SELF-IMPROVEMENT//

De ce nu ți-ai împlinit rezoluțiile de anul trecut

Te trage inima cu adevărat să-ți atingi scopurile, sau te simți constrâns să o faci?


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce te oprește din a-ți împlini dorințele notate la început de an.
– Care e motivația ce te-a alimentat să înveți pentru bacalaureat.


O zicală spune că “Dumnezeu râde în timp ce noi ne facem planuri”, iar perioada asta ne-a demonstrat cu vârf și îndesat că este cât se poate de adevărată. Poate la începutul anului trecut ți-ai notat printre rezoluții să dedici mai mult timp vieții sociale, să mergi la sală regulat, să călătorești mai mult sau să-ți vizitezi mai des părinții, și n-ai reușit din motive care nu țin de tine.

Dar cum stai cu lista scopurilor pe care ai fi putut, teoretic, să le îndeplinești în acest timp, precum să te lași de un viciu, să înveți o limbă străină, să înveți să cânți la un instrument, sau să finalizezi un proiect personal pe care îl tot amâni?

Desigur, e de necontestat faptul că pandemia ne-a oferit anxietate, pierderi și ne-a testat limitele sănătății mentale, și chiar fizice, mai ales dacă ne-a atins propriu-zis. Drept urmare, e scuzabil că poate încă nu am renunțat la obiceiul de a ne pierde timpul pe social media sau de a ne alina cu ciocolată, cartofi prăjiți sau alte plăceri vinovate, pentru a ne însenina dispoziția. 

Dar în anii trecuți cum a fost? Ai reușit să-ți îndeplinești rezoluțiile? Măcar pe cale care depindeau exclusiv de tine?

Dacă răspunsul este nu, atunci fă un exercițiu de imaginație.

Să zicem că scopul tău e să-ți deschizi o afacere de succes în domeniul tău. Cum te face să te simți faptul că notezi acest lucru pe hârtie? Îți oferă motivație? Te însuflețește? Te simți entuziasmat să te apuci de treabă? Sau doar gândul de a încerca te paralizează de teamă că nu vei reuși ce ți-ai propus și îți imaginezi deja cum te vei simți ca un ratat…

Scopurile de tip push și de tip pull

Sunt două tipuri de rezoluții: cele numite push, și cele pull. Cele spre care trebuie să te împingi, și cele care te atrag ca un magnet.

Scopurile de tip push sunt construite pe bază de anxietate, chiar dacă îmbracă denumiri care te duc cu gândul la grija de sine. Poate motivul pentru care vrei să-ți îmbunătățești performanța profesională, finanțele, aspectul sau chiar și sănătatea este că vrei sa fii admirat, acceptat sau chiar iubit, și ți-e teamă de consecințe – dacă nu le îndeplinești, poți fi perceput ca o persoană neîmplinită, de cei din exterior.

Însă lucrurile pe care vrei să le duci la capăt doar pentru a evita consecințe negative au un demers anevoios, te plictisesc repede, te fac să te simți descurajat și neputincios. Drept urmare, le abandonezi. Pentru că e greu să-ți păstrezi motivația atunci când aceasta vine din exterior, când te simți împins în direcția respectivă de așteptările altora.

Pe când scopurile de tip pull îți oferă energie, te entuziasmează în legătură cu posibilitățile și, cumva, nu te simți descurajat nici măcar atunci când ai parte de obstacole. E ca și cum o voce din interiorul tău te îndeamnă să mergi mai departe, să încerci din nou, să nu te lași până nu obții ce ți-ai propus.

Însă, ambele tipuri de scopuri ne sunt benefice atâta timp cât noi suntem cei care le notăm, indiferent de rădăcina motivației. Diferența e că unele sunt stimulate de necesitate, iar altele sunt alimentate de optimism.

Cum să distingi cele două tipuri de scopuri

Al doilea exercițiu de imaginație e să-ți închipui că scopul tău este să devii expert în medicina holistică… Dacă ești mânat de un scop de tip pull te vei documenta în această direcție non-stop, și abia după ce simți că știi câte ceva, vei dori să-ți aprofundezi cunoștințele și să urmezi studii acreditate. Pe când, dacă scopul e de tip push, primul pas va fi să te înscrii direct la cursuri și să speri că te vor capta pe parcurs.

Când vrem să ne apucăm, spre exemplu, de fitness, suntem întotdeauna încurajați să ne stabilim obiective, deoarece este o metodă dovedită care ne ajută să rămânem pe drumul cel bun. Deoarece, atunci când avem claritate, concentrare și o destinație, este mult mai probabil să reușim.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Când te concentrezi exclusiv asupra motivatorilor de push – antipatiile, dorința de a fi acceptat sau alte scopuri de acest gen, îți creezi o mentalitate bazată pe frică, și aceasta creează, la rândul ei, o energie negativă care oferă incertitudine și nesiguranță. În aceast mindset este mult mai probabil să iei decizii emoționale și ilogice, care-ți vor sabota călătoria.

Însă atunci când te concentrezi asupra stimulentelor atractive – dorințele, succesul și câștigurile emoționale, îți creezi o mentalitate bazată pe recunoștință, care îți permite să savurezi micile victorii și să depășești obstacolele. 

Cu toate astea, ambele tipuri de scopuri au rolul lor. Gândește-te doar la câți liceeni și-ar neglija studiile, dacă nu s-ar teme că pică bacul. Deci, deși rezultatul final poate fi același în ambele cazuri, călătoria este foarte diferită. 

Ți-ai făcut lista de rezoluții pe anul care e pe cale să înceapă?

Dacă da, Tabelul de mai jos te va ajuta să distingi foarte clar în ce categorii se încadrează dorințele tale.

Cum transformi un scop push într-unul de tip pull

Dar n-ar fi frumos ca toate scopurile tale să fie de tip pull? Să scrii că-ți dorești ceva, apoi să pornești cu micropași siguri și consecvenți în direcția visată? Să nu simți niciodată că faci efort?

Societatea ne presează să alegem obiective push. Suntem învățați să alegem scopuri ambițioase, să ne proiectăm un plan infailibil pentru a-l atinge și să continuăm să ne “împingem”. Drept urmare, nu este ușor să transformi obiectivele push în obiective pull, dar există câțiva pași pe care îi poți face pentru a încerca metamorfoza.

  • Fă un pas înapoi! Întreabă-te ce-ți place să faci, indiferent de scopul final. Care sunt activitățile care-ți aduc bucurie? Care este arta pe care o faci de dragul artei? 
  • Completează spațiile! După ce ai enumerat toate lucrurile care-ți aduc bucurie, încearcă să găsești un model comun între ele pentru a identifica o direcție generală. Există vreo modalitate de a le conecta pentru a crea o activitate productivă care să îndeplinească aceleași nevoi?
  • Fă un pact cu tine! Promite-ți să dedici timp acestei activități în mod consecvent. Indiferent dacă e vorba de codat, de scris sau de desenat, rezervă-ți timp în calendar și alcătuiește-ți o rutină pe baza pasiunii tale. Nu te gândi la rezultatul final. Dacă ai ales activitatea potrivită, aceasta ar trebui să fie plăcută în sine.

Acum examinează-ți din nou lista de rezoluții. Și adapteaz-o nevoilor tale reale!

Citește și:

4 schimbări de perspectivă care te vor ajuta să transformi eșecul în succes

Micropașii: marea idee care e pur și simplu prea mică pentru a putea da greș

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Cum să-ți optimizezi efortul pentru a te bucura de succes din plin

SELF-IMPROVEMENT//

7 pași pentru a-ți reveni dintr-un eșec

SELF-IMPROVEMENT//

Riscul de a fi autentic în era digitală

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.