EFICIENȚĂ//

Cum să-ți schimbi obiceiul de a fi distras în timpul zilei

Este timpul să ne concentrăm.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce este monkey mind și de ce maimuțele fără coadă ar fi un simbol mai potrivit pentru o minte agitată.
– Cum ajungem să avem o minte concentrată, capabilă să se odihnească.


Majoritatea oamenilor se simt prinși cu lucruri și distrași pe tot parcursul zilei – calmul, concentrarea și sentimentul existenței unui scop sunt destul de rare pentru cei mai mulți dintre noi.

Sărim de la mesaje, la rețelele de socializare, la e-mail, la sarcini de lucru urgente, la căutarea a ceva în legătură cu care suntem curioși, de la zeci de mesaje la zeci de postări până la câteva pagini de browser în așteptare. Pe tot parcursul zilei, de la un lucru rapid la următorul, amânând orice lucru care necesită mult mai multă concentrare decât atât.

Termenul „minte agitată” (monkey mind) surprinde acest lucru destul de bine – mintea noastră se leagănă de la o ramură la alta, sărind de colo colo fără pauză. Termenul nu este destul de exact (maimuțele se odihnesc mult timp, dar hominizii – maimuțele fără coadă – sunt cei care se leagănă pe ramuri, nu maimuțele), dar imaginea este suficient de vie.

Aceasta este, de fapt, starea în care mintea noastră se află de cele mai multe ori, dar acest lucru poate părea stresant și solicitant. Mulți dintre noi și-ar dori o cale de a fi mai calmi, mai concentrați, măcar o parte din timp.

Cum ajungem să avem o minte concentrată, capabilă să se odihnească?

Aceasta este una dintre cele mai mari probleme pentru mulți oameni.

Să ne uităm la câteva idei importante.

4 idei pentru a te împrieteni cu o minte agitată și pentru a o calma

  1. Activitatea minții agitate nu este un dușman care trebuie ucis. 

S-ar putea să nu ne placă sentimentul de distragere constantă, dar dacă medităm, putem vedea că acesta este modul în care minții îi place să se comporte. Este un obicei, dar și o mare parte a naturii minții noastre.

Așadar, putem începe să acceptăm acest fel de a fi al minții de a sări de colo-colo, nu ca pe ceva cu care trebuie să lupți, ci ca pe ceva cu care să ne împrietenim. Să ne împrietenim cu mintea agitată (mintea maimuței) înseamnă să aducem un sentiment de prietenie și căldură în ceea ce privește natura minții noastre. Fiind calm cu ea și fără să o judeci. Încurajând-o cu blândețe să revină la chestiunea în cauză, fără a-i da peste nas.

  1. Dacă creăm un spațiu calm pentru ca mintea agitată să sară de colo colo în cadrul acestuia, ea se va liniști în cele din urmă. 

Meditația este un bun exemplu în acest sens – și, de fapt, oferirea unui spațiu regulat pentru meditație este o bună practică pentru a fi mai liniștiți și mai concentrați în timpul zilei. În timpul meditației, creăm un spațiu calm – stăm liniștiți câteva minute și lăsăm mintea să se liniștească în momentul prezent. Desigur, mintea se agită în acest spațiu, dar nu o angajăm neapărat prea mult și, în cele din urmă, s-ar putea să se liniștească. Poate nu, dar cel puțin tinde să se tempereze puțin.

Este ca și cum un copil are o criză de furie – puteți  bate copilul la fund, dar asta nu va pune capăt crizei, ci doar o va înrăutăți. Dacă, în schimb, oferim un spațiu calm, plin de iubire, pentru ca micuții să țipe și să-și exprime temerile și durerea, ei se vor liniști și vor dori doar o îmbrățișare.

În viața noastră de zi cu zi, în afara meditației, putem crea astfel de spații… un spațiu pentru a scrie, un spațiu pentru a lua în considerare o problemă complexă, un spațiu pentru a te cufunda adânc într-un proiect. Mințile noastre vor dori să fugă, vor dori să sară de colo colo, dar putem lăsa mintea să se liniștească în acest spațiu, oferindu-i libertatea de a alerga, dar fără a avea unde să meargă. Probabil că se va liniști după un timp.

  1. Cu cât le oferim minților agitate mai puține lucruri strălucitoare, cu atât acestea vor fi mai puțin agitate.  

Cei mai mulți dintre noi ne menținem obiceiul smucit de a fi al minții agitate oferindu-i tot felul de lucruri strălucitoare pentru a fi distrase de:

• E-mail, mesaje text, aplicații de mesagerie precum Slack, WhatsApp, Messenger, Snapchat;

• Videoclipuri de pe Youtube, Netflix etc;

• Rețele sociale precum Facebook, Instagram, Twitter, Reddit;

• Site-uri de știri, bloguri, alte site-uri web interesante pe care ne place să le vizităm;

• Jocuri, aplicații telefonice, căutări de diverse lucruri;

• Sărind la sarcini mici, ușoare. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Desigur, nu este nimic în neregulă cu oricare dintre acestea. Dar poți observa că oferim naturii instabile a minții noastre atât de multe lucruri de care să fie interesată. Lumea modernă și, în special, tehnologia, sunt concepute pentru a distrage și a angaja ”mintea maimuței”.

Cu cât ne putem ascunde mai mult, cu atât mai bine. Mintea nu are nevoie de toate acestea în fața ei, tot timpul. Așadar, îndepărtarea telefonului din aria vizuală, închiderea paginilor web, renunțarea la notificări de pe diverse dispozitive – toate aceste lucruri simple pot ajuta la calmarea lucrurilor.

  1. Putem încetini ritmul și face pauze mai des

Ar putea părea o idee simplă, dar cât de des o facem? Mergi mai încet, nu mai repede. Respiră și lasă-ți sistemul nervos să se relaxeze. Lăsați mușchii să se relaxeze, lăsați partea din față a corpului, maxilarul și tâmplele să fie lejere.

Ia o pauză între lucruri – între mesaje și e-mailuri, între sarcini, între programări și comisioane. Fă pauză, respiră și gândește-te la ceea ce contează chiar acum.

Ținând cont de aceste lucruri, să terminăm cu o rețetă scurtă.

O rețetă pentru îmblânzirea minții distrase

Așadar, să punem toate aceste idei într-o rețetă simplă – nu trebuie să le faci pe toate, dar ia-le în considerare:

1. Meditează dimineața. Nu trebuie să dureze mult – începi cu două minute, încercând doar să fii prezent prin respirație și revenire atunci când mintea rătăcește, fără urmă de asprime sau judecată. Doar continuă să revii. În cele din urmă, poți extinde meditația cu câteva minute pe săptămână. Oferă-i minții tale spațiu pentru a se calma. Este un antrenament pentru restul zilei.

2. Creează spații intenționale pentru a face lucruri. În mod intenționat înseamnă că planifici în avans pentru acestea (de exemplu: ”Voi scrie la 9 dimineața”) sau stabilești intenția chiar înainte de a începe acel lucru (de exemplu: ”OK, acum voi începe să scriu pentru următoarele 60 de minute”). Un spațiu înseamnă că vei face acest lucru și nimic altceva – blochează distracțiile, oprește-te de la a da curs dorinței de a merge să faci altceva. Cel mai bine este să faci inaccesibile acele spații intenționale pe măsură ce începi ziua – pe ce dorești să te concentrezi și când? Apoi, utilizează acel spațiu așa cum faci cu meditația: lasă-ți mintea să se relaxeze în acest spațiu și, în cele din urmă, aceasta se va așeza în el. Poate fi folositor să meditezi un minut la început.

3. Elimină distracțiile atunci când poți. Nu trebuie să fii călugăr, dar vezi dacă poți să dezactivezi cât mai multe notificări, să-ți pui telefonul deoparte când faci altceva, să blochezi site-urile web pe care ai tendința să le accesezi în mod distrat. Lasă-ți mintea să se odihnească, nedându-i prea multe lucruri strălucitoare pentru a o distrage. Acesta este un proces continuu, așa că continuă să reconștientizezi acest fapt pe măsură ce distragerile se strecoară înapoi.

4. Acceptă și împrietenește-te cu mintea. Observă cum acționează mintea, dar nu o judeca. Vezi dacă poți accepta că aceasta este doar o stare normală a minții și fii prietenos și plin de compasiune față de ea. Las-o să-și facă treaba și fii curios în legătură cu ce s-ar putea întâmpla dacă ești mai liniștit în ceea ce privește felul în care acțioează.

5. Încetinește. Mulți dintre noi avem tendința de a ne grăbi constant între lucruri, ceea ce doar agită mintea. Cum ar fi să încetinești, să-ți lași sistemul nervos să se relaxeze? Relaxează-ți mușchii, respiră adânc ca în exercițiile de meditație și adâncește-te în acel moment.

6. Adaugă pauze între. Între fiecare sarcină, mesaj, întâlnire, comision: întrerupe ceea ce faci și inspiră adânc. Verifică cum te simți. Întreabă-te ce este important acum, la ce te cheamă viața să faci. Verifică lucrurile de mai sus și vezi dacă trebuie să schimbi ceva. Lasă ca acest spațiu dintre lucruri să fie un loc natural de odihnă.

Exersează toate acestea și vezi dacă te ajută! Mințile noastre se vor simți distrase constant, dar este ceva la care putem lucra cu atenție. Vezi ce se întâmplă când aduci un plus de curiozitate în acest spațiu.

Citește și:

Flow – cheia productivității, dar și a fericirii

Cel mai nociv și des întâlnit obicei la birou 

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Ghidul Thrive: totul despre concentrare

WELLBEING//

Meditaţia: nu se mai face doar de dragul iluminării

WELLBEING//

Trăiesc (izolarea) la timpul prezent

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.