EFICIENȚĂ//

Cum să te faci auzit la birou

Poți să mimezi încrederea în sine până când ajungi să o capeți?


În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum să capeți încredere în tine și să vorbești cu convingere.
– Care pot fi consecințele unui discurs nehotărât.


O cercetare condusă de Harvard Business School a descoperit că unul dintre cele mai frecvent invocate motive de către manageri atunci când au fost întrebați de ce nu promovează femeile, este acela că nu s-ar fi arătat suficient de încrezătoare în legătură cu capacitatea lor de a-și asuma acea responsabilitate… Așadar, ei le considerau capabile, dar nu credeau că ele se consideră suficient de bune! Mel Robbins vorbește despre acest fenomen în acest clip foarte interesant, pe care l-a realizat pentru Success Magazine. 

Lipsa încrederii în sine poate avea consecințe serioase

Iată o altă informație interesantă. Atunci când vine vorba despre a aplica pentru un job, femeile nici măcar nu încearcă dacă nu consideră că sunt 100% calificate pentru respectiva poziție. În schimb, dacă un bărbat consideră că este potrivit pentru acel job în proporție de 60%, atunci nu va ezita să își manifeste interesul. Femeile însă au nevoie să se simtă 100% pregătite pentru a se lansa în cursă. 100%! În mintea mea, acest 100% nu prea lasă loc pentru creștere profesională și pentru calificarea pe post (ceea ce eu consider a fi cea mai bună cale de a învăța!)

În acest context operează un dublu standard. Se așteaptă de la femei să își asume noi roluri și responsabilități înainte de a fi luate în considerare pentru noua poziție sau pentru promovare, iar noi, femeile, perpetuăm această așteptare prin dorința noastră de a fi 100% pregătite. În ceea ce-i privește pe bărbați, această așteptare nu există. Dar, hai să forțăm puțin această paradigmă: aplică pentru acel post sau pentru acea promovare chiar dacă nu ai dobândit încă toate cunoștințele și abilitățile listate în job description! Acceptă ideea calificării pe post, pentru că aceasta îți va accelera evoluția profesională. 

Articolul scris de Tara Mohr vorbește despre statisticile acestei tematici. Ea nu o privește ca pe o lipsă de încredere în sine, însă eu, cu tot respectul, am altă părere. Credința mea este aceea că, dacă am fi mult mai încrezătoare în propriile forțe, nu ne-am mai descuraja atât de ușor de la a aplica pentru o slujbă pentru care nu suntem chiar 100% ”calificate”!

Generația milenialilor – care adeseori și pe nedrept catalogată drept a fi ”prea încrezători în propriile forțe” – va avea de învățat lucruri importante din acest articol. Chiar dacă ai toată încrederea din lume în tine însuți, modul în care comunici influențează felul în care ești perceput. Cu toate că, la modul general, e necesar pentru companii să își adapteze strategiile la lucrul cu millennials, aceștia își pot îmbunătăți gradul de confort din mediul profesional urmând câțiva pași ce îi pot ajuta să aibă un discurs mult mai ferm. 

Așadar, ce e de făcut? Cum faci să ai încredere în tine?

Încrederea în sine e ceva ce putem învăța cu toții. Unii se nasc cu ea, alții o dobândesc în timp, iar unii dintre noi și-o antrenează activ. Eu cred cu tărie că o bună cunoaștere de sine te face să ai și mai multă încredere în forțele proprii. Încurajez mereu oamenii să-și ia ca punct de pornire pe acest drum chestionarul VIA Character Strengths. Acesta este un test psihologic gratuit ce îți permite să te evaluezi prin prisma celor 24 de parametri comuni majorității culturilor, regiunilor geografice și oamenilor. Cercetătorii care l-au alcătuit și-au făcut documentarea luând în considerare lucrări din ultimii 2500 de ani și identificând temele care se desprind din acestea. Cei 24 de parametri au apărut iar și iar, dovedindu-se a fi universali. Astfel că, oriunde ai trăi, oricare ți-ar fi statutul financiar și indiferent de background-ul tău cultural, acest test este relevant pentru fiecare dintre noi. 

Rezultatul testului îți va spune care este, pentru tine, ordinea importanței celor 24 de parametri, începând cu punctele forte care te definesc și până la cele mai puțin relevante pentru tine – punctele tale slabe. După ce faci testul și primești rezultatele, s-ar putea să începi să-ți pui foarte multe întrebări despre tine, ba chiar s-ar putea să nu îți convină concluziile testului. 

Lucrul cu un coach familiarizat cu VIA te poate ajuta să le înțelegi la un nivel mai profund și să-ți dai seama cum te poți folosi de ele pentru a progresa. Atunci când te raportezi la lumea înconjurătoare știind care îți sunt superputerile, ești de neoprit! 

Poți să mimezi încrederea în sine până când ajungi să o capeți?

Nu îmi place foarte mult ideea asta de a pretinde că ești cumva pentru a ajunge să fii în acel fel; prefer abordarea ”ca și cum”. Poate că e doar semantică… Ce vreau să spun prin ”ca și cum”? Vreau să spun că e important să fie vorba despre spațiul tău interior și despre vocea ta – vocea ta autentică. Nu-ți fie frică să spui ce ai de spus, chiar dacă nu ești 100% sigur! Gândește-te cum ți-ai dori să fii perceput și acționează în acel sens….comportă-te ca și cum ai fi deja persoana care îți dorești să fi! Și fără să îți dai seama, vei ajunge să fii astfel și nu o vei mai face în mod artificial!

Asta înseamnă să te prefaci? Depinde! Vrei ca oamenii să te perceapă așa cum ești cu adevărat? Dacă răspunsul este ”da”, atunci, aceasta este calea! Dacă, în schimb, răspunsul tău la această întrebare este ”nu”, atunci îți sugerez cu blândețe să lucrezi puțin cu tine însuți. Dacă nu te placi așa cum ești, cum te-ai putea aștepta să ai parte de respectul colegilor tăi? Când nu îți place de tine, soluția nu este să te schimbi, ci să lucrezi asupra felului în care te percepi!


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Dezvoltă-ți abilități de comunicare eficiente

Atunci când vine vorba despre imaginea în sine și modul în care suntem percepuți, un alt lucru important este comunicarea. Chiar dacă te simți sigur pe tine, felul în care comunici influențează relațiile cu colegii de serviciu. Ai un discurs persuasiv?  Ești capabil să-ți prezinți viziunea, planurile și să ai un punct de vedere?

Știai că un element fundamental al comunicării eficiente este ascultarea activă? Dacă vei putea să auzi și vei înțelege ce anume este important pentru cei pe care îți dorești să-i influențezi și dacă vei fi capabil să le oglindești conversația, fără îndoială că vei găsi căi de a te face auzit. Atunci când îi asculți cu atenție pe ceilalți, poți formula întrebări pertinente, care sunt foarte importante pentru o comunicare eficientă. Contează atât ceea ce spui, cât și felul în care o spui!

Și e un aspect cu o importanță uriașă în toate felurile de relații, nu numai în cele profesionale. Imaginează-ți cât de multă încredere în sine ai căpăta dacă, pe lângă a-ți face vocea auzită, ai reuși și să aduci semnificație conversațiilor celor din jur. Poți deveni, astfel, unul dintre cei care participă la construirea strategiei de lucru, pentru că ”te-ai prins cum stă treaba”. Eu consider acest lucru incredibil de important. Așadar, nu mai da de înțeles, nu mai sugera și nu mai spera că ceilalți îți vor citi semnele, ci spune direct ce ai de spus!

Vorbește deschis

Știu, e ușor pentru mine să spun asta. Însă, la fel ca mulți alții, și eu m-am temut să vorbesc în public foarte mult timp. Pe unii dintre noi, această temere ne face să amuțim chiar și în cadrul ședințelor. Și e greu să lăsăm impresia de persoană cu încredere în sine atunci când nu vorbim la momentul oportun. 

Imaginează-ți o persoană pe care o admiri. Acum, gândește-te la stilul său de comunicare. Este acesta lejer, natural, eficient? Îi ies vorbele cu ușurință și coerență, sau pare că se chinuie să-și articuleze ideile? Crezi că această persoană a fost dintotdeauna la fel de elocventă sau s-a chinuit să ajungă aici? Eu pariez pe varianta B. Cea mai mare parte a oamenilor nu sunt speaker-i nativi. Însă au dezvoltat aceste abilități în timp, fie în mod natural, fie cu ajutorul unor coaching-ului, sau prin exercițiu ghidat. 

Unul dintre lucrurile la care mulți recurg pentru a învăța arta vorbitului în public sunt clasele de public speaking precum Toastmasters. Aceasta este o organizație care se dedică dezvoltării vorbitului în public și a abilităților manageriale. Iar dacă visurile și obiectivele tale te aduc într-o sală de consiliu sau într-o organizație non-profit din domeniul financiar sau artistic, a învăța cum să te faci auzit și cum să comunici cu ușurință este un lucru foarte valoros. 

Există cluburi Toastmaster în întreaga lume, și majoritatea îți permit să participi la una sau două ședințe în calitate de invitat, pentru a vedea despre ce este vorba și a decide dacă ți se potrivesc. Cotizațiile de membru sunt, de cele mai multe ori, accesibile, iar beneficiile, incomensurabile!

Care e următorul pas?

Încrederea în propriile forțe fluctuează în mod natural pe măsură ce înaintăm în viață. Iar concluzia este aceea că poți ajunge la un nivel sănătos al încrederii în sine și îl poți menține pe parcursul tuturor fazelor vieții, însă pentru cei mai mulți dintre noi, e nevoie de muncă în acest sens. Dar merită! Îți pot spune și că nu a fost deloc amuzant atunci când încrederea în propriile forțe a fost călcată în picioare de șefi dezechilibrați și de job-uri nasoale. Am muncit mult pentru a o reconstrui și acum știu că sunt pe teren stabil și sigur. Printre lucrurile care m-au ajutat pe mine să îmi clădesc încrederea se numără: 

  • Mi-am înțeles și mi-am acceptat punctele forte și mi-am dat seama cum pot contribui eu.
  • Am învățat să ascult mai atent și să oglindesc în conversație ce am înțeles. Această strategie mă ajută să mă integrez în echipă sau în proiect.
  • Am înțeles că trebuie să fiu mai fermă, să îmi spun punctul de vedere și să am o strategie. 

Atunci când îți clădești baze solide pentru propria persoană, poți înfrunta furtunile vieții, poți ajunge pe culmi și poți lua, întotdeauna, cele mai bune decizii pentru tine însuți, iar asta este ceea ce ar trebui să ne dorim fiecare dintre noi!

Citește și:

Cele 9 chei ale lucrului în echipă

6 moduri geniale în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Cât de puternică ești atunci când ești singură

SELF-IMPROVEMENT//

Limitele personale – o premisă indispensabilă pentru relații sănătoase

OAMENI THRIVE//

Bill Gates își atribuie succesul acestor 3 abilități

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.