EFICIENȚĂ//

Cum să-ți menții concentrarea dacă lucrezi (și) de acasă

Descoperă cum să fii cel puțin la fel de eficient ca la birou și din propria bucătărie.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce să-ți împarți timpul în calupuri de 45 de minute.
– Ce avem în comun cu o oală sub presiune.


După un an și jumătate de pandemie și cu noua tulpină Delta în orizontul apropiat, pare că munca de la distanță, acolo unde este posibilă, va continua. Unele companii aleg sistemul de lucru hibrid, altele au început să înțeleagă avantajele muncii la distanță sau le permit angajaților să se organizeze în funcție de cum pot performa. 

Între timp, odată cu vacanța de vară, noi, părinții, avem de gestionat și timpul copiilor: activități, tabere, ieșiri în parc sau în oraș (după vârstă) și celebrele caiete de vacanță. Pare că grijile nu se mai termină. Și chiar așa e. Însă teoria schimbărilor mici cu efect important se aplică și în această situație. Iată cum poți să-ți îmbunătățești puterea de concentrare și să rămâi în grafic cu toate mingile pe care trebuie să le ții în aer, deși puțini dintre noi au pregătire de acrobați.

Împarte timpul de muncă în sesiuni de 45 de minute

Dacă lucrezi de acasă și sunt și copii în preajmă, este cvasi-imposibil să menții ritmul pe care l-ai avea la birou. Ies din ecuație pauzele de cafea cu colegii, dar intră în ecuație întreruperile din partea celor mici (”Vreau o gustare!”, ”Uite ce am desenat!” etc). Te va ajuta să setezi alarma telefonului să sune o dată la 45 de minute, un interval prietenos atât cu puterea noastră de concentrare în general, cât și cu răbdarea copiilor. Odată ce ai o pauză clară de 15 minute pe oră, vei descoperi că funcționezi mai eficient și că ai o putere de concentrare crescută, fie că vorbim despre sarcini de birou sau de pregătit o gustare sănătoasă.  

Oprește notificările telefonului până la ora prânzului

Este una dintre cele mai eficiente strategii de creștere a puterii de concentrare. Când jonglezi cu mesajele de pe Whatsapp, cu e-mail-urile sau apelurile, vei relua o sarcină pe care ai fi putut să o termini mai repede și mai bine. E ca atunci când citești o carte și simți nevoia să revii la ultimele fraze, pe care, deși le-ai citit, nu le-ai înțeles pentru că erai cu mintea în altă parte. Alege acea parte a zilei în care funcționezi cel mai productiv, în funcție de felul tău de-a fi (matinal sau nocturn) și de programul echipei din care faci parte. În timpul acelor ore pe care alegi să le folosești pentru finalizarea sarcinilor de muncă urgente, importante și/sau complexe, ține la distanță social media și orice alte distrageri care vin dinspre telefon. 

Împarte casa pe ”căprării”

Când înghesuim într-un apartament mai multe funcții decât îi erau destinate (dormitor, living, bucătărie, birou, grădiniță, școală etc), se instaurează haosul. Ca să ții entropia la distanță, creează mici spații dedicate fiecărei activități, după conceptul care stă la baza brandului IKEA: nu este suficient ca un obiect sau un spațiu din casă să fie frumos, acestea trebuie să servească și unui scop practic, în cazul locuințelor mici. Ambiția cea mai importantă nu este să creezi senzația de ambient mare și aerisit, așa cum ai putea face dacă ai avea mulți metri pătrați, ci să folosești cât mai inteligent fiecare metru pătrat, cu o destinație versatilă. De exemplu, bucătăria poate fi atât locul unde se mănâncă și se gătește, cât și un spațiu de relaxare, când alegi să bei o cafea departe de zona în care lucrezi.

Setează o alarmă pentru câteva exerciții fizice

Dacă simți cum se acumulează tensiunea în jurul umerilor, că te doare spatele sau că-ți amorțesc picioarele, găsește ritmul care ți se potrivește și intercalează scurte pauze în care să faci puțină mișcare sau exerciții de stretching. În medie, o dată la o oră și jumătate sau două ore, ar trebui să te asiguri că te ridici de la birou și că-ți pui sângele în mișcare. Vei descoperi că, în mod surprinzător, pauzele care te reconectează cu corpul tău au un efect excelent și asupra minții: te ajută să te concentrezi mai bine și să lucrezi mai legat. 

Lasă temele de vacanță pentru copii

Odată cu vacanța de vară, am scăpat de orele online și de temele pentru a doua zi, însă au intrat în ecuație temele de vacanță. Ioana Isopescu-Pop este profesoară și explică ce rol au acestea și în ce cantități pot fi servite copiilor: ”Știu că există tabere în grupurile de părinți: unii susțin temele de vacanță, alții le consideră inutile și invazive. Adevărul e undeva la mijloc. Cred că nu temele de vacanță sunt problema, ci cantitatea lor. Temele de vacanță nu sunt menite să învețe copilul ceva nou, ci să sedimenteze ce a studiat deja și să nu uite peste vară noțiunile de care va avea nevoie la începutul școlii. Sugestia mea este să le aduceți în discuție la mijlocul lunii august și să le dozați așa încât să nu ia mai mult de o oră pe zi. E, totuși, vacanță! Un alt element esențial: temele sunt ale copilului, nu ale părintelui, așa că vă sfătuiesc să nu interveniți în rezolvarea lor, ci să stabiliți de comun acord o perioadă din zi când copilul este dispus să se concentreze, după ce i-ați explicat care este rolul acestei recapitulări, și anume împrospătarea memoriei. Dacă descoperiți că elevul a primit foarte multe teme, alegeți împreună cu el ce simte nevoia să reia și luați ca reper perioada de o oră pe zi. Caietele de vacanță nu se notează cu calificative sau note, nu se rezolvă de teama unei pedepse, ci pentru a menține cunoștințele acumulate peste an. Unii copii vor lucra mai mult, alții mai puțin și e OK în ambele variante, aici chiar nu e vorba despre cantitate, ci despre calitate și despre a nu induce un sentiment de frustrare pe care l-am avea cu toții dacă ar trebui să muncim în concediu”.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Rezervă, zilnic, timp pentru relaxare

Este o tehnică simplă care are un dublu rol: crește puterea de concentrare și reduce stresul. Odată ce treci pe lista de sarcini timpul pentru relaxare, îi conferi legitimitate și-l transformi într-o rutină necesară. Poți alege să faci zilnic o plimbare, o baie relaxantă sau orice simți că-ți încarcă bateriile. Inclusiv planificarea unui timp dedicat ție, zilnic, ar trebui să se simtă plăcut și să redea gloria zilei (zilele de muncă nu sunt automat zile de hăituială, putem doza timpii astfel încât să nu simțim că trăim doar în weekend). 

Alege, zilnic, 3 sarcini pe care vrei să le duci la bun sfârșit

Prioritizarea sarcinilor ne oferă cel mai înalt grad de claritate. Chiar dacă ai mai multe lucruri de rezolvat, alege-le pe primele trei: decizia de a pune pe lista prioritălorți un număr limitat de acțiuni va da structură zilei de muncă și-ți va transmite, subtil, ideea că și mâine e o zi. Nu are sens să trăiești mereu ca o oală sub presiune. Chiar și acest obiect practic în bucătărie are două supape prin care poate să ventileze. Altfel, am risca să explodeze. La fel pățim și noi înșine.

Folosește o extensie pentru concentrare

Poți descărca o extensie Chrome, care se numește Forest și-ți permite să blochezi anumite pagini web pentru o perioadă determinată de timp. Aplicația are rolul să te ajute să-ți menții concentrarea sub forma unui joc: stabilești un timp, de exemplu, în care decizi să te ocupi exclusiv de o sarcină, iar dacă trișezi, unul dintre copacii din pădurea ta virtuală moare. Poți crește o pădure întreagă, cu condiția să respecți timpul setat în care nu intri, să zicem, pe Facebook sau pe email-ul personal. 

Transformă un mail într-un telefon

Mailul și mesajele sunt atât de la îndemână, încât au înlocuit, în mare măsură, vorbitul la telefon. Ceea ce nu trebuie să uităm este că mesajele grăbite pot distorsiona sau trunchia ceea ce ne dorim să transmitem. O convorbire telefonică are avantajul că ne oferă contact uman, mai multă claritate și apropiere. Chiar dacă nu este la fel de expeditivă ca un simplu mesaj, ne reamintește că nu suntem singuri, ci că facem parte dintr-o echipă.

Citește și:

Cum să incluzi mai multă distracție și bucurie în viața de zi cu zi

Deconectează-te că să te poți reconecta!

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Chiar avem nevoie de ședința asta?

EFICIENȚĂ//

9 greșeli manageriale care distrug atmosfera de la serviciu

EFICIENȚĂ//

5 strategii care te vor ajuta să-ți menții concentrarea la cele mai importante sarcini de la birou sau în business

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.