WELLBEING//

Cum să-ți convingi corpul că sportul e benefic, chiar dacă doare

Procesul poate fi dureros, deci nu te poți aștepta la o stare de euforie permanentă.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum să-ți păstrezi motivația de a face sport în zilele proaste.
– De ce e important să accepți atât momentele de euforie, cât și pe cele de agonie.


Abordarea pe care o am față de antrenamente n-a fost niciodată una de teamă, ci de entuziasm față de timpul în care mă concentrez să-mi descopăr limitele și să le depășesc, să-mi dezvolt noi abilități. Mereu am fost pasionat de mișcare, și făceam asta săptămânal chiar și înainte de a-mi transforma pasiunea într-o carieră.

Sportul este un moment al meu, ca o meditație activă, un highlight al zilei. 

Desigur, e de înțeles că în unele zile nu ai neapărat poftă de mișcare, zile mediocre în care ești obosit, și tot ce-ți dorești e să stai întins în pat, în fața televizorului. Iar în alte zile, poate că sportul e singurul tău gând și abia aștepți să te implici în antrenament și să lupți să fii mai bun decât ieri.

Alergătorul olimpic Alexi Pappas vorbește despre regula treimilor în procesul antrenamentelor: “Când urmărești un obiectiv ambițios, ar trebui să te simți bine o treime din timp, să te simți OK o altă treime, și nasol ultima treime. Dacă raportul este disproporționat și te simți bine mereu, asta înseamnă că nu te implici suficient. Totodată, dacă te simți rău tot timpul, s-ar putea să fii obosit și să ai nevoie să resetezi întreg procesul”.

Secretul este echilibrul: zilele bune și cele nasoale fac parte din ecuația performanței. În zilele nefavorabile te forțezi să crești, așa că învață să ai răbdare și să înțelegi rolul de creștere al acestor momente.  

Ce mă ajuta să fiu aliniat cu scopul meu este să-mi planific din timp antrenamentele, astfel încât să nu fiu nevoit să dedic energie mentală capacității decizionale, și nici să amân rezultatele. Toată săptămână m-am gândit la obiectivele mele pe termen lung și la “de ce”-ul din spatele motivului pentru care mă antrenez și îi pregătesc mai departe pe elevii mei.

Și mi-am dat seama că, în primul rând, e important pentru mine să celebrez viața prin mișcare, apoi să-i inspir și pe ceilalți să o facă. Apoi să-mi disciplinez mintea, pot spune că încerc chiar să o “dresez” în direcția dorită, întrucât “mintea e o maimuța”. Optimizarea sănătății și tot ce ține longevitate nu m-au motivat niciodată, întrucât iubesc să fac sport de mic copil, fără să-mi pese de nimic altceva.

De fapt, momentele în care ne străduim să ne atingem obiectivul printr-o munca demnă sunt momentele în care ne simțim cu adevărat vii. Rememorează-ți cele mai mari realizări și vei vedea că ți-au rămas întipărite în minte victoriile care au fost rezultatul unei munci consecvente depuse pentru a le îndeplini. Ai încredere în proces!

Da, o parte din noi caută să simplifice totul și să aleagă calea ușoară, însă după cum spune psihologul Mihaly Csikszentmihalyi: „Cele mai bune momente apar de obicei când corpul sau mintea unei persoane sunt întinse la limite într-un efort voluntar de a realiza ceva dificil și util”.

Așa că rămâne întrebarea: “Oare calea ușoară chiar este… ușoară?”.

Goana după împlinirea obiectivelor și anticiparea victoriei îți promit un sentiment de satisfacție. De aceste victorii muncite îți vei aminti toată viața, stima de sine va crește exponențial odată cu fiecare target atins, iar asta te va influența în tot ceea ce faci. Și, mai departe, știi cum se spune: how you do anything is how you do everything.

În seara asta reflectam în liniște la ziua mea. E una în care mi-am împlinit un target îndrăzneț în plan sportiv. Mai exact, am avut o zi grea, dar fericită, și tocmai asta vreau să subliniez. Adeseori confundam comoditatea cu fericirea. Credem că dacă totul vine ușor, suntem bine, și că am fi mai împliniți dacă n-am mai fi nevoiți să muncim atât de mult pentru toate lucrurile la care aspirăm. Dar adevărul se ascunde la celălalt capăt al spectrului. Pe scurt, ​suntem fericiți atunci când avem un obiectiv și ne bucurăm de călătoria spre el, cu bune și rele. Adu-ți aminte de asta atunci când ești ispitit să nu faci treabă.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Iată câteva sfaturi pentru a-ți menține motivația și pentru a te implica în procesul necesar evoluției tale fizice.

Practică sport zilnic

În zilele în care te simți lipsit de energie sau în care n-ai timp de un antrenament ca la carte, mergi măcar la o plimbare în ritm alert, sau fă câteva exerciții cu o intensitate mai mare, care-ți stimulează ritmul cardiac și-ți înviorează organismul.

Planifică-ți antrenamentele

Rezervă-ți timp și notează-ți antrenamentele în agendă, exact așa cum procedezi cu întâlnirile tale importante. Dacă-ți planifici din timp intervalele orare alocate sportului, îți rezervi capacitatea decizională pentru sarcini mai importante și sunt șanse mai mici să te lași ispitit să te angrenezi în alte activități. Nu uita, ai întâlnire cu tine!

Păstrează-ți o atitudine pozitivă

O stare mentală bună este importantă atunci când te implici într-un proces de transformare fizică. Desigur, endorfinele le poți obține și cu ajutorul sportului, dar în primă fază, ieșirea din zona de confort te poate descuraja. De aceea, pentru a-ți păstra motivația e important să alegi o un sport/o sală/un antrenor care să-ți placă. 

Fii blând cu tine însuți

Motivația (sau lipsa acesteia) este doar o piesă din imaginea de ansamblu. Depresia, stresul la locul de muncă și grijile de tot felul îți pot afecta activitatea fizică. De aceea, trebuie să fii blând cu tine, atunci când nu reușești tot ce-ți propui.

Odihna și alimentația corectă sunt vitale

Corpul nu se transformă în momentele în care te antrenezi, ci ca reacție la ele. Schimbările la nivel fizic au loc atunci când dormi, când te refaci, când consumi alimente hrănitoare. Drept urmare, somnul și alimentația joacă un rol crucial în activitatea ta fizică.

Citește și:

Sportul, mai benefic pentru sănătatea mentală decât banii

7 poziții de yoga pentru începători și beneficiile lor

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Andreea Raicu: “Rănile din copilărie nu se vindecă niciodată”

WELLBEING//

Cum să-ți transformi pauza de prânz într-o mini-vacanță

OAMENI THRIVE//

Delia Robescu, jurnalist și instructor de yoga: ”Bunătatea mi se pare cea mai de preț calitate umană”

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.