SELF-IMPROVEMENT//

Cum să-ți prelungești capacitatea de concentrare

Excesul de informație ne compromite funcțiile creierului sau ne ajută să fim mai informați și mai conectați ca niciodată?


În următoarele 4 minute vei afla:

– Care sunt limitele capacității noastre ce a face multitasking.
– Cum să contracarăm efectul pe care îl are excesul de informație asupra creierului nostru.


Care este prețul pe care-l plătim pentru a putea comanda pizza la trei dimineața, pentru a face Zoom cu un coleg din străinătate și pentru a afla, în mod simulan, despre rutina de skincare a Rihannei? Un studiu realizat de Microsoft a concluzionat că durata atenției umane a scăzut la doar opt secunde de la doisprezece în ultimii ani.

Deci excesul de informație ne compromite funcțiile creierului sau ne ajută să fim mai informați și mai conectați ca niciodată?

În timp ce smartphone-ul ne poate ajuta să ne conectăm mai ușor cu prietenii și familia, să ne planificăm viața socială, să fim la zi cu știrile, și chiar mai mult, să ne amintim să bem apă sau să facem sport, acesta ne distrage atenția de la sarcinile curente, ne poate face să ne simțim inadecvați și ne încurajează în mod activ să cheltuim într-un mod impulsiv.

Un studiu realizat de American Psychological Association a arătat că aproape o cincime dintre persoanele intervievate susține că tehnologia este o sursă de stres. Dar cum ne putem asigura că profităm de facilitățile pe care ni le oferă dispozitivele noastre, fără să plătim un preț pe care nu ni-l putem permite, precum incapacitatea de a ne menține concentrarea atunci când chiar contează?

Calitate, nu cantitate!

Poate că facem slalom printre aplicații fără să ne alegem cu mare lucru, dar ne place și să descoperim ceva cu adevărat calitativ. În medie, abonații Netflix au vizionat 3,2 ore de streaming video pe zi în 2020, potrivit unui studiu recent realizat de Edison. Durata noastră de atenție poate fi din ce în ce mai modestă, dar atunci când conținutul este cu adevărat bun sau relevant, știm să ne folosim atenția. Studiile au arătat că devorarea unui anumit timp de conținut, așa-numitul bingeing (indiferent că e vorba despre un serial, sau un podcast căruia îi asculți toate episoadele consecutiv), ne oferă un refugiu binevenit de la viața noastră aglomerată. În loc să ne confruntăm cu stresul zilnic prin motodele de coping clasice (precum dulciuri sau alcool), preferăm să fim absorbiți de o lume complet diferită. Iar dacă informațiile oferite sunt și utile, sau împachetate într-un mod inventiv, acel timp investit în bingeing ne poate chiar ajuta, pe termen lung.

Problema cu multitasking-ul

Există unele școli de gândire actuale care consideră că timpul petrecut pe telefon ne intensifică abilitatea de a face multitasking și ne permite să desfășurăm mai mult activități în același timp, poate pentru a ușura o sarcină plictisitoare. Dar te-ai uitat vreodată la televizor în timp ce făceai un tabel în Excel sau în timp ce-ți călcai o cămașă? Sunt șanse mari să nu-ți amintești ce ai văzut la TV când călcai, sau să fi comis greșeli în tabel în timp ce ascultai altceva. Pentru că nu suntem cu adevărat capabili să ne distribuim atența în mai multe locuri în mod simultan, decât atunci când creierul folosește funcții complet diferite. Spre exemplu, te poți plimba sau poți conduce în timp ce asculți un potcast, dar îți va fi foarte dificil să citești un post lung de pe Facebook în timp ce răspunzi unui e-mail important.

Oboseala cauzată de ecrane

În timp ce pandemia ne obligă să petrecem mai mult timp ca niciodată în fața ecranelor, mulți oameni consideră că detoxifierea digitală a fi o formă de îngrijire de sine. Cele mai comune motive pentru acest detox de la tehnologie sunt intoxicarea cu mesaje publicitare și o neîncredere generală în platformele de social media. Alte cercetări arată că majoritatea oamenilor vor citi doar până la 28% din textul unui articol, asimilând mai puțin de 20% din conținut. Sfaturile cele mai frecvente pentru a ne recâștiga controlul în relația cu tehnologia includ dezactivarea notificărilor, transformarea ecranului în alb-negru, stabilirea orelor în care să nu folosim telefonul și ștergerea aplicațiilor de rețele sociale.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Omniprezența gadgeturilor în viețile noastre ne afectează drastic capacitatea de a ne concentra, schimbând literalmente chimia creierului. Cercetările arată că nivelurile crescute de dopamină – neurotrasmițătorul recompensei – sunt asociate cu consumul de conținut online, la fel ca în cazul dependenței de cocaină”, declară pentru Headspace dr. Bobbi Wegner, psiholog clinician la Harvard Graduate School of Education.

Iar dr. Chen Yu, doctor în psihologie la Indiana University, spune că: „Atenția susținută duce la o memorie mai bună și la procesarea mai profundă a informațiilor. Este ca și cum ai dormi fără a fi întrerupt”.

Însă putem, oare, să ne provocăm creierul să-și prelungească capacitatea de atenție? Experții cred că da.

Fă mișcare!

Nu subestima puterea de regenerare a exercițiilor fizice. Cercetătorii de la Universitatea din Illinois au descoperit că o plimbare de 20 de minute poate ajuta copiii să acorde mai multă atenție la cursuri.

Limitează-ți sursele de distragere a atenției

Când te concentrezi pe o sarcină, dezactivează orice dispozitiv care n-are legătură cu ea: telefon, TV, radio, absolut tot. Numai așa îți poți reeduca creierul, spune dr. Christine Carter, sociolog și cercetător la University of California. Deconectează-ți wifi-ul, setează-ți telefonul pe modul avion – orice e nevoie pentru a te concentra exclusiv pe sarcina ta.

Meditează

Cercetătorii de la University of California au descoperit că meditația îi ajută pe oameni să se concentreze într-o anumită direcție o perioadă mai îndelungată decât cei care nu practică această formă de exercițiu mental.

Ascultă muzică

Meloterapia te poate ajuta să-ți sedimentezi informațiile acumulate pe parcursul zilei,  conform dr. Jim Jackson, profesor la Vanderbilt University și expert în funcționarea neuropsihologică. „Studiul a folosit tehnici de neuroimagistică, cum ar fi imagistica prin rezonanță magnetică funcțională și arată că ascultarea muzicii implică regiunile creierului care sunt responsabile și cu concentrarea”, spune Jackson.

Citește și: 

Bateria telefonului: o nouă sursă de anxietate

Felul în care lucrăm s-a schimbat: cum să-ți menții concentrarea în era digitală

S-ar putea să-ți placă și…

MISIUNE//

Cum să cultivi empatia pe timp de coronavirus

SELF-IMPROVEMENT//

5 Motive pentru care merită să renunți la resentimente

WELLBEING//

Care este cel mai rău lucru care ți se poate întâmpla?

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.