WELLBEING//

Cum te poate îmbătrâni cu 8 ani scaunul pe care stai

Un nou studiu sugerează că oamenii care stau jos cât e ziua de lungă îmbătrânesc mai repede.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Care sunt afecțiunile care se pot dezvolta în urma sedentarismului.
– De ce ni se scurtează telomerii atunci când stăm jos mai mult de 10 ore.


Pentru cei care sunt în căutarea următorului miracol anti-aging, avem o veste minunată: poate că ar fi timpul să reconsiderați puterea binefăcătoare a… ei bine, a statului jos cât mai puțin. Faptul că stai așezat mai mult de 10 ore pe zi te poate face să îmbătrânești mai repede. Și vârstei tale reale i se adaugă, rapid, opt ani, spune un studiu publicat în American Journal of Epidemiology.

Cercetătorii de la University of California San Diego au analizat mostre de sânge de la aproape 1.500 de femei cu vârste peste 64 de ani și au observat că, pe măsură ce timpul pe care îl petreceau stând jos creștea (fără a face nici măcar cele 30 de minute de mișcare fizică moderată pe zi), impactul asupra corpului lor, la nivel celular, era tot mai mare. Acești cercetători au comparat lungimea telomerului – lanțul celular de tip „șiret” de la finalul legăturilor dintre celulele noastre, care indică modul în care ne îmbătrânesc celulele – și a comparat-o cu nivelul de activitate fizică, măsurat de aparatura purtată de subiecții cercetării. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Luând în calcul femeile care nu aveau parte nici măcar de cele 30 de minute de mișcare recomandate zilnic, autorii studiului au observat că acele femei care stăteau mai mult de 10 ore pe zi așezate aveau telomerii mai scurți decât celelalte, care stăteau mai puține ore pe scaun, ceea ce indica, clar, că celulele lor erau mai îmbătrânite cu circa opt ani. 

Și studiile precedente care au analizat legătura dintre lungimea telomerilor și nivelul de exerciții fizice ajunseseră la concluzii asemănătoare, doar că acelea se bazau pe declarațiile subiecților, o metodă adesea inexactă. Autorii prezentului studiu au luat în calcul înregistrări obiective ale activității fizice, cu ajutorul accelorometrelor purtate de femei timp de o săptămână. Inițial, ei nu au descoperit nici o legătură de cauzalitate între lungimea telomerilor și nivelul de activitate fizică. Dar atunci când s-au concentrat pe femeile care nu făceau nici măcar cele 30 de minute de mișcare recomandate zilnic, au început să vadă niște tendințe interesante.

Acest studiu se adaugă celorlalte cercetări care au dovedit, de-a lungul timpului, cât de important este efectul pe care îl are sedentarismul asupra organismului și cât de mult poate favoriza lipsa de mișcare apariția afecțiunilor cardiace sau a diabetului. Și, de vreme ce nu știm precis cât de multă mișcare ar trebui să facem ca să combatem aceste efecte, orice tip de exercițiu fizic, orice mișcare, oricât de mică, este un început promițător. Nu ești deja convins? Găsești aici mai multe motive, bazate pe cercetări științifice, care să te determine să te ridici de pe scaun.

Tu ți-ai luat astăzi pauzele de mișcare?

Citește și:

Vrei să trăiești mai mult? Practică unul dintre aceste sporturi!

Cel mai simplu mod de a-ți găsi motivația să faci sport, conform științei

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Avantajele programului de lucru flexibil pentru părinți

OAMENI THRIVE//

Ana Moga, DJ Kiss FM: ”Aleg să mă pun mereu în locul celor din jur”

SELF-IMPROVEMENT//

5 moduri în care ți se schimbă viața după ce devii mamă

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.