WELLBEING//

De ce ne stresăm?

O întrebare simplă cu sute de răspunsuri diferite.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Care sunt principalii factori de stres
– Cum putem câștiga de pe urma stresului. 


Să începem cu începutul… Ce este stresul? 

Stresul este un fenomen psihosocial complex ce decurge din confruntarea persoanei cu cerințe, sarcini, situații, care sunt percepute ca fiind dificile, dureroase sau de mare importanță pentru persoana respectivă. Deci vorbim despre o adaptare a corpului și a minții la interacțiunea cu evenimente speciale, cu mențiunea că “special” este un factor subiectiv. Fiecare interpretează diferit ce anume este simplu sau dificil, plăcut sau neplăcut. 

Pot spune chiar că stresul este un feedback pe care ni-l oferă corpul! Și pentru o mai bună înțelegere a acestui feedback îți recomand să fii mai conștient de corpul tău pentru a citi în mod corect mesajele pe care ți le transmite. 

Pentru fiecare dintre noi există alți factori de stres. Însă, până să detaliez eu principalele surse de stres, te provoc pe tine să-ți faci o evaluare sinceră a tuturor elementelor care-ți produc disconfort, o reacție neplăcută…. 

Este esențial să faci o astfel de evaluare pentru ca apoi să poți face pași concreți spre o stare de bine, fără stres. Cum spun în toate cursurile mele, precum și în cartea Eliberează-te de stres, primul pas către schimbare este să știi unde te afli acum. Ca să reduci stresul din viața ta, este esențial să știi precis ce anume îți provoacă reacțiile neplăcute ale stresului. 

Așadar, fă o listă cu toți factorii de stres pe care îi conștientizezi acum în viața ta. După ce ai finalizat de citit articolul, gândește-te la ce strategii poți adopta pentru a reduce impactul acestor factori de stres asupra ta.

Pentru fiecare persoană în parte, stresul poate să apară din cauze diferite, în funcție de contextul specific de viață. Există mai multe posibile origini ale stresului, iar acesta poate să apară atât dintr-o arie a vieții tale, precum și din mai multe simultan. 

De exemplu, poți să fii stresat la locul de muncă, pentru că ai un șef agresiv și care vine în mod constant cu solicitări în afara ariei tale de expertiză. O perioadă încerci să “lași la birou” stresul acela, însă, aproape inevitabil, ceea ce simți peste zi, se va reflecta și în atitudinea pe care o vei avea seara, acasă. Începi să comunici și tu agresiv cu cei dragi ție, ceea ce te poartă într-o spirală descendentă, spre sentimente de furie sau neputință. Acum stresul de la muncă a ajuns și acasă. Pe lângă comunicarea defectuoasă în cele două arii ale vieții tale, apar și insomniile, ceea ce agravează și mai tare primul factor de stres. Lipsa somnului poate să ducă la slăbirea sistemului imunitar și așa te alegi și cu răceli sau alte boli autoimune. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Deci? Care sunt sursele de stres? Exact! Avem parte de diverse surse de stres, care se întrepătrund și, în lipsa unor măsuri concrete, ne pot acapara viața și ne fură bucuria de a trăi! 

Nu este suficient să “gândim pozitiv” și să așteptăm ca Universul/ Dumnezeu să ne scape de probleme. Asumare pentru bunăstare! Am făcut un crez din asta! Dacă vrem să ne fie bine, să scăpăm de stres și să trăim echilibrat, cu calm și bucurie, este esențial să ne asumăm niște comportamente noi, sănătoase, care să ne susțină pe termen lung. 

Care sunt principalii factori de stres:

Stresorii sau factorii de stres sunt evenimente/situații externe sau interne, reale sau imaginare, suficient de intense sau frecvente care solicită reacții de adaptare din partea individului.  

Există o serie de factori de stres pe care îi putem grupa astfel:

• boală fizică sau psihică; 

• abuz fizic, emoțional sau sexual; 

• situație financiară precară;

• probleme la locul de muncă;

• familia;

• prietenii; 

• dezastre naturale, pandemii, războaie;

• propria persoană. 

Pentru majoritatea dintre noi, acestea sunt lucrurile care ne provoacă disconfort, ne solicită peste măsură capacitatea de adaptare și ne fac să resimțim stresul! Totuși, uneori apar și evenimente cu impact mult mai mare atât asupra noastră, cât și a unui număr foarte mare de oameni, în același timp! Și acestea sunt dezastrele naturale (cutremure, inundații), atacurile teroriste, războaiele civile și epidemiile, așa cum a apărut la începutul anului 2020, COVID-19. Nu ne gândim la ele până când nu le trăim! Ele, însă, există și pot provoca traume, pot lăsa urme adânci în fiecare dintre noi. Din păcate, pe acestea nu prea avem cum să le evităm. 

Așadar, putem lucra doar la capacitatea noastră de adaptare, la dezvoltarea și creșterea rezilienței și a flexibilității. 

Lipsa stresului total este imposibilă, și nici nu este de dorit! Nu putem trăi fără stres, însă putem învăța cum să câștigăm de pe urma lui! Iar cartea Eliberează-te de stres este o resursă utilă in acest sens. 

Citește și:

Cele mai eficiente 5 moduri de a te detașa de stres

Comutatorul anti-stres al corpului uman: reguli de utilizare

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Luminița de la capătul tunelului

WELLBEING//

Ghidul Thrive: Cum să-ți ajuți colegii să-și gestioneze stresul, anxietatea și reziliența mintală

SELF-IMPROVEMENT//

Părinți distrași de tehnologie

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.