EFICIENȚĂ//

Cum să te deconectezi de treabă în vacanță

Ne pun probleme mai ales primele 2, 3 zile: și cine are chef să-și scurteze vacanța atât de mult așteptată?!


În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum să pleci în vacanță dimineața, înainte de birou.
– De ce să uiți telefonul în camera de hotel (și să nu te întorci după el!).


Ai observat că, până intri în ritmul de vacanță, îți tot verifici telefonul, tableta, laptopul, emailul sau mesajele de orice fel? Cât durează la tine până să pui toate astea undeva și (aproape) să uiți de ele? 2, 3 zile? Poate mai mult?

Te-ai gândit, până acum, cât din vacanța ta înseamnă astea 2, 3 zile? Poate 20% sau poate spre 50%. Cred că ți-ai dori tare să te deconectezi total de muncă încă din primul moment când începe vacanța. Adică de când începi să faci bagajele. Ei bine, nu. Nu prea se întâmplă așa. 

Dacă te-aș invita să privești lucrurile diferit? 

Ca să obții acele zile de deconectare în plus, zile în care te relaxezi și uiți de griji și responsabilități de job, ar trebui să începi, de fapt, să te setezi pentru mood-ul de concediu treptat, cu 10, 14 zile înainte să pleci, efectiv, în vacanță. Știi, probabil, că sfaturile despre somnul sănătos încep cu a te deconecta de tehnologie cu 30-60 de minute înainte de a te băga în pat pentru odihna și renașterea de peste noapte. Exact la fel e și aici. Ca să ne putem relaxa total în vacanță, încă de la început, e nevoie să începem să facem asta înainte, ca o avanpremiera.

Cu 10,14 zile înainte, așadar, ne luăm 1-2 minute pe zi, dimineața când ne trezim și ne imaginăm în locul în care urmează să plecăm, complet deconectați, relaxați și liberi. Fiecare persoană își poate imagina starea sa de spirit principală pe care vrea să o experimenteze. 

Trăiești emoția la prezent, filmul în care te afli e aici și acum. Nu pretinzi asta, ci ești cu adevărat acolo. E super simplu, asta numim în general ca fiind visatul cu ochii deschiși. Doar că pentru tine e o certitudine că vei ajunge acolo. Ai făcut rezervările, planurile, totul e stabilit. Sigur că nu vorbim despre situațiile de excepție, în care se întâmplă ceva neașteptat.

Așadar, știi unde mergi, cu cine, când. Ai o idee despre cum arată locurile alea. Știi cum vrei să te simți. Și exersezi asta în avans. 

Te trezești de dimineață și primul gând e la vacanță. Te vezi fiind și făcând exact ce-ți dorești. La un moment dat, îți dai seama că n-ai telefonul cu tine și e în regulă. Nicio panică. Doar liniște și relaxare. 

Ce facem, de fapt, când exersăm așa? Creăm o autostradă în creierul nostru fizic, care recunoaște tipare, gânduri, emoții, stări și credințe repetitive. Îl învățăm, efectiv, să fie relaxat într-o anumită situație.

Cercetările neuroștiințifice arată că asta e nu numai posibil, ci și că se întâmplă cu sau fără atenție și antrenament conștient. Așa că, având această informație, de ce să nu folosim resursa pentru a ne construi, voluntar, o experiență pe care o dorim, în loc de una care ne guvernează prin prisma obișnuințelor și obiceiurilor?

Până la urmă, partea de job e una importantă în viața noastră. Ne aduce satisfacții și ne provoacă în multe feluri. Avem moduri și strategii individuale de a ne face treaba cât mai bine. Și, de cele mai multe ori, ele presupun atenția către telefon ( a se citi orice mijloc de comunicare în interiorul profesiei sau activității noastre). 

Telefonul este factorul cheie al comunicării în jobul nostru. Și punerea lui deoparte, temporar, este factorul cheie al relaxării noastre în vacanță.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Provocări care pot să apară în funcție de rolul pe care-l ai și ce să faci pentru a le depăși:

Ești proprietarul unei afaceri, antreprenor, și crezi că nimic nu se mișcă fără tine. Indiferent cum stau lucrurile din perspectiva asta, ai mai multe opțiuni la îndemână:

  • pur și simplu, planul tău de business include o perioadă în care afacerea e off. Dacă nu-l ai deja, fă-l. Te va scuti de o grămadă de griji și vinovăție. Cel mai probabil, nu se sfârșește lumea dacă timp de două săptămâni, cât afacerea e în vacanță. 
  • ai sisteme și automatizări care funcționează și pentru această perioadă FARĂ a fi nevoie să le verifici.
  • delegi TOATĂ responsabilitatea către altcineva (subiect sensibil știu, facem un articol dedicat pentru asta).

Ești manager/lider:

  • urmezi procedura de delegare în cele mai mici detalii, setezi emailul pe vacanță, te setezi tu pe modul vacanță și ai încredere deplină că ceilalți pot și vor face tot ce e necesar (cu cât tu îi investești cu mai multă încredere, cu atât ei vor performa mai bine).
  • te asiguri din timp. Începi discuțiile și delegarea cu 30 de zile înainte, sau când știi exact data plecării tale. Asta va da tuturor răgaz pentru întrebări, rezolvarea de nelămuriri, posibile provocări ce pot apărea.

Nu ai rol de conducere, dar te simți super responsabil:

  • aici e la fel ca la manager, de fapt. Vorbește din timp cu liderul și colegii tăi și stabiliți împreună cea mai bună variantă. E non-negociabilă pentru tine, însă, ieșirea totală din sistem pe perioada concediului: de aceea există concediul!

Care e scopul acestor pași?

Pentru unii dintre noi, poate mulți, jobul aduce la pachet stres, uneori frustrări și posibil nopți nedormite. Toate aceste stări și emoții ne epuizează la nivel fizic, mental și sufletesc. 

Cantitatea de energie pe care o avem e finită pe parcursul unei perioade. Și, dacă nu luăm măsuri să o reîmprospătăm periodic și conștient, e posibil să pierdem din creativitate, facem acțiuni neinspirate cu rezultatele aferente, relațiile cu cei din jur se deteriorează.

Vacanța este una dintre modalitățile de reumplere a rezervorului. Cu cât perioada de relaxare e mai lungă, cu atât punem mai mult în acest rezervor. Cu siguranță ai observat că, pentru o bună perioadă după concediu, parcă ești alt om. Lucrurile par mai simple sau, cel puțin, mai ușor de abordat. Ai idei grozave, ce părea negru înainte își schimbă culoarea. Ești plin de energie.

Dacă adaugi în viața ta și alte instrumente de echilibrare a energiei și ridicare a vibrației e și mai bine. Respirația conștientă, fie și pentru 2-3 minute, face minuni. Dream board. Cursuri, workshop-uri, seminarii pe această temă. Terapie. Coaching. Paleta e largă, alege una dintre oferte, implementează și vezi cum ți se schimbă viața!

Spor la uitat telefonul în cameră!

Citește și:

Cele mai inteligente exerciții fizice pentru cei care urăsc să facă mișcare

Știința din spatele dictonului „Gândește și vei fi bogat” și de ce funcționează

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Deconectează-te că să te poți reconecta!

SELF-IMPROVEMENT//

10 idei de vacanță cu bani mai puțini

WELLBEING//

Legătura demonstrată științific dintre somn, bunătate și empatie

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.