SELF-IMPROVEMENT//

Cum să-ți antrenezi mintea să gândească pozitiv

Oamenii de știință sunt de părere că e nevoie de trei gânduri pozitive pentru a echilibra un gând negativ.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Care este legătura dintre o decizie bună și un ou pus la clocit. 
– De ce este în avantajul tău să te bucuri de neprevăzut.


Cercetătorii sunt de părere că toți suntem predispuși să tratăm lucrurile cu o oarecare doză de negativism, ceea ce ne face să supraestimăm obstacolele vieții și să ne subestimăm capacitatea de a le face față. Atunci când te afli constant în ”modul de supraviețuire”, nu e de mirare că e o adevărată provocare să obții un echilibru între muncă și viața personală. 

Dar avem și vești bune! Secretul este să subestimezi provocările și să-ți supraestimezi capacitatea de a le face față. Oamenii de știință spun că este nevoie de trei gânduri pozitive pentru a compensa un singur gând negativ. Cu un pic de exercițiu, poți ignora gândurile negative, activându-ți răspunsul ”oprește-te și analizează”. A venit momentul să te raportezi la provocările de la serviciu ca la niște aventuri de pe urma cărora câștigi experiență și să consideri obstacolele niște lecții din care ai de învățat și nu niște eșecuri pe care trebuie să le înduri. 

Acceptă o doză de imprevizibil

Este clar: lucrurile nu merg mereu așa cum le-am planificat. Viața va lua turnuri neașteptate și evenimente neprevăzute te vor deturna de la planurile inițiale. Poate că se pornește o ploaie atunci când ai organizat un picnic. Sau ești blocat cu mașina în trafic. O răceala te trage pe dreapta în timpul unui proiect important. Ori poate nu obții promovarea la care ai visat. Viața nu se conformează mereu agendei tale și nu o poți ajusta mereu în concordanță cu nevoile tale. 

Dependența de muncă se bazează pe siguranță și predictibilitate. Ai nevoie să știi ce, cine, când, unde și cum se vor întâmpla lucrurile. Altfel, îți pierzi cumpătul. 

Să fii împăcat cu faptul că e posibil să nu cunoști rezultatul cert al unei acțiuni te face să te simți mult mai confortabil, spre deosebire de anticipările rigide. Astfel, ești mai flexibil în fața oricăror posibilități: pentru că există nenumărate moduri în care se poate tranșa o situație.

Învață să te bucuri de așteptare

Presupun, din moment ce citești acest articol, că ești genul căruia îi vine greu să aștepte soluții la probleme. Poate că ești în căutarea unor răspunsuri rapide pentru a încheia o problemă și iei decizii impulsive, ca să poți trece la următorul punct de pe agendă. Dacă decizia corectă ar fi cuibărită într-un ou, n-ai forța oul să eclozeze, nu-i așa? La fel este și cu deciziile importante de la serviciu. Nu vin atunci când le forțezi. Soluțiile originale au tendința să apară atunci când ești ocupat cu alte lucruri – cum ar fi atunci când dai cu aspiratorul prin casă sau îți faci ordine pe birou – pentru că acela este momentul când sunt pregătite ele să iasă din ou. 

Angajații calmi analizează opinii și decizii diametral opuse și nu fac alegeri impulsive. Aduni toate informațiile și eviți greșelile documentându-te și cântărind deciziile, reflectând până când apare cea mai bună soluție. O dată ce ai învățat să te bucuri de așteptare, nu o să te mai deranjeze că aștepți să te bucuri.

Acordă-ți un interval de timp tampon 

Este foarte posibil să nu-ți lași aproape niciodată un timp de respiro, programând întâlniri și ședințe la intervale atât de scurte una de cealaltă încât nu-ți mai rămâne spațiu disponibil pentru surprize (sau chiar pauze pentru a merge la toaletă!). Timpul de care dispui între diverse sarcini îl folosești pentru a mai tăia ceva de pe listă în loc să te relaxezi și să respiri adânc.

Faptul că nu dispui de timp liber te face să te simți ca și cum ai fi constant într-o stare de asediu, jonglând cu tot felul de sarcini. Iar atunci când viața te pune într-o situație neașteptată – trafic aglomerat, o criză în familie sau o problemă de sănătate – te simți copleșit, iar stresul ajunge la cote maxime. 

Poți să reduci drastic nivelul de stres acordându-ți momente de respiro, în care unica ta preocupare este să te relaxezi și nu să întorci pe toate părțile evenimentele din ziua respectivă.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Practică auto-acceptarea

E posibil să fii o persoană atât de perfecționistă, încât prea puțini reușesc (probabil nici măcar tu însuți!) să se ridice la înălțimea așteptărilor tale. În timp ce restul angajaților își stabilesc obiective în jur de 95%-100%, perfecționiștii își stabilesc obiective nerealiste de 150%. Atunci când ai parte chiar și de un insucces minor, propriul ego te critică fără milă, pentru ca ”data viitoare să nu se mai repete”. Problema este că nici măcar data viitoare nu vei fi suficient de mulțumit. Acest gen de abuz interior alimentează dependența de muncă. Incapabil să accepți că nu te poți ridica la înălțimea propriilor standarde, care sunt oricum imposibil de atins, te întorci la muncă, hotărât să muncești mai mult și mai mult, neglijând pe toți și pe toate, doar pentru a performa și a demonstra că ești cel mai bun. 

Atunci când vei învăța să te accepți așa cum ești – cu toate defectele și vulnerabilitățile tale – vei putea face greșeli, fără să te judeci atât de aspru, ci cu indulgență și compasiune. Această atitudine te va face mai receptiv la idei creative și te va transforma într-un coleg și într-un angajat mai bun, într-un membru mai simpatic al familiei. Așadar, ce-ar fi să renunți la perfecțiune, să devii tu însuți și să te manifești cât mai firesc?

Evită multitasking-ul

Dacă ești precum mulți alții, prinși într-o multitudine de angajamente și cu o agendă super-plină, consideri că multitasking-ul este o unealtă esențială de supraviețuire, într-o cultură 24/7, care pretinde rezultate imediate. Să fii implicat într-o singură activitate ți se pare o dovadă de ineficiență și lipsă de productivitate. 

Studiile au demonstrat că multitasking-ul nu este nici pe departe ce se credea. Să jonglezi cu e-mail-uri și mesaje pe telefon, în timp ce ești implicat într-o altă activitate, îți afectează capacitatea de concentrare, suprasolicitându-ți creierul în acest proces și sabotându-ți atât

productivitatea, cât și calitatea vieții. Rezultatul: proiecte nefinalizate, un nivel al stresului greu de gestionat, plus sentimentul de copleșire.

Din când în când poți fi implicat în mai multe activități deodată. Însă trebuie să pui frână multitasking-ului, astfel încât să nu devină felul tău obișnuit de a acționa. Cheia este să prioritizezi și să te implici în cât mai puține acțiuni simultan. Încetinește ritmul și termină-ți proiectul curent înainte de a te apuca de unul nou. 

Citește și:

5 obiceiuri care îți afectează productivitatea

5 greșeli pe care le fac oamenii ineficienți

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Radiografia începutului de izolare: autodezvăluire asumată

EFICIENȚĂ//

Oferă feedback empatic și constructiv

SELF-IMPROVEMENT//

Iar cuvântul anului este… „reziliență”

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.