WELLBEING//

De ce e importantă îngrijirea dinților în momentele de criză

Știai că și cavitatea bucală are un sistem imunitar? Stresul îți poate afecta dantura în moduri neașteptate.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce este psihoneuroimunologia.
– Cum să-ți menții sănătatea orală când cabinetele stomatologice sunt închise.


Azi e azi. Azi, funcționăm online – funcționăm cu repetiție. Unii dintre noi suntem în izolare de foarte multe zile: ne uitam la TV, mai răsfoim Facebook-ul să vedem ce fac vecinii, ne îngrijim din ce în ce mai mult de veștile de la TV, primim pe Whatsapp mesaje alarmiste și știri care ne îngrozesc și mai mult. 

E timpul să ieșim din acest cerc vicios de spaimă, spaimă și iar spaimă! E timpul să facem un pas în lături și să spargem fluxul de hormoni și de stres care ne inundă organismul zi de zi, clipă de clipă. 

Covid 19 își face treaba. Suntem într-o epidemie, la fel cum au fost multe sute de-a lungul istoriei. De ce s-a ajuns aici? Cum s-a ajuns aici? “Tema mea, ca și medic, este să vindec lumea”, spune chirurgul implantolog Lorelei Nassar. “Dar cum virușii nu reprezintă domeniul meu de expertiză, nu voi aborda acest subiect”, punctează specialistul stomatolog. Însă medicul stomatolog susține că și bunăstarea cavității orale contribuie la un sistem imunitar puternic. Milioanele de celule de apărare și hormonii se grupează și funcționează ca un tot unitar sub influența diverșilor triggeri, fie ei microbi, viruși sau alte microorganisme ce generează boala, fie probleme din interiorul corpului, care sunt percepute de către sistemul imunitar ca fiind anomalii.

“În mare, psihoneuroimunologia spune că ne îmbolnăvim din cauza stresului – cu toții știm acest detaliu – doar trăim in 2020, nu?! Dar poate mai puțini dintre noi știu că stresul poate fi provocat fie de factori externi – exogen, sau generat de factori interni, endogen!”, subliniază dr. Nassar.

Cu alte cuvinte, același stres care ne influențează corpul și ne îmbolnăvește, indiferent că vine din mediul înconjurător sau din interiorul corpului nostru. Aceiași hormoni ai stării de anxietate se generează în ambele situații – în principal, adrenalina, noradrenalina și cortizolul, hormoni secretați de glandele suprarenale. 

Iar cortizolul poate fi măsurat chiar în salivă? Știai că, în cazul unei perioade de stres prelungit – și vorbim de starea de frică în care trăim acum – organismul generează un nivel mare și constant al hormonilor de stres?  

Ce legatură are toata frica și stresul cu dantura noastră? Ce se întamplă cu dinții, gingiile și cu mucoasa orală atunci când ne aflăm într-un circuit de: “Atenție, pericol!”? Ei bine, saliva scade cantitativ și devine mai vâscoasă. Pe scurt, ea nu mai spală dinții! Și uite așa, nu se mai autorealizează autocurățarea cavității orale prin fluxul natural de salivă.

Odată cu stresul, nu mai producem salivă suficientă, deci ne alegem și cu placa bacteriană, depozite de tartru, gingii roșii și inflamate. Ușor, dar sigur, se vor acutiza toate micile probleme cronice pe care le-am ținut sub control. Unde mai pui că nici dentistul casei nu e de găsit, deoarece toate clinicile dentare sunt închise pe perioada carantinei.

Chirurgul implantolog ne oferă câteva indicații pentru a ne păstra dantura în condiții optime de-a lungul acestei crize.

1. Mic ritual de păstrare a sănătății dentare 

Dimineața, trebuie un periaj dentar obișnuit la care putem adăuga (și chiar e necesar) periajul limbii cu periuța obișnuită sau raclajul limbii cu marginea unei lingurițe. Limba are papile prin care simțim gustul și șanțuri – între acestea se strâng microbi. 

La prânz, e obligatoriu dușul bucal! Elimină resturile dintre dinți și în zonele unde nu poate ajunge periuța, cu o eficiență maximă – la duș putem folosi apă sau apă împreună cu o apă de gură. Atenție la apele de gură, să fie eficiente, sau să folosim simplu, apă cu sare sau bicarbonat. 

Seara, evident, e recomandat dușul bucal și un periaj riguros. Putem adăuga și un masaj gingival pe care-l facem simplu, cu degetul umezit pe care îl înfundăm în sare sau bicarbonat și facem mișcări circulare de la un capăt la altul al fiecărei arcade, după care ne clătim.“

2. Suplimente alimentare si vitamine si alimente utile

“Personal, folosesc foarte mult produsele autohtone: am crescut la bunici cu albine și știu cat de importante sunt si cât ajută produsele apicole la imunitate. De aceea, din decembrie anul trecut, mestec sau sug mai mereu câte o bucățică de propolis. Acum, că acest virus are predispoziție pe mucoasa respiratorie, propolisul e ideal, deoarece sterilizează traheea și curăță tot . 

Iau polen în stare crudă sau uscat și miere de albine – beneficiile consumului de miere a fost atestate de mai multe studii

În orice mâncare adaug turmeric și ghimbir și încep ziua cu câteva fructe. Iar pentru prânz, prefer o salată verde. Sunt foarte mulți producători care au sere de kale, mangold, măcriș și multe multe alte plante cu proprietăți minunate.“

3. Exerciții de respirație  anti-panică

“Am folosit cu mare succes la un workshop de mindfulness un exercițiu simplu de meditație, folosind tehnologia Hemi Sync, creată de Institutul Monroe din Virginia, US. Exercițiul e o meditație ușoară, de zece minute, și poate fi găsit aici.”

4. Probleme cronice care s-ar putea activa în această perioadă?

“În acest interval de autoizolare, sunt anumite afecțiuni care s-ar putea acutiza: boala parodontală, care se agravează la stres cu siguranță. Un proces infecțios din jurul unei rădăcini dentare care n-a dat nici un semn se poate dezvolta într-un abces. O carie profundă poate începe să doară fix acum, din cauza hiperemiei/dilatarii țesuturilor din jur și a celor din dinte”. 

5. Un mic sfat de la medic

“Starea noastra de acum seamană din multe puncte de vedere cu starea unei femei gravide: este în așteptare. Sfatul meu e să învățăm ce avem de învățat în ceea privește sănătatea noastră orală, să tratăm dinții la timp și să facem prevenție dentară, sau mai mult decât atât, prevenție de viață. Să ne uităm în oglindă și să vedem ceea ce e cu adevărat important. Și, după ce va trece această perioadă, să nu ne întoarcem la modul de viață de dinainte, căci ar fi păcat, ci să fim mai buni și mai grijulii cu propria persoană. Și nu uita să bei multă apă!“.

Citește și:

Cum te sfătuiește medicul pediatru să-ți protejezi copilul de coronavirus

Coronavirus: care e cel mai simplu mod să-ți întărești sistemul imunitar

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

5 moduri în care ți se schimbă viața după ce devii mamă

OAMENI THRIVE//

Nuami Dinescu, actriță: ”Unele eșecuri devin în timp victorii”

OAMENI THRIVE//

Emisiunile Thrive: despre conspirații, fantezie și succes

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.