WELLBEING//

De ce este atât de greu să fii cumpătat cu alcoolul

Ce înseamnă, de fapt, consumul moderat de alcool.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce e greu să spui nu la încă un pahar.
– De ce moderația e un joc în care nu câștigi, indiferent dacă te abții sau nu de la alcool.


Conform Dietary Guidelines for Americans, consumul moderat de băuturi alcoolice înseamnă să te limitezi la un pahar pe zi. 

Poate că te-ai tot gândit că ar trebui să nu mai bei, însă sfârșești de fiecare dată prin a-ți spune că moderația este cheia. Orice ar însemna ea… Dacă ai putea să găsești în tine suficiente resurse de voință și organizare, poate că ai reuși să scapi de problema consumului de alcool. ”Câte puțin din toate” parcă era vorba, nu?!

Să renunț complet la alcool mi se părea o chestie extremă, o opțiune de luat în considerare numai pentru cei care au ajuns la fundul sacului, dar nu și pentru mine. Astfel încât, cumpătarea a venit ca răspuns la întrebarea mea. De câte ori puneam gura pe pahar, mă trezeam a doua zi dimineață și îmi făceam procese de conștiință ore în șir, simțindu-mă ultima ratată pentru că nu sunt capabilă să mă țin de ce mi-am propus. Și ca un făcut, în loc să reușesc să fac ceva ca să îmi transform relația nesănătoasă cu alcoolul, de fiecare dată concluzionam că trebuie să mă potolesc, îmi formulam un set de reguli stricte pe care trebuie să le urmez  și o luam de la capăt cu jocul de-a moderația. Un joc a cărui miză era să îmi dovedesc că pot face orice îmi propun.

Iar ceea ce mă făcea să mă simt și mai confuză era faptul că nu mi se întâmpla de fiecare dată. Uneori reușeam să mă încadrez în limite decente și chiar mă țineam de ceea ce îmi propusesem. Uneori aveam puterea să spun ”Nu!” celui de-al doilea pahar. 

Dar cât era de greu! Și îmi solicita foarte mult spațiu mental. Ca și cum băutura ar fi fost cea mai importantă preocupare din viața mea. Și lupta interminabilă de a găsi măsura corectă. Un mod de viață foarte limitativ, nu-i așa? 

Îmi dau seama acum că adevărata întrebare nu este dacă poți fi cumpătat. Ci dacă vrei să fii cumpătat. Moderația, chiar și atunci când este un proces care îți reușește, necesită investirea unei cantități uriașe de energie psihică și de timp. Și nu e deloc pe cât de atrăgătoare ar putea părea. Iată câteva lucruri la care ar trebui să te gândești înainte să intri în jocul cumpătării: 

Nu există nici un moment în care să fii sigur că riscurile au dispărut și te poți relaxa

Prietenii te invită să luați cina împreună în oraș, dar mâine trebuie să te trezești devreme, așa că îți stabilești ca regulă să te limitezi la o singură băutură. Însă îți dai seama destul de repede că e complicat să te limitezi la un singur pahar. În primul rând, pentru că trebuie să așteptați să se elibereze o masă și în timpul acesta, toată lumea își comandă un pahar de vin. Oare să comanzi și tu și să fie aceasta singura băutură a serii? Sau să aștepți până la masă? Și mintea nu îți stă decât la dilema aceasta întreaga seară….La fel cum, la o nuntă, nu poți să te limitezi la nevinovatul pahar de șampanie. Este mereu despre ce, unde, când, cum… și este epuizant!

Trebuie mereu să negociezi cu cei care te îmbie

Gata, ți-ai stabilit setul de reguli pe care vrei să le respecți. Să zicem că te-ai hotărât să nu bei mai mult de două pahare. Dar, pe la jumătatea mesei, unchiul Tim scoate sticla de coniac cumpărată din Franța, pe care a păstrat-o ca să o beți cu toții. Așadar, ar fi foarte nepoliticos din partea ta să refuzi, nu-i așa? Astfel de lucruri se petrec mereu. Încă un rând? Încă un pahar? Ca și cum nu ar fi fost și așa suficient de greu să îl ignori pe micul demon din capul tău care îți spune că mai vrei un pahar, acum trebuie să faci față și genului acestuia de presiune socială… Atunci când petreci timp cu oameni care beau, aceștia te vor îmbia tot timpul să mai iei un pahar. 

Lupți împotriva unui drog puternic adictiv

Unul dintre efectele pe care alcoolul îl are asupra creierului tău este acela de a-ți dori să mai bei încă un pahar. Știința a demonstrat-o. Și cu cât bei mai mult, cu atât pofta este mai mare și se construiesc trasee neuronale în creierul tău pentru acest obicei. Așa că, dacă nu cumva ai fost dintotdeauna un consumator amator de alcool, care de-abia pune gura pe pahar când și când, nu prea ai cum să scapi de pofta de a bea din ce în ce mai mult. Nu înseamnă că e ceva în neregulă cu tine, este pur și simplu efectul alcoolului asupra corpului uman. Singurul lucru greșit din toată povestea asta este faptul că noi, ca societate, recunoaștem acest lucru într-o prea mică măsură și îi determinăm pe cei care beau mai mult să se simtă ca și cum ar avea o problemă, nu ca și cum drogul în sine ar fi problema. 



Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


E epuizant să fii nevoit să iei decizii tot timpul

Ai tot timpul de ales între a bea și a bea mai mult și nu depinde decât de tine să îți păstrezi puterea voinței la cele mai înalte cote. Neuroștiințele ne arată voința și motivația încep să se evapore ușor-ușor atunci când ai de luat decizii la tot pasul – acest lucru se numește epuizare decizională. Eu mi-am schimbat radical sistemul de credințe referitoare la alcool și nu mai am de luat decizii în acest sens vreodată. Însă, pe vremea când îmi propuneam să găsesc o cale de mijloc, aveam de luat sute de mici decizii în legătură cu alcoolul și obiectivitatea îmi scădea pe măsură ce alcoolul îmi trecea în sânge, inhibându-mi din ce în ce mai tare funcționarea cortexului prefrontal și a centrului nervos responsabil cu luarea deciziilor raționale. 

Ești mereu în contratimp

Așa începe. Te simți pregătit să iei taurul de coarne și să rezolvi problema cu băutura! Gata, nu mai faci prostii. Îți pui la punct un set de reguli despre când și în ce cantități poți consuma alcool. Și în prima săptămână, te ții de ele. Apoi, reușești să fii consecvent și a doua săptămână. Și te gândești, atunci : ”Wow, e grozav!” Dar cât va dura? Pentru că săptămâna următoare te gândești să deschizi o sticlă de vin la cină (știi că încalci regulile, dar îți spui că meriți un premiu pentru că te-ai ținut de ce ți-ai propus) și o bei pe toată (ceea ce, desigur, contravine regulamentului) și te trezești a doua zi trist, descurajat și dezamăgit de tine însuți. Și nu mai este decât o chestiune de timp să ajungi din nou de unde ai pornit.

Îți pui la bătaie sănătatea

Până la urmă, ce înseamnă cumpătare? În lumea în care trăim, pare să însemne să nu bei până te îmbeți. Oamenii normali beau fără să cadă sub masă, nu? Nu este asta, însă, și părerea medicilor. A consuma alcool cu moderație înseamnă să te limitezi la un pahar. The Center for Disease Control (CDC) susține, chiar, că pentru o femeie, două sau mai multe pahare de alcool înseamnă consum de alcool cu risc crescut. Ăămm, nu știu cum stau lucrurile în cazul vostru, dar pentru mine, să beau două pahare într-o noapte petrecută în oraș era un succes, nicidecum consum de alcool cu risc crescut. Și din nefericire, știm cu toții că inclusiv consumul ocazional de alcool poate avea, în timp, riscuri pentru sănătate (fiecare pahar de băutură îți scurtează speranța de viață cu 20 de minute). Dacă moderația se potrivește, pentru tine cu riscul de a dezvolta cancer, boli cardio-vasculare și alte riscuri pentru sănătate pe măsură ce înaintezi în vârstă, ce rost mai are?

Treptat, stima de sine se erodează

Să spui un lucru și să faci mereu altul te face, în timp, să îți pierzi încrederea în propriile abilități și îți erodează, ușor-ușor, stima de sine. Ne construim reguli având încredere că suntem capabili să le respectăm și atunci când nu reușim acest lucru, ajungem la concluzia că nu ne putem baza pe noi-înșine. În cazul meu, acest sentiment s-a insinuat pe nesimțite și în alte sfere ale vieții mele și m-a făcut să mă simt nesigură și ezitantă într-o poveste în care capacitățile mele păreau limitate. 

Nu te poți dezvolta

Până la urmă, la ce îți este de folos să consumi alcool? Atâta chin și atâta suferință pentru ce? Gândește-te la asta și fă-ți o listă cu argumente pro și contra și argumentează-ți de ce vrei ca alcoolul să facă parte din viața ta. În ceea ce me privește, ”beneficiile” erau că puteam să rămân în zona mea de confort, încercând mai degrabă să mă fac acceptată decât să fiu eu însămi și făcând același lucru săptămână de săptămână, fără să învăț nimic din experiențele pe care le trăiam. Dezvoltarea este consecința efortului de a evolua și se întâmplă atunci când ieși din zona de confort, când înveți să îți fie bine în propria piele și când reușești să faci lucruri care te sperie. Nu atunci când bei zi de zi. 

Eu am fost nevoită să îmi transform întregul sistem de referință cu privire la moderație, pentru că mi-am dat seama că, într-un final, costurile sunt mult mai mari decât beneficiile. Alcoolul era răufăcătorul din viața mea și eram nevoită să să mă antrenez și să mă lupt din greu zilnic pentru a-i ține piept. Ore întregi de gânduri și decizii, de parcă m-aș fi antrenat la sala de sport. Ore întregi de negociere cu el, care cerea din ce în ce mai mult, în timp ce eu dădeam din ce în ce mai puțin. Oare era posibil să îl dovedesc? Desigur, în câte o confruntare. Dar ceea ce nu înțelegeam era că nu mă silea nimeni și nimic să îmi petrec tot restul vieții într-o sală de antrenament dintr-un subsol puturos, folosindu-mă de toate talentele mele mele nobile și de toată forța mea pentru a lupta împotriva inamicului și a câștiga un război numit ”cumpătare”. 

Puteam alege să îmi trăiesc viața afară, respirând aer curat, concentrându-mi energia mentală asupra lucrurilor care mă pot face cu adevărat fericită și făcând ca existența mea să aibă un sens în lume. 

Dacă îți dorești și tu să pui capăt luptei pentru moderație și să îți construiești viața fără-de-alcool a visurilor tale, click aici pentru mai multe detalii în legătură cu cursul meu online gratuit ce te va ajuta să îți iei o pauză de 5 zile. Uneori e tot ce îți trebuie!

Citește și:

Mahmureala emoțională există: iată cum o poți trata

Cum ne îngrijim inteligent în sezonul rece

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

A cere ajutor – o dovadă de slăbiciune sau o formă de curaj?

WELLBEING//

5 beneficii ale consumului de vin asupra sănătății mentale

EFICIENȚĂ//

8 lucruri pe care să le faci după 8 seara. Dacă vrei să ai succes!

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.