WELLBEING//

De ce nu fac zebrele ulcer? Legătura dintre stres și boli

Stresul susținut sau repetat poate să ne submineze corpul în nenumărate feluri, unul mai periculos decât altul.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Ce este stresoreacția.
– Care sunt acele activități care ne ajută să atenuăm stresul și să funcționăm normal.


Imaginează-ți că ești o zebră: cele mai îngrijorătoare lucruri în viață pentru tine sunt crizele acute de ordin fizic. De exemplu, când un leu se repede spre tine și tot ce vrei e să scapi cu viață. Imaginează-ți acum că ești leul, pe jumătate mort de foame și trebuie să fii în stare să sprintezi prin savană, cu viteză maximă și să înșfaci ceva de mâncare sau nu vei supraviețui. 

Mecanismele fiziologice de reacție ale organismului sunt adaptate să facă față unor asemenea situații critice de scurtă durată.

Însă nu suntem nici zebre, nici lei, ci oameni stresați de lucruri care, pentru zebre și lei, pur și simplu n-au sens, cum ar fi ce vom spune la următoarea ședință sau cum ne vom descurca la următorul interviu.

Robert M. Sapolsky în De ce nu fac zebrele ulcer? explică legătura dintre stres și riscul crescut de a fi expus la anumite tipuri de boli. Stresul susținut sau repetat poate să ne submineze corpul în nenumărate feluri.

În timpul unei situații de urgență, organismul întrerupe procesele regeneratoare de lungă durată, care sunt ”costisitoare”. De exemplu, în timpul stresului este inhibată digestia, pentru că  ”ai lucruri mai bune de făcut decât să-ți digeri micul dejun când încerci să nu fii micul dejun al altuia”. În timpul manifestării stresului, sunt inhibate creșterea și reproducerea, refacerea țesuturilor suspendându-se. Cu aceste modificări, imunitatea este și ea inhibată pe termen lung, chiar dacă stresul este de natură psihologică.

Stresoreacția, adică ce face corpul nostru pentru a restabili starea de echilibru în aceste situații, poate să devină mai dăunătoare decât stresul însuși, spune autorul. Aceste încetiniri ale proceselor menționate sunt esențiale în fața unui pericol, dar ce ne facem dacă trăim în fiecare zi cu această stare de alertă?


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Sapolsky sugerează câteva activități care să ne ajute să atenuăm stresul și să funcționăm normal:

  • Să găsim acele activități care să ne confirme că în viața există și lucruri bune – cum sunt hobby-urile;
  • Să facem sport: exercițiul fizic are efecte dovedite de reducere a frustrării cu condiția să fie făcut cu regularitate pe o perioadă mai lungă;
  • Să căutăm sprijin social, chiar și sub forma ”unei urechi” care doar să ne asculte;
  • Să căutăm predictibilitate: să știi ce urmează face ca anumiți stresori să fie mai puțini stresanți;
  • Să avem credința că deținem controlul.

Toate acestea, însă, trebuie privite cu măsură pentru că mai multe informații predictive despre stresorii iminenți nu contribuie întotdeauna la atenuarea stresului, dimpotrivă; în plus, există situații în care nu-ți este de ajutor prezența altor oameni, ci te ajută mai degrabă momentele de liniște, de meditație, în care ești doar cu tine. De asemenea, cei care fac față cu succes stresului nu încearcă să controleze lucrurile care s-au petrecut deja, nici nu urmăresc să controleze evenimentele viitoare, care sunt incontrolabile.

Soluția pentru a scăpa de stres nu e una singură, ci mai degrabă o serie de puncte de sprijin, fiecare mic în sine, dar care împreună constituie o supapă de descărcare a frustrărilor și de redobândire a echilibrului.

Sapolsky explică cum se împletește biologia cu emoțiile noastre și analizează în detaliu cum ne influențează presiunile psihologice și sociale. Aduce dovezi ce sugerează că bolile cauzate de stres apar, de cele mai multe ori, ”în urma faptului că declanșăm atât de frecvent un sistem fiziologic care a evoluat să reacționeze față de pericole fizice acute, pe care noi îl punem în funcțiune, luni de-a rândul, facându-ne griji legate de credite, relații sociale și promovări.” Astfel, pe cât de simplu sună să fim fericiți și să nu ne mai face griji, pe atât este de valoroasă această atitudine. Iar când avem tendința să credem că lucrurile sunt atât de grave, am putea să ne punem în pielea unei zebre sau a unui leu și toate lucrurile care ne înspăimântă nu vor mai părea atât de reale, moment în care vom putea face față stresorilor cu mai multă flexibilitate. 

Recomandare Thrive: De ce nu fac zebrele ulcer? Ce este stresul, cum ne îmbolnăvește și cum îl putem combate?, Robert M. Sapolsky, editura Publica.  

Citește și:

Cum scapi de stres: un ghid la îndemâna oricui

Cele mai eficiente 5 moduri de a te detașa de stres

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Burnout: cele mai importante 4 lucruri pe care trebuie să le știi ca să reușești să-l eviți

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să ai mai multă încredere în tine la serviciu: 5 tehnici cu care nu o să dai greș

SELF-IMPROVEMENT//

Criza vârstei de mijloc: mit sau realitate?

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.