SELF-IMPROVEMENT//

Cum să-ți reduci la tăcere cel mai dur critic

Află ce poți face pentru a ține la distanță criticul interior.


În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce uneori trebuie să-ți vorbești ca unui copil de cinci ani. 
– Cum te ajută stabilirea obiectivelor în detronarea criticului interior. 


Dintre toate luptele pe care le-am purtat de-a lungul timpului, în care eram preocupată de propriile probleme, cea dusă împotriva criticului interior este cea mai puternică și omniprezentă. 

Câteva dintre gândurile negative cu care mă lupt sunt: ​​„Această persoană sau acea persoană a ajuns mult mai departe decât mine. Cine vrea să audă ce am de spus? Aș fi putut să fac mai mult”.

Pentru că lucrez pe cont propriu, simt adesea că sunt în urmă cu tot ceea ce fac. Întotdeauna există o listă cu lucrurile pe care trebuie să le fac și, deseori, mă simt vinovată când îmi acord puțin timp pentru distracție, cumpărături sau dacă mă uit la televizor.

Gândurile critice sunt paralizante și ne împiedică să ne atingem potențialul. Mai presus de orice, succesul și starea de bine sunt un joc mental.

Cu toții cunoaștem această voce din mintea noastră care ne aruncă îndoială în cale. “Nu te pricepi la asta. De ce să încerci? Renunță!”. Acea voce care ne pune la îndoială valoarea este criticul nostru interior.

Dar ce este criticul interior?

În primul rând, să vorbim despre gânduri. Una dintre formele prin care experimentăm gândurile este o voce interioară pe care o putem asculta ca pe vocea oricărei alte persoane. Dar nu este orice voce. Este un fel de povestitor interior al vieții noastre. Și, frecvent, acest narator interior poate fi și cel mai dur critic al nostru.

Nu numai cuvintele pe care acest narator interior le folosește pentru a ne judeca, ci și tonul folosit poate fi de-a dreptul sincer. Este posibil ca acest critic să fie foarte familiar, sau poate că nici măcar nu-l observi în fundal, dar la un anumit nivel încă îl ascultăm. Iar acest critic poate fi o forță puternică în viață noastră, atunci când îi atribuim o valoare prea mare.

Hai să facem un mic exercițiu. 

Imaginează-ți că ai un prieten care poate fi un bun critic al tău. Te anunță când ai pus câteva kilograme în plus. Te face să-ți pierzi încrederea chiar înainte de o prezentare importantă. Îți arată întotdeauna defectele pe care le ai și-ți amintește când nu te descurci la fel de bine ca toți ceilalți. Cu siguranță un astfel de prieten te-ar enerva la maxim, nu?! Nimeni n-are nevoie de acea negativitate în viața lui! Deci, dacă n-am accepta acest tip de critică din partea prietenilor noștri, de ce o acceptăm din partea noastră?

Pentru că lăsăm o cantitate surprinzătoare de gânduri negative să scape cu ușurință, iar uneori se întâmplă atât de des încât devine un zgomot de fond, dar acest tip de critică poate afecta grav încrederea în sine. Deci, ce poți face pentru a diminua criticul interior? Iată cinci sfaturi utile:

1. Ascultă gândurile negative

Acest lucru poate părea contraintuitiv, dar poți pune pauză criticului interior doar atunci când ești conștient de acesta. Cel mai important este să nu te hrănești cu el, ci să încerci să asculți cât mai obiectiv acele voci negative. De multe ori aceste gânduri negative provin din nesiguranță. Acordă-ți timp să asculți, de fapt, ceea ce-ți spui și vei descoperi că, de multe ori, acele critici sunt nefondate. Ascultarea activă a discursului tău negativ va arăta că majoritatea criticilor tale nu-și au rostul. 

2. Lucrează la ce poți îmbunătăți

Chiar dacă o parte din gândurile negative nu sunt dorite și critice la adresa noastră, o parte dintre ele adresează probleme reale de viață care au nevoie de rezolvare. Dacă există părți din viața ta care necesită îmbunătățiri, e momentul să faci ceva în legătură cu ele. Este important să separi ce poate fi rezolvat de gândurile negative nefondate pentru a nu lasă criticul interior să se hrănească cu ele. Nimic nu e mai apăsător decât aceea voce din capul tău care-ți spune că n-ai livrat ceva la timp sau că, în curând, expiră termenul limită.

Cea mai bună abordare este cea prin care devii conștient de pașii pe care trebuie să-i urmezi. Stabilește-ți obiective și notează-ți progresele. Chiar dacă faci pași foarte mici, încet-încet vei începe să înlocuiești gândurile negative cu unele pozitive, ceea ce te va ajuta să diminuezi vocea criticului interior.

3. Regândește felul în care vezi persoanele din jurul tău

Gândurile negative de orice fel sunt toxice pentru suflet. Dacă-ți permiți să fii critic cu ceilalți (cu toții am fost acolo!), vei crea o mentalitatea prin care este normal să fi critic cu ține însuți.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Pune-ți această întrebare

Nu ești sigur dacă ești critic cu tine însuți? Atunci pune-ți această întrebare: i-ai spune acest lucru copilului din tine care are cinci ani? I-ai spune sinelui tău de cinci ani că nu este suficient de inteligent, că este supraponderal sau lipsit de talent? Desigur că nu! I-ai spune să aibă încredere în el și că poate face orice își propune. Deci, dacă n-ai îndrăzni să fii atât de negativ cu sinele tău mai tânăr, de ce o faci acum?! 

Încrederea în sine poate fi fragilă la orice vârstă și trebuie să fim siguri că ne setăm un sistem care ne susține și ne ajută.

5. Practică compasiunea

Poți să fii propriul tău prieten sau cel mai dur critic și nimeni nu poate controla acest lucru în afară de tine. Când gândurile și sentimentele tale sunt distructive, concentrează-te asupra realizărilor tale din trecut, pentru ceea ce ești mândru de tine și pentru ceea ce ești recunoscător. Poți face o listă (chiar și pe telefon) cu lucrurile de care ești mândru. Citește această listă ori de câte ori ai nevoie.

Dacă-mi doresc să rămâi cu ceva din acest articol este să nu-ți iei gândurile prea în serios. Le poți observa în schimb. Amintește-ți că nu ești gândurile tale. Și un gând negativ este doar asta, până la urmă: un gând. Și un gând poate fi schimbat. Îl poți elibera și înlocui.

Ce funcționează pentru tine atunci când trebuie să-ți diminuezi vocea criticului interior?

Citește și:

Cum să-ți crești stima de sine?

6 pași spre iertarea de sine

S-ar putea să-ți placă și…

OAMENI THRIVE//

Ana Moga, DJ Kiss FM: ”Aleg să mă pun mereu în locul celor din jur”

OAMENI THRIVE//

AMI, cântăreață: ”Nu trebuie să fim prizonierii trecutului”

WELLBEING//

De ce ar trebui să ne concentrăm mai degrabă asupra prezenței decât asupra productivității

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.