SELF-IMPROVEMENT//

Cum să-ți construiești obiceiuri noi, pozitive și realiste anul acesta

Atunci când îți dorești să faci schimbări durabile în viața ta, pașii mici sunt soluția.


În următoarele 4 minute vei afla:

– De ce e benefic să renunți la cuvântul „rezoluție”.
– Că nu se întâmplă nimic special sau magic în luna ianuarie.


Lăsând în urma noastră un an, fără îndoială, dificil pentru mulți dintre noi și intrând în 2022, te încurajez să abordezi rezoluțiile de început de an într-o perspectivă puțin diferită. În loc să te lași pradă inutilei presiuni de a face schimbări dramatice în vieța ta, ia-o mai încet și gândește lucrurile într-un mod care să-ți permită să faci schimbări inteligente, sănătoase și mărunte, de care să te ții pe o perioadă mult mai îndelungată decât următoarele câteva săptămâni. Schimbări care să întărească comportamente și care să te ajute să rămâi motivat și dincolo de sfârșitul lunii ianuarie. 

1. Renunță la cuvântul ”rezoluție”.

Cuvântul ”rezoluție” te poate duce cu gândul la o problemă sau la un neajuns, adică la ceva defect. Și e important să știi că nu ești nici defect și nici incomplet, oricum ai fi. Poate că sunt aspecte din viața ta care ar putea suferi îmbunătățiri sau perfecționări, însă asta nu înseamnă deloc că ai fi defect, ori că ai avea nevoie de „reparație”. 

2. Gândește lucrurile mai departe de luna ianuarie

Atitudinea pozitivă și comportamentele sănătoase n-ar trebui să aibă un termen de valabilitate. Am auzit de atât de multe ori oameni spunând: ”Din ianuarie intru la regim” și m-am întrebat de fiecare dată ce se va întâmpla cu ei în februarie. Adică, o vor lua de la capăt cu mâncatul nesănătos și cu consumul excesiv de alcool? Din păcate, multă lume chiar așa procedează… Simt că și-au îndeplinit obiectivul propus (adică, să nu pună gura pe alcool timp de o lună) și, din acel punct, își pot permite să revină la vechile obiceiuri. Sau, chiar mai rău, să recupereze pentru perioadele în care n-au consumat deloc alcool. E important să înțelegem diferența dintre un obicei sănătos și unul nesănătos și să ne propunem să păstrăm un echilibru. 

3. Stabilește-ți obiective și schimbă-ți obiceiurile pentru tine, nu pentru ceilalți sau pentru că societatea spune că respectivul lucru este o idee bună. 

De exemplu, dacă încerci să-ți limitezi timpul petrecut în rețelele de socializare, stabilește-ți limite care să-ți pară ȚIE rezonabile, nu altcuiva. Sistemul acela cu suportul reciproc cu un prieten este eficient, însă adevărul este că trebuie să alegi ceea ce funcționează cel mai bine pentru tine. Și nu uita că motivația intrinsecă este cea mai puternică și mai de durată, spre deosebire de motivația externă, care se risipește ușor. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Depune efort pentru îndeplinirea unui obiectiv pozitiv.

Adeseori, oamenii trăiesc sentimentul de vinovăție sau pe cel că au eșuat, iar asta îi determină să-și dorească să facă schimbări. După o noapte de beție, se jură că nu mai pun gura pe pahar sau după un festin de deserturi, își promit solemn că nu se mai ating de zahăr în veci. Pe termen scurt, schimbările născute în disperare de cauză funcționează excelent, însă pe termen lung, au efect doar schimbările făcute din inspirație. Ține cont de acest lucru atunci când pui la cale un plan pe termen lung. 

5. Propune-ți obiective realiste. 

Oamenii au această tendință de a-și propune obiective mărețe sau imposibil de atins. Să slăbești 23 de kilograme până în luna mai sau să vorbești fluent cinci limbi străine până la vară poate că nu sunt cele mai fezabile planuri. Iar atunci când eșuezi, în mod sigur nu vei fi fericit în pielea ta. De fapt, obiectivele aproape imposibil de atins te pot face să fii foarte furios pe tine, devenind un real deserviciu pentru echilibrul tău emoțional. În loc să faci asta, asigură-te că ai pus la cale un plan realist, de succes și sprijină-ți moralul celebrând micile victorii, una după cealaltă. 

6. Construiește-ți o imagine clară și detaliată despre schimbarea pe care vrei să o obții. 

Adeseori, se întâmplă ca obiectivele pe care ni le propunem să fie sărace în detalii și claritate. E foarte bine să-ți dorești să fii în formă, însă e mult mai util să-ți propui să mergi la sală luni, marți și vineri timp de 30 de minute. Cu cât știi mai în detaliu ce-ți propui, cu atât îți este mai limpede ce ai de făcut și mai ușor să pui în practică. Gândește-o în felul următor: dacă ar fi să asamblezi o piesă de mobilier de la IKEA fără să ai schița de asamblare, probabil că ți-ai da tot interesul, ai încerca pe cât de bine te pricepi, însă, într-un final, ai ajunge să fii frustrat și ți-ai pierde interesul față de asamblarea respectivului obiect. Însă, dacă ai instrucțiunile și știi care sunt pașii de urmat, obiectivul pare mult mai accesibil și posibil de atins. 

Și dacă se întâmplă să te abați de la planul tău la jumătatea lunii ianuarie, nu aștepta să vină 2023 ca s-o iei de la capăt. Fiecare nouă săptămână, fiecare nouă zi îți aduc o nouă ocazie de a face schimbările la care visezi.

Realitatea este că nu se întâmplă nimic special sau magic la 1 ianuarie…

Citește și:

Pe scurt: Obiceiuri mici. Schimbări mari

5 obiceiuri zilnice care te duc mai aproape de bani, succes și împlinire

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Ghidul Thrive: Mișcă-ți corpul ca să-ți hrănești mintea!

SELF-IMPROVEMENT//

Ghidul Thrive: cum să stabilim limite sănătoase în noul context în care trăim

SELF-IMPROVEMENT//

Pentru a fi începute, planurile mari au nevoie de pași mici

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.