacă ai mânca în fiecare zi un terci fără niciun gust, chiar dacă el conține toți nutrienții de care ai nevoie? Starea aceea de satisfacție emoțională ar lipsi cu desăvârșire, iar de aici ar începe o reacție în lanț care ar afecta sistemul hormonal și, în cele din urmă, întreaga stare de sănătate.

După ce am înțeles acest lucru, am renunțat iarăși la zahărul alb, însă de această data l-am înlocuit cu miere, melasă și zahăr de cocos. Această renunțare a avut rezultate maxime, deoarece continuă și acum, după mulți ani.

Deși acum sunt disponibili și alți îndulcitori, mai mult sau mai puțin controversați, i-am preferat pe aceștia datorită beneficiilor lor pentru organism. Acesta este secretul renunțării definitive la zahăr: înlocuirea lui cu îndulcitori sănătoși. Iar când spun ”definitive”, nu mă refer doar la excluderea dulciurilor, ci și a tuturor alimentelor care conțin acest ingredient, adică mai toate  produsele ambalate.

Spuneam mai sus că este foarte important să decodifici corect semnalele pe care ți le transmite organismul. Uneori, aceste semnale pot fi interpretate greșit, astfel că ajungi să consumi un aliment care nu-ți face bine.

Iată un exemplu: atunci când ești vegetarian de ceva timp și, dintr-o dată, simți nevoia acută de a consuma carne. Ayurveda spune că, de fapt, ai nevoie de alimente care să-ți hrănească țesutul muscular. Carnea se numără printre alimentele care hrănesc acest țesut, însă interpretarea nu este neapărat corectă.

Consumul de carne are multe neajunsuri și poate ar fi mai bine pentru tine să alegi un aliment sănătos care hrănește țesutul muscular și nu are alte efecte „neprielnice” (de exemplu, lintea roșie sau verde, fasolea mung, năutul etc).

Această poftă se întâlnește destul de frecvent pe durata sarcinii la femeile care, la un moment dat în viață, au devenit vegetariene. Pentru stabilizarea fătului, este nevoie de un țesut muscular care să fie în formă, iar atunci când acesta este mai slăbit, organismul „strigă” după ajutor.

Soluția pe care Ayurveda o oferă pentru stabilizarea fătului este administrarea plantei numită Ashwagandha (Withania somnifera), astfel încât viitoarea mămică nu va trebui să renunțe la regimul ei vegetarian, întrucât pofta de carne va dispărea.

Ashvwagandha este una dintre cel mai des recomandate plante din medicina indiană, atât femeilor, cât și bărbaților, datorită efectelor sale de regenerare, revigorare, creștere a fertilității, scăderea nivelului de stres (fiind una dintre cele mai eficiente plante adaptogene), eliminarea insomniei.

Un produs indian, care conține această plantă, alături de altele cu efect de creștere a tonusului muscular și a masei musculare, este Vigotone, recomandat persoanelor care meg la sală, fac sport sau pur și simplu își doresc să se bucure de o doză mai mare de energie, provenită exclusiv din plante medicinale.

Citește și:

Cu ce alimente sănătoase îți poți înlocui poftele vinovate

3 idei care să te ajute să consume mai puțin zahăr și să te simți energizat

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Există speranță: 3 exerciții pentru a învinge pofta de dulce

WELLBEING//

Emoțiile și pofta de dulce

WELLBEING//

Cu ce alimente sănătoase îți poți înlocui poftele vinovate

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.